قفل¬های بیومتریک هوشمند Ola، بدون نیاز به گوشی هوشمند یا به یاد سپاری رمز عبور

قفل¬های بیومتریک هوشمند Ola، بدون نیاز به گوشی هوشمند یا به یاد سپاری رمز عبور


تشخیص هویت با استفاده از اثر انگشت، از قدیمی¬ترین روش¬های شناخته شده در تعیین هویت افراد است. با رشد سریع تکنولوژی، این روش کاربردهای بسیاری را در زندگی روزمره¬ پیدا کرده است. از جمله¬ی آنها می¬توان به حضور و غیاب کارمندان در سازمان¬ها، روشن کردن لپ¬تاپ¬ها و موارد دیگر اشاره کرد. ولی از جدیدترین کاربرد¬ها که در آن تعیین هویت با استفاده از اثر انگشت صورت می¬پذیرد، باز کردن قفل¬ها مانند قفل در، قفل گاو صندوق و ... می¬باشد.


از چهار هزار سال پیش که قفل¬های مبتنی بر کلید، اختراع شدند، همواره نگرانی پنهانی از جاگذاشتن کلید و گم کردن آن و در نتیجه پشت در ماندن افراد وجود داشته است. قفل¬های هوشمند راه¬حلی برای این مشکل قدیمی هستند ولی باز هم نمی¬توان چندان به حافظه¬ی خود برای به خاطرسپاری رمزها و یا همیشه همراه داشتن گوشی¬های هوشمند اطمینان داشت. قفل Ola، یک قفل هوشمند است که کلید را کنار گذاشته و به جای آن به تشخیص اثرانگشت فرد وابسته است.
Ola، قفلی است که بلوتوث و یک اسکنر لمسی برای تشخیص اثر انگشت دارد. این قفل دارای یک برنامه¬ی اختصاصی می¬باشد که نقش آن فراتر از نصب و برپایی اولیه¬ی قفل است. توسعه¬دهندگان قفل Ola، می¬گویند شما پس از ثبت اثر انگشت خود و ایجاد کد پاسخ سریع (QR Code)، دیگر نیاز به گوشی برای باز کردن قفل ندارید و به راحتی با لمس حسگر، در کمتر از یک ثانیه، قفل باز می¬شود.
ولی چگونه این اتفاق می¬افتد؟ تقریبا هرکدام از شرکت¬های فعال پابرجا و حتی تعدادی از تازه¬واردان در این زمینه، ایده¬¬ای مخصوص به خود، در رابطه با عملکرد قفل¬های هوشمند دارند. برای باز کردن برخی از قفل¬ها نیاز است که گوشی را در دست گرفت و بر روی صفحه¬ی آن ضربه¬ای آهسته زد، بعضی مجهز به یک حسگر برای ورودی هندزفری هستند و بعضی دارای یک صفحه کلید می¬باشند. مشکل این روش¬ها، وابستگی آنها به گوشی¬های هوشمند-گوشی¬های که ممکن است گم شوند، جا گذاشته شوند- و یا توانایی کاربران در حفظ رمز عبور است. Ola، به این دلیل خود را برتر می¬داند که راه¬حلی راحت و بسیار ساده ارائه داده¬است.
گرچه روش¬های قبلی قفل¬های هوشمند، چندان هم بی¬فایده نیستند. اگر شما بدانید که از این قفل چه می-خواهید، پس می¬توانید از آن استفاده کنید؛ ولی چرا افراد باید قفلی را بخرند که برای باز کردنش مراحل بسیاری را باید طی کنند. گوشی همراه خود را بیرون آورند، از روشن بودن بلوتوث آن اطمینان حاصل کنند، برنامه مورد نظر را باز کنند، و دیوانه وار برروی آن ضربه بزنند؟ هرچند که نباید از این موضوع غافل بود که با داشتن این قفل¬ها نیز می¬توان امکان دسترسی برای فامیل، دوستان و دیگر افراد موردنظر برای باز کردن قفل، در هر زمان که بخواهیم، ایجاد کرد تا آنها نیز بتوانند بدون حضور ما، قفل را باز کنند؛ به این صورت که می¬توان با استفاده از برنامه، کلید¬های موقتی برای آنها ایجاد کرد تا آنها با استفاده از بلوتوث امکان باز کردن در را داشته باشند.
Ola، یک قفل کامل است و فقط یک افزونه نیست که به تنظیمات قبلی افزوده شود، در دو نوع زبانه¬دار و کشویی موجود می¬باشد. دارای یک حسگر خازنی برای لمس اثر انگشت است(توسعه داده شده توسط شرکت سوئدی کارت اثر انگشت) که از یک سیگنال فرکانس رادیویی برای خواندن الگوهای اثر انگشت زیر پوستی استفاده می¬کند. برای امنیت بیشتر، اثر انگشت¬های اسکن شده تنها در Ola ذخیره می¬شوند. قفل دارای چهار باتری قلمی است که دو تا سه سال عمر می¬کند ولی آنها ممکن است به¬صورت اتفاقی خراب شوند که در چنین موقعیتی دستگاه پشتیبانی وجود دارد که می¬تواند با یک باتری نیز فعال شود. اگر این دستگاه پشتیبان نیز، به مشکل برخورد، یک درگاه micro USB  در آن تعبیه شده¬است که بتواند با استفاده از یک باتری خارجی نیز فعال شود.
این قفل 179 دلاری در Kickstarter برای پیش فروش موجود می¬باشد، در حالیکه شرکت برای کمک به تولید اولیه¬ی آن در تلاش است تا 125000 دلار فراهم آورد. در حال حاضر، پایین¬ترین قیمت برای تهیه یک قفل Ola، 159 دلار (همراه با هزینه¬ی حمل و نقل) می¬باشد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر