شرکت ملی پست ایجاد می‌شود/ تاثیر برجام بر مراودات پستی

شرکت ملی پست ایجاد می‌شود/ تاثیر برجام بر مراودات پستی

مدیرعامل شرکت پست گفت: با مصوبه مجلس، پست به شرکت ملی پست ایران تغییر پیدا می‌کند و برای همیشه در بدنه دولت باقی می‌ماند و در کنار این شرکت، ۳ اپراتور خصوصی ایجاد می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار مهر، حسین مهری امروز سه شنبه در نشست خبری با بیان این خبر افزود: با مصوبه مجلس که هفته آینده به تایید شورای نگهبان می‌رسد، شرکت پست به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تغییر پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: اساسنامه شرکت پست پس از طرح در صحن علنی مجلس مصداق ماده ۸۵ شناخته شد تا در کمیسیون مربوطه درباره آن تصمیم‌گیری شود. طبق این تصمیم، شرکت پست به شرکت ملی پست جمهوری اسلامی تبدیل می‌شود.

مهری خاطرنشان کرد: طبق اساسنامه شرکت ملی پست نیز مقرر شده ظرف یک‌سال یک اپراتور خصوصی پست راه‌اندازی شود. همچنین برای پیگیری امور پستی معاونت امور پستی در رگولاتوری ایجاد می‌شود تا کنترل و تنظیم بازار پستی را در اختیار بگیرد.

کاهش ترافیک پستی در سال ۹۴

مدیرعامل شرکت پست در تشریح عملکرد شبکه پستی در سال ۹۴ گفت: در سال گذشته سرانه محصولات پستی ۸ مرسوله بوده که این رقم در برنامه پنجم ۲۳ مرسوله هدف‌گذاری شده است. متوسط سرانه مرسولات در دنیا نیز از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد کاهش یافته که این امر ناشی از الکترونیکی شدن امور بوده است.

وی از کاهش ۹ درصدی ترافیک پستی در سال ۹۴ خبرداد و گفت: این کاهش آمار روی کاغذ به دلیل شخصی‌سازی آمار، حذف قراردادهای بدون توجیه اقتصادی و تغییر روند پستی جهانی بوده است. در سال‌های گذشته ترافیک پستی غیرشفاف نیز اعلام می‌شد که مواردی از جمله تمبر، برش قبض، قبض چاپ شده، یک ترافیک به حساب می‌آمد.

مهری افزود: ترافیک پستی از نظر حجم و وزن افزایش یافته و برای مثال در سال گذشته به ۱۳۰۰ کامیون اضافه نیاز پیدا کردیم، اما آمار ترافیک پستی به دلایلی که گفته شد، روی کاغذ کاهش یافته است.

پیش‌بینی تاثیر احتمالی برجام بر مراودات پستی

مهری درباره تاثیر احتمالی برجام بر مراودات بین‌المللی شرکت پست، گفت: با توجه به تجارت الکترونیک پس از برجام، مراودات وارده و صادره در بخش بین‌الملل افزایش خواهد یافت و برای مثال پیش از این در مواردی لازم بود که به دلیل عدم موازنه وارده و صادره به برخی کشورها پول بدهیم یا از برخی کشورها پول بگیریم که امکان‌پذیر نبود اما از این پس انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین پیش از این تنها با هواپیمایی لوفتانزا برای حمل محصولات قرارداد داشتیم و اکنون با هواپیمای امارات، ماهان و ایران ایر نیز همکاری می‌کنیم. قرارداد با ترکیش ایر نیز در حال نهایی شدن است.

درآمد ۷ هزار میلیارد ریالی پست در سال ۹۴

مهری همچنین میزان انباشت پست را از ابتدای دولت یازدهم ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در سال ۹۴ حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال درآمد حاصل شده که درآمد سال ۹۵ حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر