چرا عمر باتری باید میدان نبرد جدید گوشی‌های هوشمند باشد

چرا عمر باتری باید میدان نبرد جدید گوشی‌های هوشمند باشد

در این زمان به فکر راه‌های ممکن برای شارژ گوشی خود خواهید افتاد، احتمالا در اولین مکان ممکن مثلا در یک کافی‌شاپ محلی توقف می‌کنید تا خود را به یک پریز برق برسانید، گوشی را خاموش می‌کنید تا بتوانید بعدا یک تماس ضروری برقرار کنید و یا شاید هم از قبل یک منبع برق قابل حمل برای انتقال شارژ به گوشی خود سفارش داده باشید.

مشکل این است که به نظر می‌رسد هیچ‌کدام از تولید کنندگان توجهی به این مساله ندارند که ما تا چه حد از گوشی خود استفاده می‌کنیم. متاسفانه آن‌ها و حتی بسیاری از کاربران نیز به نظر در اندازه و وزن غرق شده‌اند و فراموش کرده‌اند که گوشی‌های هوشمند دیگر ابزارهایی نیستند که ما فقط روزی یک ساعت بطور سبک از آن‌ها استفاده کنیم.

بسیاری از ما با گوشی خود به انجام بازی می‌پردازیم، فیسبوک یا  اخبار را چک می‌کنیم، با استفاده از برنامه‌های مکان‌یاب ماهواره‌ای و یا گوگل مپز به گشت و گذار می‌پردازیم، دانلود می‌کنیم، ایمیل‌ها را خوانده و پاسخ می‌دهیم و در کنار همه این‌ها تماس صوتی نیز برقرار کرده و پیام متنی هم می‌فرستیم. ما در قطار، سر کار، در وان حمام و حتی تخت‌خواب هم مشغول استفاده از گوشی خود هستیم.

متاسفانه در حالی که قدرت پردازشی و امکانات گوشی‌های هوشمند مدرن حتی از موارد نیاز هم فراتر رفته است و خصوصا با سرعت دیتای ۴G که در اغلب کشورها جای خود را باز کرده، باتری این دستگاه‌ها چنین پیشرفتی به خود ندیده است. در حقیقت این دستگاه‌ها در حال استفاده از تکنولوژی نسبتا قدیمی و تاریخ گذشته پیش از دوران اسمارت‌فون‌ها هستند. در حال حاضر دو مشکل عمده در مورد باتری گوشی‌ها وجود دارد، یکی مدت زمان طولانی شارژ و دیگری ظرفیت کم.

حل مساله اول شاید به نظر دور از ذهن باشد ولی تصور کنید چه می‌شد اگر در عرض کمتر از پنج دقیقه شارژ گوشی شما به ۸۰ یا ۹۰ درصد می‌رسید؟  در طول زمانی که در حال خوردن صبحانه هستید و یا برای رفتن به مدرسه و یا محل کار آماده می‌شوید گوشی شما هم تقریبا بطور کامل شارژ شده بود. اگر چنین بود تا حدود زیادی وضعیت موجود قابل تحمل‌ می‌شد ولی با وضع موجود، این فرآیند در حالت خوش‌بینانه هم حداقل یک ساعت به طول می‌انجامد تا گوشی خالی از شارژ شما بطور کامل پر شود.

 

ظرفیت پایین، نکته اساسی این مشکل است که باعث محبوبیت کیس‌های باتری‌دار شده است. این کیس‌ها که یک باتری را بصورت داخلی با خود به همراه دارند این امکان را فراهم می‌کنند که در هنگام نیاز گوشی خود را با آن‌ها شارژ کنید که اساسا باعث افزایش دو برابری مدت نگاه‌داری شارژ توسط باتری دستگاه شما می‌شوند. کاربرانی که استفاده سنگینی از دستگاه خود داشته و روزی یک بار نیاز به شارژ آن دارند با استفاده از این کیس‌ها می‌توانند این زمان را به دو روز یک بار افزایش دهند. ولی چه می شد اگر تنها با یک بار شارژ کردن گوشی می‌توانستیم از آن برای یک هفته استفاده کنیم؟ تصور کنید که دستگاه‌تان را شب جمعه شارژ می‌کردید و تا تعطیلی آخر هفته دیگر دغدغه خاموش شدن آن را نداشتید.

بعید می‌دانم کسی باشد که پاسخ منفی به پرسش بالا داشته باشد، برای بسیاری افراد، معضل عمر باتری به حدی جدی شده که احتمالا در خرید بعدی خود ظرفیت باتری را در درجه اول یا دوم لیست اولویت‌های خود قرار خواهد داد. در حال حاضر بسیاری ویژگی‌ها و امکانات نظیر سرعت بالای اینترنت سلولار و وای‌فای، جی‌پی‌اس، بلوتوث، ارتباطات محدوده نزدیک، صفحه لمسی، دوربین با رزولوشن بالا و فلش و حتی صفحات خمیده را می‌توان در یک دستگاه جستجو کرد ولی از هیچ‌کدام این قابلیت‌ها بدون یک باتری قوی بطور موثر استفاده نخواهد شد.

آخرین اطلاعات مربوط به فروش دستگاه‌های موبایل نشان می‌دهد که بسیاری افراد آماده خرید گوشی هوشمند جدید از اندروید گرفته تا iOS و… هستند، اما شخصا اگر یکی از تولید کنندگان، گوشی جدیدی با عمر باتری قابل ملاحظه عرضه کند اولین کسی خواهم بود که آن را سفارش خواهم داد. حتی برای دست یافتن به عمر باتری بهتر حاضر خواهم بود از افزایش ناچیز ضخامت و وزن نیز چشم‌پوشی کنم.

خوشبختانه برای حل این معضل امیدهایی هم در دوردست دیده می‌شود، تعدادی از تولیدکنندگان بدنبال راه‌هایی هستند که از طریق آن انرژی مورد نیاز دستگاه را بوسیله خود دستگاه و از طریق سلول‌های خورشیدی کوچک و یا حرکات آن تامین نمایند. همچنین تکنولوژی‌های جدیدی نیز در دست توسعه هستند که از مواد انقلابی نظیر گرافین استفاده می‌کنند و توانایی ذخیره انرژی تا چندین برابر باتری‌های فعلی را دارند. گرافین بطور بالقوه می‌تواند باعث افزایش عمر باتری و نیز انعطاف‌پذیری آن شود.

نکته قطعی در مورد این مساله این است که اولین تولید کننده‌ای که به پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در این زمینه دست یابد محصول خود را با تعداد بسیار بالا به فروش خواهد رساند و عوامل خشنودی مصرف‌کنندگان و سهام‌داران خود را فراهم خواهد کرد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر