روی یک فولدر در ویندوز پسورد بگذارید

روی یک فولدر در ویندوز پسورد بگذارید

متاسفانه ویندوز به عنوان سیستم‌عامل شماره یک در کامپیوترهای شخصی از ویژگی رمزگذاری بر روی یک پوشه یا فایل خاص محروم است و کاربران برای پسورد گذاشتن روی فولدرهای خود چاره‌ای ندارند به جز استفاده از نرم‌افزارهای جانبی.

مخفی کردن فولدرها یا عوض کردن نام پوشه برای منحرف کردن سایرین جهت عدم دسترسی به یک فولدر خاص از شیوه‌هایی است که این روزها دیگر رنگ و روی خود را از دست داده و به عبارت دیگر بیشتر افراد این راز و رمزهای پیش پا افتاده را بلد هستند، از طرف دیگر اطلاعات شما ممکن است آنقدر اهمیت داشته باشد که به این راحتی‌ها حاضر نباشید آنها را بدون پسورد در هارد کامپیوتر خود نگه‌دارید.

به همین دلیل ابزارهای پسورد گذاری بر روی فولدرها ایجاد شده‌اند، ابزارهای زیادی برای پسورد گذاری وجود دارد که متأسفانه بیشتر آن‌ها به رایگان در دسترس کاربران قرار ندارند . امروز قصد داریم به دو ابزار و راه‌ رایگان پسوردگذاری بر روی فولدرها نگاهی بیاندازیم تا پس از به کارگیری این‌ روش‌ها با خاطر جمع اطلاعات مهم خود را بر روی هارد به صورت پسورد دار در فولدر مشخص ذخیره کنید.

نرم‌افزار Lock-A-FoLdeR

نرم‌افزارهای حرفه‌ای زیادی برای پسورد گذاشتن بر روی فولدرها وجود دارد که متاسفانه هیچ‌کدام آنها رایگان عرضه نمی‌شود. به این ترتیب اگر قصد دارید ابزاری انتخاب کنید که در کنار کارایی رایگان هم باشد گزینه‌های زیادی پیش رو نداریم.

نرم‌افزار Lock-A-FoLdeR به صورت رایگان و متن باز منتشر شده است. رایگان بودن نرم‌افزار Lock-A-FoLdeR تنها حسن آن نیست و رابط کاربری بسیار آسان در کنار حفظ امنیت کاربران از مواردی است که این نرم‌افزار به ارمغان می‌آورد. این نرم‌افزار به صورت رایگان در اینترنت موجود است و با این حساب به راحتی می‌توانید آنرا دانلود و نصب نمایید. پس از نصب و اجرا برای اولین بار نرم‌افزار از شما در خواست می‌کند پسورد دلخواهی را انتخاب و به نرم‌افزار معرفی کنید. بعد از اینکه پسورد را وارد کردید گزینه OK را انتخاب کرده و مجدد پسورد خود را وارد کنید.

 

 

 

توجه داشته باشید که این پسورد در واقع گذرواژه اصلی شما برای استفاده از نرم‌افزار است و اگر آنرا به هر دلیل فراموش کنید دیگر به هیچ عنوان به فولدرهایی که برای آنها از این طریق پسورد گذاشته‌اید دسترسی نخواهید داشت.

 

 

 

این پسورد برای رمز گذاری فولدرها به کار می‌رود و به همین دلیل در انتخاب پسورد نکات امنیتی را رعایت کنید، برای نمونه از پسوردهای طولانی و با کاراکترهای مختلف استفاده کنید که برای هکرها به راحتی قابل تشخیص نباشد. پس از انتخاب پسورد مرکزی، پنجره نرم‌افزار باز می‌شود و در اینجا کاربر قادر است با رمزگذاری بر روی پوشه‌ دلخواه آنرا قفل کند.

 

 

 

چگونه رمز بگذاریم؟

برای قفل کردن پوشه مورد نظر کافیست تا بر روی گزینه Lock a Folder کلیک کرده و فولدر مورد نظر را انتخاب کنید.

 

 

 

پس از اعمال تنظیمات،‌ پسورد بر روی فولدر اعمال می‌شود. توجه داشته باشید که این نرم‌افزار محدودیتی برای پسورد گذاری فولدرها ندارد و به هر تعدادِ دلخواه می‌توانید برای فولدرهای خود پسورد تعیین کنید. پس از اینکه فرآیند پسورد گذاری توسط این نرم‌افزار انجام شد دیگر به هیچ عنوان بدون پسورد نمی‌توان به محتویات فولدر خاص دسترسی داشت. برای باز نمودن فولدر مشخص نیز حتماً باید نرم‌افزار Lock-A-FoLdeR را اجرا و پسورد مربوطه را وارد کنید.

 

 

 

چگونه رمز را برداریم؟

برداشتن پسورد نیز به آسانی گذاشتن آن است برای این‌کار کافیست تا نرم‌افزار Lock-A-FoLdeR را اجرا کرده و پسوردی را که مشخص کرده‌اید وارد کنید.

 

 

 

در منوی نرم‌افزار، فولدری را که با پسورد قفل‌ کرده‌اید را مشخص کرده و گزینه Unlock Selected Folder را انتخاب کنید. پس از انجام این مرحله، فولدر به راحتی در دسترس قرار می‌گیرد و پس از استفاده از محتویات فولدر خاص به راحتی‌ می‌توانید آنرا به حالت قفل شده برگردانید.

 

 

 

نقاط ضعف:

تا اینجا از مزایای نرم‌افزار Lock-A-FoLdeR سخن گفتیم؛ اما این نرم‌افزار نقطه ضعف‌هایی هم دارد که بد نیست به صورت اجمالی به این موارد نگاهی داشته باشیم. این نرم‌افزار به صورت متن باز نوشته شده و کدهای آن در دسترس عموم است،‌ از طرف دیگر اعتبار تجاری نیز ندارد و این موارد ممکن است منجر شود کاربر این احساس را داشته باشد که با نرم‌افزاری نامعتبر سر و کار دارد. فرآیند پسورد گذاری در این ابزار بسیار راحت است اما باز هم برای دسترسی به اطلاعات حتماً باید کاربر یک‌بار فولدر پسورددار را از طریق نرم‌افزار باز کرده و مجدد آنرا به صورت پسورددار ذخیره کند.

از یک ابزار فشرده‌سازی برای گذاشتن پسورد استفاده کنید

همان‌طور که ذکر شد ویندوز ابزار مستقیمی برای پسوردگذاری ندارد اما می‌توان با فشرده کردن محتویات فولدر بر روی آن پسورد گذاشت و به نوعی فولدر را از دسترس غریبه‌ها دور نگه داشت. ابزارهای معتبری در بازار برای فشرده سازی فایل‌‌ها و فولدرها وجود دارد که Winzip و ۷Zip را می‌توان در این بین نام برد. این ابزارها برای فشرده‌سازی به کار می‌روند اما در کنار فشرده سازی می‌توانند دسترسی به محتوای فولدر فشرده شده را با پسورد حفاظت کنند. فرآیند پسوردگذاری بر روی محتویات فولدر فشرده شده نیز راحت‌ و بی‌دردسر است.

در اینجا نرم‌افزار فشرده سازی۷zip را برای پسورد گذاری بر روی محتویات فولدر فشرده شده انتخاب می‌کنیم. نرم‌افزار ۷zip به صورت رایگان برای دانلود در اینترنت موجود است و پس از دانلود فرآیند نصب آسانی دارد. بعد از اینکه نرم‌افزار ۷zip را نصب کردید کافیست بر روی فولدر مورد نظر راست کلید کنید. در این مرحله از منویی که باز می‌شود قسمت ۷-zip را انتخاب کرده و گزینه Add to Archive را فعال کنید.

 

 

 

در این قسمت پنجره‌ای برای فشرده‌سازی فولدر با انتخاب‌های مختلف باز می‌شود. امکانات‌ مختلفی برای فشرده‌سازی در این قسمت وجود دارد که مجال اشاره به آنها در این قسمت نیست، هدف ما تنها فشرده‌سازی و گذاشتن پسورد بر روی فولدر است.

 

 

 

به این ترتیب برای گذاشتن پسورد به قسمت Encryption که در قسمت راست پنجره قرار دارد توجه کنید. پسورد دلخواه خود را در فیلد بالا و پایین وارد کرده و گزینه OK را برای شروع فرآیند فشرده‌سازی انتخاب کنید.

 

 

 

پس از انجام مراحل بالا، فایل فشرده‌ای در کنار محل فولدر مورد نظر با پسوند ۷z.* ایجاد می‌شود.

 

 

 

در اینجا می‌توانید فولدر اصلی را با خیال راحت پاک کنید تا دیگر در دسترس نباشد. توجه داشته باشید که پاک کردن فایل‌ها به تنهایی آنها را به طور کامل از بین نمی‌برد و اگر قصد دارید فولدری را به صورت کامل از روی هارد پاک کنید باید از نرم‌افزارهای مخصوص این‌کار استفاده کنید.

 

 

پس از اینکه فولدر شما به صورت فشرده با پسورد ذخیره شد،‌ برای دسترسی به فولدر مورد نظر کافی‌ است بر روی فایل ذخیره شده با ماوس دوبار کلیک کنید.

 

 

 

در اینجا نرم‌افزار ۷zip از کاربر درخواست می‌کند پسوردی را که در حین فشرده‌سازی انتخاب کرده وارد کند، موارد دیگری نظیر محل کپی و باز کردن فایل فشرده نیز در این مرحله پرسیده می‌شود، پس از انجام این موارد بر روی گزینه Extract کلیک کرده تا فولدر از حالت فشرده خارج شود.

 

 

 

مسیر ذخیره سازی فولدر فشرده شده نیز در اینجا پرسیده می‌شود که اگر تمایل داشته باشید با انتخاب گزینه OK فولدر در همان محل فعلی به صورت غیر فشرده کپی می‌شود.

 

 

 

در این مرحله توجه داشته باشید که ما عملاً بر روی فولدر شما پسورد نگذاشتیم، فولدری که اطلاعات مهم داشت از این طریق به صورت پسورددار فشرده شد، به این ترتیب پس از اینکه اطلاعات این فولدر از حالت فشرده درآمد مجدد در معرض دسترسی عموم قرار می‌گیرد.

 

 

 

نقاط ضعف:

فشرده‌سازی و پسورد گذاری بر روی فولدر محاسن زیادی دارد اما اشکالاتی نیز به آن وارد است. برای مثال کاربر جهت پسوردگذاری بر روی اطلاعات حساس خود چاره‌ای ندارد به غیر از اینکه آنها را فشرده کند. به خاطر داشته باشید فولدر اصلی را برای جلوگیری از دسترسی سایر افراد پس از فشرده‌سازی باید حتماً پاک کنید.

به هر ترتیب در پایان باید گفت از آنجایی که سیستم‌عامل معظم ویندوز فکر پسورد گذاشتن برای فولدرهای مهم را نکرده است چاره‌ای ندارید به غیر اینکه یا با این دو حالت ذکر شده، دسترسی به فایل‌ها را محدود کنید یا دست به دامن نرم‌افزارهای پسوردگذاری پولی شده و این ابزارها را برای پسوردگذاری به خدمت بگیرید.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر