دوازده پروژه عجیب آردوینو

دوازده پروژه عجیب آردوینو

آردوینو یک میکروکنترلر تک بردی است که به منظور تولید راحت‌تر برنامه‌هایی که با اشیاء یا محیط تعامل داشته باشند طراحی شده‌است. اما با آن می توان چیزهای بسیار عجیب غریب ساخت که در این مقاله به دوازده تا از ان ها اشاره می کنیم.

برای ایجاد نوآوری های جدید و ساختن آن ها باید انسان خاصی باشید. پس نام مخترعینی که اختراعات عجیب و غریبی دارند را چه می گذارید؟ قطعا به آن ها می گوید " آدم های عجیب" .

پلت فورم نمونه ساز الکترونیکی منبع باز آردوینو دنیای اختراع را در بین مردم رواج می دهد. و وقتی این اتفاق می افتد، خب بهتر است بقیه این مقاله را بخوانید تا بفهمید چه اتفاقی می افتد.

بعضی از این اختراعات عجیب غریب هستند اما خوب به فروش می رسند، بعضی از آن ها خطرناکند، و بعضی از آن ها واقعا مزخرف هستند.

اول نگاهی به پروژه هایی می اندازیم که وقتی آن ها را می بینید نمی توانید تشخیص دهید که به درد نخور هستند و یا قابل فروش .

قهوه جوش توییت کن : قهوه جوش مجهز به توییتر

گرگ هورتون نمی تواند بدون قهوه سر کند. بنابراین  قابلیت های برنامه نویسی خود، یک برد آردوینو، یک رله دنباله سوئیچ نیرو و حساب کاربری توییتر خود را به کار گرفته است که نتیجه آن قهوه جوش مجهز به توییتر شده است. با یک توییت می تواند آن را به راه بیاندازد و برای حفظ امنیت، با یک توییت دیگر می تواند آن را خاموش کند.

Power بند کفش نیرو- بند کفش خودکار

این یکی به سال ها قبل بر می گردد و احتمالا آن را دیده اید. بلیک بلوین، نمی توانست بیشتر از این منتظر کفش هایی که خودش بندش را می بندد باشد. در نتیجه از یک برد آردوینو دومینالو ، یک موتور سپر آدافرویت و چند قطعه مناسب دیگر استفاده کرد، و آن ها را به کفش های نایک خود متصل کرد. و حال می تواند با آن کفش ها به سوی آینده بدود.

این پروژه نشان می دهد که ساخت چیزی که می تواند احمقانه به نظر برسد می تواند بسیار پر طرفدار شود. پس به جای دویدن به سوی آینده بلیک تصمیم گرفت که یک تجارت راه اندازی کند. می توانید یک نسخه ویرایش شده از این پروژه را خریداری کنید که روی تقریبا هر کفشی کار می کند. به آن پاور لیسز یونیورسال (Power Laces Universal.) می گویند.

آردوینو برای چای

عاشقان قهوه دوست دارند فکر کنند که خیلی درمورد نوشیدنی خود سخت گیر هستند. اما یک لیوان چای به یک فرد عاشق چایی دهید که خوب دم نکشیده است، و دنیا به آخر می رسد.

حال یک فرد عاشق چایی را با یک مهندس مخلوط کنید. نام این فرد برایان مک اووی است. او با ترکیب یک آردوینو مینی و یک صفحه نمایش ال سی دی 2×16، با انجام تحقیقاتی در مورد نحوه درست کردن چای و پرینت سه بعدی ، مک اووی توانسته است یک نمونه عملی برای یک چایی ساز خودکار عالی بسازد. این محصول می تواند به درد بخور باشد.

حال از محصولات قابل فروش رد شده، به محصولات کاملا بی خاصیت می پردازیم.

 

گیاه خواننده

کاری که این دستگاه می کند این است که با استفاده از یک آردوینو اونو و یک گامدوینو کاری کند که گیاه را به یک سنسور لمسی خازنی تبدیل کند. با یک برنامه نویسی هنرمندانه، نحوه لمس گیاه روی صدایی که می دهد تاثیر می گذارد. کمی مانند ترمین.

البته این یک پروژه هنری است و نباید آن را بی خاصیت خواند. قابلیت این پروژه این است که با استفاده از طبیعت و تکنولوژی یک اثر هنری بسازید.

سپر مشت دسکتاپ

این اختراع بی خاصیت می تواند با مزه باشد. سازنده این دستگاه بلیر، آنقدر نیاز دارد که خودش را ثابت کند که از آردوینو، سنسور محدوده فراصوت، پرینتر سه بعدی آفینیا و مهارت های برنامه نویسی خود استفاده کرده است تا یک سپر مشت بسازد.

ابزار اینترنت  RFID آردوینو

ترکیب آردوینو اونو، RFID ریدر و تعداد زیادی ال ای دی ، برای باز کردن یک URL به وب سایت مورد علاقه خود کمی زیاده روی است. شاید عشق کامپیوترها عاشقش شوند، ولی واقعا بی خاصیت است.

جالب است که برای یادگیری ابزارهای آردوینو بی خاصیت بسازیم و یا برای هیجان دستگا های آردوینو خطرناک بسازیم؟ البته که خطر مهم تر است.

قهرمان آتش- قهرمان گیتار اما با پرتاب آتش

این یکی راک اند رول کامل است. موزیک بلند، آتش، میکروکنترلگر ها... چه چیزی  مربوط به راک اند رول نیست؟ شاید میکروکنترلگر ها. البته این اصلا پروژه ای نیست که بخواهید آن را در خانه امتحان کنید، مگر این که بخواهید بی خانمان شوید.

کریس ماریون، که به درستی از نام مستعار آتش اسوالود استفاده کرده است، دریافته که چقدر عالی می شود که هرگاه که به یک دکمه روی کنترل گر گیتار هیرو خود ضربه می زند، به سازمان آتش نشانی منطقه یک شوک وارد کند.

واقعا جالب است که یک بچه 18 ساله بتوانید با مقداری بنزین، یک پلی استیشن، یک آردوینو و کلی زمان چه کارهایی می تواند بکند. البته امید می رود که او از استعدادهایش در زمینه درست استفاده کند.

بازوچه چاقو کش

درست خواندید. این یک بازوچه محوری آردوینو است که یک چاقو نیز را در دست گرفته است. چرا؟ چون که دیدن همچین چیزی در کابوس کافی نبوده است.

البته تغییر خوبی بوده که روی راهنمای ال ای دی چشمک زن آردوینو ، به جای وصل کردن خروجی ال ای دی مگا آردوینو به یک ال ای دی معمولی، آن را توسط لیتل بیتس به یک سروو دقت وصل کرده است و یک چاقو ارتشی سوییسی را به آن وصل کرده است. خبر خوب این است که می توان از آن برای کشتن ده تروریست روی هواپیما به صورت هم زمان استفاده کرد. خبر بد این است که نمی توانید همچین چیزی را با خود به داخل هواپیما ببرید. البته احتمالا خاموش کردن آن نیز کار سختی می باشد.

صحبت از سخت تر کردن چیزها شد...

شمارنده زنگی

شما عملا می توانید ترکیب کننده خود را بسازید و با آردوینو هر صدایی که می خواهید از آن در بیاورید. حتی صدای یک زنگ. اما چرا آن را به یک زنگ واقعی متصل نکنیم؟ و چرا از آن برای وقت هایی که کسی به وبسایت شما سر زد استفاده نکنیم؟ البته قطعا برنامه هایی وجود دارند که به شما بگویند چه وقت مردم به بلاگ شما سر می زنند.

ماشین حساب کد رنگ مقاومت

شما دانش ساخت هر چیزی را دارید. این افکار همین طور در سر شما می پرخند. پس چرا از مغزتان برای یادگیری کدهای رنگ مقاومت استفاده کنید؟ چرا یک مقاومت ساختگی خیلی بزرگ برای فهم این کار استفاده نکنید؟

این کاری است که روبداوینچی با آردوینو اونوهای خود، چند موتور پله ، درایورهای موتور پله ، 10 کیلو پتانسیومتر و چند چیز دیگر ساخته است.

فقط کافی است که صفحه پتانسیومتر را بچرخانید تا کد رنگ را به صورتی که روی مقاومت شماست ببینید. با این کار می فهمید که درجه آن چند است. البته یک ایده وجود دارد: اگر آن مقاومت ساختگی از مقاومت های مختلف استفاده کرده باشد و با شماره گیری آن بتوانید یک مقاومت دقیقا با همان درجه بسازید چه؟ با این کار می توانید مدار خود را به آن وصل کنید و آن را امتخان کنید.

موارد بعدی واقعا مزخرف و حتی چندش آور هستند. اما به یاد داشته باشید وقتی آن ها را بخوانید دیگر از ذهن شما پاک نمی شوند.

مانیتور دوش آردوینو

سازنده این دستگاه، msuzuki777 یک فرد فراموش کار 68 ساله است. او خودش نوشته است که " حال نمی توانم به یاد بیاورم که چه روزهایی حمام رفته ام". هدف از این دستگاه این است که به یاد بیاورد که باید دوش بگیرد.

البته وقتی که او به یاد می آورد که چگونه چنین چیزی بسازد، می تواند به یاد بیاورد که به حمام رفته است یا خیر. البته این که هر روز دوش نگیرید آنقدرها هم بد نیست. بعضی ها به آن صرفه جویی در مصرف آب می گویند. اما برای بعضی از ما، شاید چندش آور باشد.

برای دیدن چیزی که واقعا چندش آور است، باید این یکی را حتما ببینید.

ردیاب کوتاهی شلوار

هنرمند و مخترع، امی خوشبین مشکلی دید که نیاز به حل شدن داشت و آن را حل کرد. با استفاده از لیلی پد آردوینو، موتور ارتعاش و یک مقاومت نوری، خوش بین یک کیف کمری ساخته است که " میزان نور موجود در شکاف سکه شما را اندازه گیری می کند..." البته از شکاف سکه منظور اندازه شلوار شماست.

اگر شلوار شما زیادی کوتاه است، این لرزاننده به شما اطلاع می دهد تا لباس خود را پایین بکشید و یا کمربند ببندید.

فقط تفریح

البته هیچ کدام از این نوآوری ها واقعا بی خاصیت، چندش آور و یا احمقانه نیستند. خطرناک؟ البته بعضی از ان ها واقعا خطرناک هستند. همه این ها نمونه ای بود از کارهایی که می توان با برد های توسعه آردوینو انجام داد. با این برد ها افرادی که قبلا عادی تلقی می شدند می توانند کارهای غیر عادی و خارق العاده انجام دهند.

 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر