ساخت یک دوربین انعطاف‌پذیر!

ساخت یک دوربین انعطاف‌پذیر!

تقریبا تمام دوربین‌هایی که می‌بینیم، ثابت هستند. اگر چه دوربین‌های 360 درجه نیز وجود دارند، اما آنها نیز به نحوی ثابت هستند. حال محققان آزمایشگاه Computer Vision دانشگاه کلمبیا، نمونه آزمایشی یک دوربین انعطاف‌پذیر را ساخته‌اند.

به گزارش جام جم کلیک ، سوالی که پیش می‌آید، این است که چه کسی نیاز به دوربین انعطاف‌پذیر دارد؟ شاید عکاسان قدیمی نیاز به همچنین دوربینی را نبینند، اما این نوع دوربین در حوزه‌های دیگر تکنولوژی بسیار کارآمد است. اگر همچنین دوربینی ساخته شود، می‌توان آن را دور هر وسیله‌ای از وسایل خانه، ماشین تا لباس افراد پیچید و تصاویری گسترده و با بازه دید نامعمول تولید کرد. همچنین این دوربین را می‌توان در اندازه یک کارت اعتباری ساخت تا عکاس به راحتی بتواند بازه دید آن را کنترل کند. نایار از محققان این پروژه می‌گوید:

دوربین‌های امروزی تصاویر را از یک نقطه ثابت، ثبت می‌کنند. در حالیکه صنعت دوربین موفق شده است که دوربین‌ها را کوچک کند به گونه‌ای که در دستگاه‌های کوچک نیز کیفیت خوبی دارند، ما رهیافت جدیدی را دنبال می‌کنیم.

این دوربین به دو تکنولوژی نیاز دارد: آرایه آشکارگر انعطاف‌پذیر و سیستم اپتیکال باریک که بتواند تصاویر با کیفیت بالا را روی آرایه تصویر کند. رویکرد دیگر آن است که لنز سخت با نقطه کانونی ثابت را بر روی هر آرایه آشکارگر قرار دهند. اما این کار باعث بوجود آمدن گاف‌هایی در عکس می‌شود. برای حل این مشکل، مهندسان دانشگاه کلمبیا، لنزی تطابق‌پذیر از مواد کشسان ساختند که نقطه کانونی آن با خم‌شدگی لایه انطباق پیدا می‌کند. آنها آرایه لنز خود را با استفاده از سیلیکون ساختند و ثابت کردند که سیلیکون توانایی تولید تصاویر با کیفیت در بازه گسترده تغییر شکل را دارد. نایار می‌گوید:

ساخت آرایه تطابق‌پذیر لنز، قدمی مهم در عملی‌سازی دوربین‌های لایه‌ای انعطاف‌پذیر است. ترکیب تکنولوژی‌ها باعث خواهد شد کلاس جدیدی از دوربین‌ها ساخته شوند که بازه کاربرد عکاسی را گسترش می‌دهند

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر