معرفی رزبری پای 3

معرفی رزبری پای 3

رزبری پای 3 دارای پردازنده ی 64 بیتی است، امّا فعلا سیستم عامل لینوکسی پیش فرض آن، 32 بیتی باقی می ماند.

این مینی کامپیوتر جدید، که مجهز به امکاناتی نظیر ماژول داخلی بلوتوث و بی سیم می باشد چند هفته پیش با قیمت 35 دلار روانه ی بازار شد. بورد Odroid-C2 که با قیمت 40 دلار روانه ی بازار شده است، از اوبونتوی 64 بیتی پشتیبانی می کند در حالی که توزیع لینوکسی  پیش فرض در رزبپری پای 3، همچنان 32 بیتی است.با در نظر گرفتن این حقیقت که این تکنولوژی، کارایی فوق العاده ای را به کاربران عرضه می کند، تغییرات احتمالی به سیستم عامل 64 بیتی ARM، اجتناب ناپذیر است. با این حال، به دلیل بازنویسی گسترده ای که برای اعمال تغییرات مورد نیاز است، بنیاد رزبری پای، فقط به "در نظر گرفتن" تغییر به سیستم عامل 64 بیتی، در ماه های آینده اشاره کرده است.

پردازنده ی به کار رفته در رزبری پای 3، مدل چهار هسته ای Cortex-A53 BCM2837 می باشد. به منظور سازگاری این مینی کامپیوتر جدید با مدل های قبلی، پردازنده ی مذکور، از نظر معماری مشابه با پردازنده ی 4 هسته ای رزبری پای 2 (Cortex-A7 BCM2836) می باشد. بنیاد رزبری پای ادعا کرده است که پای 3 در مقایسه با پای 2 از 50 تا 60 درصد کارایی بیشتر برخوردار است که این امر را مدیون تغییر در پردازنده و همچنین افزایش نرخ کلاک به 1.2 گیگاهرتز (نسبت به 900 مگاهرتز) می باشد.
کارت گرافیک مورد استفاده در پای 3، همان پردازنده ی دو هسته ای Broadcom VideoCore IV می باشد که در پای 2 به کار رفته است با این تفاوت که نرخ کلاک آن به 400 مگاهرتز افزایش یافته است. بنابراین هنوز از پای 3 انتظار نداریم که قادر باشد ویدیوهای 4K، واقعیت مجازی یا پروژه های سنگین گرافیکی را پشتیبانی کند. البته پردازنده ی گرافیکی Mali-450 که مجهز به Odroid-C2 می باشد، توانایی پشتیبانی از ویدیوهای 4K را دارد. 
ایبن آپتون، موسس بنیاد رزبری پای و مدیر عامل بازرگانی این مجموعه، در بیانیه ای اعلام کرد: "پردازنده گرافیکی سه بعدی VideoCore IV، تنها پردازنده ای است که به صورت عمومی، برای استفاده در سیستم های روی تراشه (SoC) مبتنی بر ARM مستندسازی شده است و هدف ما این است که رزبری پای به راحتی و با مستندات کافی در دسترس عموم قرار گیرد."
خبرهای اخیر رزبری پای، علاوه بر معرفی یک مینی کامپیوتر جدید، مباحثی همچون افزودن چیپ بی سیم 2.4GHz, 802.11n WiFi و بلوتوث 4.1 BLE به این مجموعه است. با این ویژگی، می توان نرخ کلاک پایین تر در پای 3 را نسبت به Odroid-C2، نادیده گرفت. این در حالی است که Odroid-C2 قابلیت وایرلس را ندارد و با این حال 5 دلار گران تر می باشد.!بحث های قابل توجهی در رابطه با استفاده از وایرلس آنبورد یا استفاده از آداپتورهای شخصی اترنت/یو-اس-بی صورت گرفته است. مهم ترین مسئله، هزینه ی لازم برای آنبورد کردن وایرلس بوده است که برای حل این مسئله، تصمیم بر این شد که هزینه ی چیپ بی سیم را کاهش دهند. با لحیم کردن چیپ Broadcom BCM43438 و تنها آنتن آن به بورد، به جای استفاده از یک ماژول دیگر، هزینه های نهایی کمتر هم شد! 
جدا از پردازنده ی جدید و قابلیت وایرلس، پای 3 بسیار شبیه به پای 2 طراحی گردیده است. ابعاد یکسان، حافظه ی رم 1 گیگابایت، و 40 پین برای کانکتور، از جمله ویژگی های مشابه این دو مینی کامپیوتر است. تنها تغییر در ظاهر پای 3، جابه جایی نامحسوس چراغ LED آن است.


گامی آهسته به سمت 64 بیتی شدن
علاوه بر پرهیز از اعصاب خردی توسعه دهندگان نرم افزار، دلیل اصلی سازمان پای برای توسعه رزبری  64 بیتی این است که عملکردش با یک گیگا بایت رم پرزحمت است. انتشار نهایی رزبری  64 بیتی، به احتمال زیاد با دو گیگابایت رم سازگار خواهد شد. در حال حاضرOdroid-C2  دو گیگابایت رم دارد، که در نسخه 29 دلاری پلاس  Pine A64 در دسترس است. این نسخه چهار هسته ای، Cortex-A53 Allwinner A64 SBC  همراه با کانکتور 40 پاینی سازگار با پای است. 
نسخه 15 دلاری Pine A64  با  512  مگابایت رم به فروش می رسد، همچنین یک نسخه 19 دلاری با 1Gگیگابایت رم وجود دارد که به سمت اترنت گیگابیت پایش می رود. همانطور که با Odroid-C2، وایرلس هزینه ای اضافی است، با وجود ابعاد بزرگتر Pine A64  ، حتی مدل های بالا به  پورت های هاست دوتایی USB  به جای چهارتا در C2 و رزبری  پای محدود شده اند.
ممکن است حرکت به سمت 64 بیتی شدن با افزایش تمرکز بر روی اینترنت اشیاء جزیی پروژه های پای کاهش یابد.  برای مثال، المنت 14، برخی لوازم جانبی اینترنت اشیا را برای پای 3 اعلام کرد، از جمله PiFace  و همکاری با IBM و EnOcean در فریم ورک کیت اینترنت اشیا SBC .
ARM قطعا معتقد است که تغییر به 64 بیتی شدن فرآیندی طولانی خواهد بود. در اطلاعیه تراشه 32 بیتی ARMv8 Cortex-A32  با هدف کار اینترنت اشیا، ARM اظهار داشت: "ما می توانیم تعداد قابل توجهی از دستگاه های تعبیه شده به بقیه 32 بیت را برای آینده پایش بینی کنیم. "با این حال، حتی اگر رزبری  و بسیاری از توزیعهای سازگار با پای ، وقت خود را در حرکت به سمت 64 بیتی شدن بگذارنند، می توان انتظار مواجهه با برخی لینوکس های 64 بیتی سازگار با پای  را در ماه های آینده داشت. یکی از اولین نسخه ها، Arch Linux ARM است که به صورت 32 بیتی بر روی پای اجرا می شود، اما ذاتا از عملیات 64 بیتی  ARMv8، پشتیبانی می کند.
در سال گذشته، چند توزیع لینوکس (با ARM 64 بیتی) با پای 2 سازگار  شدند،از جمله اوبونتو، و اخیرا، فدورا. این پروژه ها نیز در صورتی که احساس کنند حد و حدود رم مانع نیست، ممکن است به انتشار یک تصویر 64 بیتی برای پای 3 تصمیم بگیرند.موردی دیگر،  پروژه سیستم عامل  64 بیتی کرومیوم  از سیستم عامل گوگل کروم است. یک پروژه فرعی به نام سیستم عامل  کرومیوم برای همه SBC ها، اخیرا برای حمایت از رزبری پای صفر، تراشه و پین A64 64 بیتی، با پای 2گسترش یافته است. با این حال نسخه های SBC، در حال حاضر32 بیتی هستند.
در نهایت، پای 3 نیز ممکن است مسیر آهسته آندروید را به سمت پای تسریع بخشد. حتی در حالت 32 بیتی، منابع مشتاق آندروید باید در سخت افزار های سریع تر Cortex-A53 خیلی بهتر اجرا شوند.

 

منبع خبر: linuxgizmos

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


1 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

محمد

یک‌شنبه, 18 تیر 1396

سلام.
دوستانی که زیاد پرسیده اند از کجا این قطعه رو تهیه کنند، من سایت کافه ربات رو پیشنهاد میدم.
http://thecaferobot.com/store/raspberry-pi-3-b-board-64-bit-arm-processor-wifi-bluetooth

پاسخ

ثبت نظر