معرفی ۱۱ نرم‌افزار کد‌باز و رایگان

معرفی ۱۱ نرم‌افزار کد‌باز و رایگان

شمار بسیار زیادی از نرم‌افزارهای کد باز یا اوپن سورس در سال‌های گذشته ارائه شده‌اند. این نرم‌افزارها غالبا رایگان و بسیاری حاصل تلاش جمع پر تعدادی از کاربران‌اند. برخی از کارشناسان عقیده دارند با توجه به دسترسی عمومی به متن برنامه‌ها، کشف ایراد و ضعف‌های امنیتی آنان ساده‌تر است و بنابراین از دیگر نرم‌افزارها امن‌ترند. بهرحال نرم‌افزارها کد باز یقینا از نسخه‌های قفل شکسته نرم‌افزارهای غیر رایگان امن‌ترند. در فهرست زیر برخی از کاربردی‌ترین برنامه‌های اوپن سورس و یا رایگان را برای حجم بالایی از نیازهای کاربر معمولی معرفی می‌کنیم.

KeePass

"KeePass" همه پسوردهای مختلف شما را به صورت کدگذاری شده و امن ذخیره می‌کند. این پسوردها می‌توانند از طریق یک فلش درایو یو‌اس‌بی‌(‌USB) امن حمل شوند و به راحتی مورد استفاده قرار گیرند.

Open Office

این نرم‌افزارها در اشکال مختلف و برای سیستم‌عامل‌های متفاوت به عنوان جایگزینی رایگان برای نرم‌افزارهایی نظیر "Microsoft Office" عرضه شده است و حاوی امکاناتی مشابه Word, Excel, PowerPoint, Access است.

فایل‌های اوپن آفیس را می‌توان به فرمت نرم‌افزارهای مایکروسافت و یا مک تبدیل کرد و همچنین در گوگل درایو (Google Drive) که امکانات مشابه "Office" را به صورت آنلاین ارائه می‌دهد، ویرایش کرد.

Gimp

این نرم‌افزار را می‌توان به جای نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مثل "Adobe Photoshop" به کار برد، "Gimp" به صورت رایگان بسیاری از قابلیت‌های فوتوشاپ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همه فرمت‌های اصلی و رایج تصویر را می‌توان با "Gimp" باز کرد و فایل‌های ویرایش شده را در قالب‌های رایج ذخیره کرد.

VLC Media Player  

این نرم‌افزار رایگان برای مدیریت پخش فایل‌های صوتی و تصویری با فرمت‌های مختلف به کار می‌رود، در حالت پیشرفته می‌توان با این نرم‌افزار ویدیو را ضبط یا پخش آنلاین "Streaming" کرد. همچنین قابلیت‌های پیشرفته این بسته نرم‌افزاری به کاربران امکان تبدیل انواع مختلف ویدیو را می‌دهد. برای پخش ویدیو با "VLC" ویدیو می‌تواند روی هارد دیسک، یواس‌بی یا دیگر حافظه‌‌های جانبی کامپیوتر شما باشد و یا روی وب و آنلاین.

Audacity  

این نرم‌افزار رایگان برای ضبط، ویرایش و ذخیره کردن فایل‌های صوتی به کار می‌رود. شما می‌توانید صدا را از منابع مختلفی مثل میکروفن و یا فایل‌های قبلا ذخیره شده، میکس کنید. نرم‌افزار رایگان "audacity" قابلیت‌هایی مثل کاهش نویز و انواع و اقسام فیلترهای ویرایش صدا را عرضه می‌کند.

PDFCreator

این نرم‌افزار به جای نرم‌افزار گران‌قیمت "Adobe Acrobat" برای تولید فایل‌های پی‌دی‌اف به کار می‌رود، با این نرم‌افزار به راحتی می‌توانید هر سند قابل چاپ را به فرمت پی‌دی‌اف تبدیل کنید، قابلیت تنظیم کیفیت تصاویر در خروجی "PDF" و یا قابلیت چسباندن و ادغام چندین سند مختلف در قالب یک پی‌دی‌اف واحد، از دیگر توانایی‌های این نرم‌افزار است.

UltraDefrag

احتمالا می‌دانید که هارد دیسک کامپیوتر شما پس از مدتی استفاده کند و کم سرعت می‌شود. بخشی از این افت سرعت به خاطر فایل‌های تکه تکه و غیر یکپارچه‌ای است که به مرور روی هارد شما ضبط شده است. نرم‌افزارهای موسوم به "Defrag" از جمله نرم‌افزار داخلی ویندوز، می‌تواند مشکل فایل‌های تکه تکه را تا حدی حل کند. "UltraDefrag" نمونه کد باز و کارآمد این نرم افزارهاست.

CCleaner

این نرم‌افزار در بخش دیگری از همین جزوه به طور کامل توضیح داده شده اما به اختصار، "CCleaner" نرم‌افزار رایگان اما فوق‌العاده قوی است که به امنیت و در عین حال افزایش کارآیی و سرعت دستگاه شما کمک می‌کند.

۱ - می‌توانید فایل‌های غیر ضروری را شناسایی و پاک کنید (افزایش سرعت و کارایی).

۲ - می‌توانید فایل‌های پاک شده را برای همیشه محو و غیرقابل بازگشت کنید(افزایش امنیت داده‌های خصوصی).

۳ - می‌توانید کلیدهای رجیستری را پیرایش کنید (افزایش سرعت و کارایی).

۴- می‌توانید برنامه های آغاز اتوماتیک یا استارت‌آپ ویندوز را نظارت و حذف کنید (افزایش سرعت و کارایی).

۵ - می‌توانید اطلاعات یک دیسک مثلا یو‌اس‌بی را برای همیشه غیرقابل بازیافت کنید(افزایش امنیت داده های خصوصی).

Recuva

این نرم‌افزار فایل‌هایی را که روی هارد دیسک و هر نوع حافظه جانبی دیگری مثل "SD" یا کارت حافظه دوربین دیجیتال را به شکل اشتباه پاک کرده‌اید، تا حد ممکن بازیافت می‌کند. هر قدر در فاصله زمانی کمتری برای بازیافت فایل اقدام کنید احتمال بازیافت فایل اصلی بالاتر خواهد بود.

FileZilla

برای تبادل دسته جمعی فایل‌ها میان سرور با استفاده از "ftp" نرم‌افزار رایگان فایل زیلا، در سه نسخه ویندوز، لینوکس و مک در اختیار کاربران قرار دارد. این نرم‌افزار قابلیت اتصال به کدگذاری‌های مختلف "ftp" را داراست.

Truecrypt

در موارد مختلفی در همین جزوه تاکید ما بر لزوم کدگذاری اطلاعات مثلا روی فلش درایوها و یا هاردهای اکسترنال بود. نرم‌افزار "Truecrypt" یکی از بهترین ابزارهای کدباز موجود برای هر نوع رمزگذاری اطلاعات روی حافظه‌های جانبی است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر