درآمد بلک بری کاهش پیدا می کند،افزایش تلفات در Q4 ادامه دارد.

درآمد بلک بری کاهش پیدا می کند،افزایش تلفات در Q4 ادامه دارد.

درآمد Q4، چهارصد و شصت و چهار میلیون دلار شد ، که 99 میلیون دلار کمتر از 563,1 میلیون دلاری است که با نظرسنجی از تحلیلگران مالی انتظار می رفت.

گوشی هوشمند و نرم افزار امنیتی بلک بری، با حذف درآمد GAAP سال پیش از 660 میلیون دلار به 464 میلیون  دلار ، و افزایش تلفات خالص سال قبل از درآمد خالص 28 میلیون دلار به 238 میلیون دلار، فصل چهارم سال مالی 2016 را با چالش گذراند.
در پایان سال مالی 2016 (29فوریه) ، بلک بری درآمد GAAP را از 2.2 میلیارد دلارش گزارش داد که 35 درصد پایین تر از 3.34 بیلیون دلار درآمدی که سال پیش با توجه به آمار و ارقام این شرکت گزارش شد می باشد، که این گزارش در تاریخ 1 آوریل در یک کنفرانس تلفنی با تحلیلگران بیان شد. درآمد GAAP خرید پایینی از درآمد معوقه مرتبط با ادغام های اخیر را منعکس کرد.این شرکت از دست دادن 45 سنت در هر سهم را در مقایسه با درآمدهای پنج سنتی در هر سهم برای فصل چهارم سال پیش، اعلام کرد.


یک حالت بدتر برای شرکت این بود که درآمد Q4  از 464 میلیون دلار، 99میلیون دلار کمتر از 563.1 میلیون دلاری است که با نظرسنجی  تحلیلگران مالی تامسون رویترز انتظار می رفت. درآمد غیراز GAAP بالغ بر 487 میلیون دلار برای Q4 شد، در حالی که تلفات خالص غیر GAAP آن 18 میلیون دلار بود، یا به عبارتی دیگر از دست دادن سه سنت در هر سهم بود. افت درآمد غیر GAAP  برای فصل در حدود 32 درصد برای نرم افزار و خدمات، 29 درصد برای هزینه های دسترسی به خدمات و 39 درصد برای سخت افزار و دیگر درآمدها بود. در گزارش 1 آوریل رویترز به جان چن، مدیر عامل شرکت، گفت که: "فروش گوشی های هوشمند زیر انتظارات شرکت بودند، که تا حدودی به دلیل تاخیر در مذاکرات قرارداد با شرکت ها بود، از جمله وریزون، در رابطه با دستگاه Priv مبتنی بر آندرویدش ". چن در پاسخ گفت :"ملایمت در بازار گوشی های هوشمند قطعا یک باد مخالف است، اما مسئله اصلی که با آن روبرو هستیم  و نیاز به بررسی آن داریم توزیع است".


با توجه به گزارش قبلی eWEEK ، آمار درآمد Q4 نیز کمتر از 548 میلیون دلار از درآمد GAAP در فصل سوم مالی در دسامبر 2015 است. این 548 میلیون دلار درآمد از 490 میلیون دلاری که این شرکت در طول فصل دوم بدست آورد بطور قابل ملاحظه ای بالاتر است، اما از 793 میلیون دلار درآمدی که برای فصل سوم سال مالی در دسامبر 2014 گزارش شده، بسیار کمتر است. کسب و کار بلک بری در بازار در حال تغییر است و چن همچنان به تبدیل شرکت به یک شرکت نرم افزاری امنیتی برای پیدا کردن رشد جدید درآمد ادامه می دهد، در حالی که کسب و کار سخت افزار خود را همچنان کوچک نگه داشته است.
با توجه به صحبت های بسیاری از تحلیلگران IT با witheWEEK ، این تغییر ممکن است حتی سریع تر از انتظار پیش  برود. "به نظر می رسد آنها از یک شرکت سخت افزاری به روی یک شرکت نرم افزاری متمرکز شده اند". راب اندرل، تحلیلگر ارشد گروه Enderle، در پاسخ ایمیلی نوشت. "این هنوز یک انتقال دردناک است اما آنها به شدت در حال پیشرفت  هستند و امروزه بلک بری بسیار متفاوت از سه سال پیش  است." Enderle نوشت:"یک چالش برای بلک بری این است که یک شرکت IT دیگر، سان مایکروسیستمز سابق، قبلا سعی به انتقالی مشابه کرد و به طرز ناراحت کننده ای شکست خورد ، این نشان می دهد که کسی که هر دو کسب و کار قدیمی و جدید را می شناسد ، با چیزی شبیه به این مواجه می شود". 

یک تحلیل گر دیگر ، چارلز کینگ، مدیر ارشد IT، نوشت که "سقوط قابل توجه این شرکت نتیجه شکست ظاهری Priv- بهترین گوشی بلک بری - است."
Priv، که در نوامبر 2015 منتشر شد، اولین گوشی هوشمند آندرویدی این شرکت است. این گوشی دارای یک صفحه نمایش 5.4 اینچی شیشه ای لمسی منحنی و صفحه کلید کشویی QWERTY است، همه این ها برای جلب توجه  کاربران جدید که نوع متفاوتی از گوشی با قابلیت های صفحه نمایش لمسی را می خواهند در نظر گرفته شدند. Priv  برای پس گرفتن مقداری از سهم سخت افزاری بازارش که بلک بری  برای گوشی های آندروید و اپل از دست داد، ایجاد شد. بلک بری، که سال ها با سیستم عامل خودش روی محصولاتش محکم ایستاده است، تغییر بزرگی را  با انتشار یک تلفن آندرویدی ایجاد کرد، اما در تقلا برای ایده های نو، به عنوان یک سازنده گوشی های هوشمند باقی ماند.

کینگ نوشت که "نظرات چن در مورد فروش ضعیف Priv  به علت مسائل توزیع و عدم ثبت قرارداد با شرکت های بزرگ وایرلس مناسب نیست. بلک بری مانند یک طناب  باریک است که پرورش و رشد شرکای آن  در رتبه بالایی برای رهبری این شرکت بوده است." کینگ نوشت:"چن ادعای خود را تکرار کرد که اگر فروش گوشی بهبود نیافت، گزینه پیشرفتی به عنوان یک شرکت فقط نرم افزاری وجود دارد.به هر حال این شرایط به پایان می رسند ، انتقال بلک بری از مدیریت گوشی های هوشمند به صنعت کیسه بوکس یکی از تحولات قابل توجه  و ناامید کننده در تاریخ IT است."
پاتریک مورهد، تحلیلگر ارشد در بینش و استراتژی مور ، در ایمیلی پاسخ  داد که " در حال حاضر بلک بری در موقعیت فوق العاده بدی است که در آن درآمد سخت افزار به طور قابل توجهی کاهش یافته است در حالی که در این دوره توجه به سمت استفاده از نرم افزار و خدمات است. با این که نرم افزار در حال رشد است ، برای جبران درآمد سخت افزار کافی نیست."
سقوط بلک بری از بازار گوشی های هوشمند سریع و خیره کننده بوده است. در اوایل سال 2006، قبل از اینکه آیفون برای اولین بار از کمپانی اپل رونمایی شود، نیمی از تمام گوشی های هوشمندی که به فروش  رسید مدل های بلک بری بود. هر چند در سال 2009، سهم خود را از بازار جهانی گوشی های هوشمند  به 20 درصد کاهش داد. این شرکت همچنان در رقابتی رو به رشد با اپل، سامسونگ، گوگل و دیگران است.

 

منبع خبر: eweek

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر