6 روبات که در ساخت آن ها از گونه های مشابه طبیعی الهام گرفته شده است !

6 روبات که در ساخت آن ها از گونه های مشابه طبیعی الهام گرفته شده است !

وقتی که سیر تکاملی پیشرفت با سرعت می تازد !

در بسیاری از پیشرفت های علمی و مهندسی از طبیعت الهام گرفته شده اگرچه که هیچ یک از محصولاتی که تا به حال ساخته شده اند ، نتوانسته اند مانند 6 روباتی که در این نوشتار به معرفی آن ها پرداخته شده است به نمونه های طبیعی خود نزدیک شوند .

تقلید زیستی (  Biomimicry ) نامی است که برای این روبات ها تعیین شده ، روبات هایی که کپی هایی نزدیک از نمونه های طبیعی خود هستند و به منظور انجام دادن سخت ترین کارهای ممکن ساخته شده اند .  این روبات ها می توانند کارهای بسیار نامعمولی را انجام دهند به نحوی که رنج عملکرد آن ها از گرده افشانی گل ها گرفته تا تشخیص آلودگی آب را شامل می شود . البته بعضی از این روبات ها را صرفا برای تفریح می سازند ، یکی از این دسته روبات ها ، ماشین 12 پایی می باشد که از نور خورشید تغذیه و مانند خرچنگ حرکت می کند .

روبوبی ( Robobee ) کوچک برای پشتیبانی از زنبورها

همه می دانند که اخیرا جمعیت زنبورها به دلیل افزایش مرگ و میر این حشرات به شدت کاهش یافته است ؛ به همین دلیل تیمی از دانشمندان دانشگاه های هاروارد و Northeastern Universities قدم پیش گذاشته اند تا یک تقشه پشتیبانی را طراحی کنند . نتیجه تلاش های این افراد دسته ای از زنبورهای روباتی ( robobee ) می باشد که می توانند در صورت ناپدید شدن زنبورها کار گرده افشانی گل ها را انجام دهند . این زنبورها حتی می توانند در کندوهای ماشینی مانند زنبورهای واقعی در کنار هم کار کنند .

خرچنگ ماشینی 12 پای خورشیدی

این غلاف متحرک زاده فکر ولدر اسکات پرنتو می باشد ؛ یک روبات ژئودزی 12 پا که مانند یک خرچنگ حرکت می کند . همه انرژی الکتریسیته مورد نیاز برای حرکت این ماشین از یک توربین بادی و چند پنل خورشیدی تامین می شود . این روبات بزرگ یک اثر هنری واقعی است که دیدن آن در زمان حرکت هیجان خاصی را به دنبال دارد . وزن این خرچنگ ماشینی در حدود 816 کیلو گرم و سرعت آن تنها 32.187 متر بر ساعت می باشد .

درون هایی با شکل حشرات ستاره ای شکل و بال های متحرک

محققان آزمایشگاه ریاضیات کاربردی دانشگاه نیویورک موفق به ساخت یک درون فوق سبک شده اند که به طور خودکار حرکت می کند و برای حرکت کردن به انرژی زیادی نیاز ندارد . سازندگان این اثر مبتکرانه می گویند : " طراح های پرنده مانند برای ساخت این دستگاه منطقی ترین انتخاب ها بودند اما تحقیقات ما نشان داد که طرحی ستاره ای شکل با 4 بال کوچک بهتر می تواند ایفای نقش کند . " حاصل این تلاش ها یک روبات خاص می باشد که در ساخت آن از ستاره دریایی الهام گرفته شده است اما می تواند در آسمان پرواز کند . زمانی که طراحی این ماشین مینیاتوری به اتمام رسید هیچ کاربرد خاصی برای آن در نظر گرفته نشده بود اما هم اکنون محققان می گویند که این روبات ها می توانند در بررسی کیفیت هوا و همچنین ترافیک خیابان ها به خوبی ایفای نقش کنند .

نانو مرغ مگس خوار 

چند سال پیش آژانس دارپا ( DARPA  ) یک چالش برای مخترعان ترتیب داد به این نحو که مخترعان باید برای ساخت یک نانو حامل پرنده کنترل از راه دور با قابلیت هایی نظیر حرکت کردن به سمت جلو و عقب و همچنین شناور ماندن در هوا همه دانش خود را به کار می گرفتند . توضیحات و درخواست های داده شده بیشتر ساخت یک مرغ مگس خوار مکانیکی را به تصویر می کشیدند که در نهایت مخترعان شرکت آئرو ویرونمنت (  AeroVironment ) موفق به ساخت آن شدند . حاصل کار یک روبات پرنده بود که می توانست درست مانند یک مرغ مگس خوار واقعی با سرعتی در حدود 18 کیلومتر در ساعت به جلو حرکت و تند بادهای جانبی با سرعتی در حدود 8 کیلومتر در ساعت را تحمل کند و البته با این تفاوت که این روبات دیگر نیازی ندارد تا هر 5 دقیقه یک بار برای تغذیه از شهد گیاهان متوقف شود . 

چیتای ماشینی دانشگاه ام آی تی که روزی به سرعت مدل طبیعی خود می رسد !

محققان دانشگاه ام آی تی همیشه دستگاه های عجیبی می سازند . کار جدید این سازندگان یک چیتا می باشد که نیروی خود را از چند باتری تامین می کند . چیتابوت یک شاهکار از علم مهندسی مکانیک می باشد که می تواند مانند مدل طبیعی خود بپرد و بدود . الگوریتم های دقیق این چیتا آن را قادر می سازند تا در سرعت های بالا تغییر جهت دهد و بپرد . چیتابوت تنها می تواند 15 دقیقه حرکت کند اما نباید این محدودیت را نشانه ضعف آن دانست زیرا گونه طبیعی نیز تنها می توانند مسافت کوتاهی را با سرعت طی کنند . 

روبوماهی با قابلیت تشخیص آلودگی آب

در سر تا سر جهان آب های آلوده همیشه ماهی ها و موجودات دریایی زیادی را قتل عام کرده اند . دانستن این که چگونه باید آلودگی را به سرعت تشخیص داد نیمی از نبرد می باشد اما گاهی شرایط تا حدی محدود کننده است که گونه انسانی نمی تواند برای انجام فعالیت های شناسایی مستقیما وارد عمل شود . در چنین مواقعی هیچ چیز بهتر از یک روبوماهی با قابلیت تشخیص آلودگی آب نمی تواند ایفای نقش کند . این دستگاه که توسط واحد مستقر در اروپای گروه BMT ساخته شده است ، یک روبو ماهی می باشد که اطلاعات مرتبط با آلودگی آب را جمع می کند و به انسان ها تحویل می دهد تا به این طریق از ورود انسان به مناطق دارای آب های آلوده جلوگیری کند . این روبات های 1.5 متری در حال حاضر وظیفه تشخیص نشت سوخت از کشتی های قرار گرفته در لنگرگاه ها را بر عهده دارند اما می توانند در آینده نزدیک در نحوه محافظت از اقیانوس های جهان نیز تغییر و تحول ایجاد کنند .

منبع خبر: engadget

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر