با پوست الکترونیکی هم پیامهای‌تان را ببینید و هم ضربان قلب

با پوست الکترونیکی هم پیامهای‌تان را ببینید و هم ضربان قلب

شبکه نوشت: شاید ساعت‌های هوشمند آینده به شکل برچسب‌های الکترونیکی باشند.
فرض کنید به‌جای بستن ساعت؛ سنسوری روی دست داشته باشید که از پوست‌تان هم نازک‌تر است. این سنسور که با چسب روی دست چسبانده می‌شود قادر است از خود نور پخش کند. حالا این سنسور چه فایده‌ای دارد؟ از کارهای تعریف شده آن اطلاع‌رسانی دائم و پیوسته در مورد زمان؛ دما یا نشانه‌‌های مهم و حیاتی است.

سپس می‌توانید نگاهی به دست دیگر بیاندازید تا پیام‌های دریافتی را مشاهده کنید. شاید این ایده که مربوط به آینده است کمی دیوانه‌وار باشد اما دانشمندان و محققان دانشگاه توکیو در حال حاضر مشغول کار بروی ساخت چنین دستگاه‌هایی هستند.
آن‌ها سنسورهای الکترونیکی فیلم نازک ساخته‌اند و نام آن را «پوست الکترونیکی» (e-skin) گذاشته‌اند. پوست الکترونیکی با یک چسب فوق‌نازک و کاملا تمیز روی دست چسبانده می‌شود و می‌تواند اعداد و ارقام را با رنگ‌های مختلف نشان دهد و حتی ضربان قلب و سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری کند.


برخی از اسمارت‌فون‌های امروزی هم می‌توانند اشباع خون از اکسیژن را که به آن SpO2 گفته می‌شود اندازه‌گیری کنند (پایین بودن سطح اکسیژن خون به این معنا است که مشکلی در سیستم تنفسی یا گردش خون وجود دارد).

اطلاعات مربوط به e-skin در شماره ۱۵ آوریل مجله پیشرفت‌های علمی منتشر شده است. یکی از محقفان در مورد این پوست گفته که دلیل ساخت آن؛ بزرگ و حجیم بودن گوشی‌های تلفن همراه است: اگر قرار بود در دنیایی زندگی کنیم که صفحه‌های نمایش به بدنمان وصل باشد و احساسات یا میزان استرس و ناراحتی را نشان دهند چه اتفاقی می‌افتاد؟ به‌غیر از این‌که لازم نیست همیشه دستگاه‌هایمان را همراه داشته باشیم؛ آن‌ها می‌توانند روش تعامل انسان‌ها با یکدیگر را بهبود بخشیده یا بعد جدیدی به شکل ارتباط افراد با یکدیگر ببخشند.
البته که هنوز راه زیادی تا خروج این فناوری از آزمایشگاه و قرار گرفتن روی دست باقی مانده است. اما در این میان سئوال‌های زیادی هم هست که بدون پاسخ مانده: آیا با وجود این چسب؛ پوست می‌تواند به‌راحتی نفس بکشد و این‌که آیا بادوام؛‌ راحت و ایمن هست؟

ولی یک سئوال کلی‌تر؛‌ اصلا نیازی هست که انسان‌‌ها دائما ضربان قلب یا سطح اکسیژن خونشان را پایش کنند؟ آیا ممکن است این چسب برای پوست مضر باشد؟ آیا واقعا از اسمارت‌فون بهتر است یا این‌که فقط غیرمعمول‌تر است؟ همیشه وقتی نوآوری جدیدی صورت می‌گیرد سئوالات زیادی هست که تیم تحقیقاتی باید به آن‌‌ها پاسخ دهند.

شاید روزی برسد که e-skin جایگزین اسمارت‌فون شود اما به‌هر حال نباید از حق گذشت که ایده بسیار جالبی است و نشان می‌دهد انسان قادر است تا هر آن‌چه که در تخیل دارد را به واقعیت تبدیل کند.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر