چگونه امنیت اندروید را بالا ببریم

چگونه امنیت اندروید را بالا ببریم

حفظ امنیت تلفن یا تبلت اندرویدی اکثرأ با اضافه کردن یک قفل انجام می شود. در اینجا 14 روش ارائه می شود که می توانید اندرویدتان را در برخورد با مجوزهای نرم افزاری(که برنامه ها را محدود می کنند) و ویروس های اندرویدی امن نگه دارید و حتی یک گوشی به سرقت رفته را ردیابی کنید.

1.صفحه نمایش را قفل کنید.
ساده ترین راه برای حفاظت از اندروید تنظیم یک قفل صفحه نمایش است. امروزه شما می توانید یک قفل  را به صورت پین، الگو و رمز عبور تعیین کنید. هم چنین در بعضی دستگاه ها  اثر انگشت یا اسکنر چشم پشتیبانی می شود. تنظیم قفل صفحه بسیار آسان است: 
Settings > Security > Screen lock

2.برنامه های شخصی را قفل کنید.
شما می توانید یک لایه حفاظتی را به برنامه های خود با قفل کردن آن ها اضافه کنید،مثلأ با اپلیکیشن Applock. این برنامه نه تنها امکان روشن و خاموش کردن یک قفل پین را برای برنامه های شخصی مانند فیس بوک و جیمیل به شما  می دهد، بلکه می تواند برای مخفی کردن عکس ها و ویدئو های شخصی نیز به کار رود.

3. سیستم عامل و اپلیکیشن ها آپدیت کنید.
 به روز رسانی اندروید و برنامه ها امکانات و ویژگی های جدیدی را به همراه دارد. هم چنین باگ ها را رفع می کند و آسیب پذیری های امنیتی را کاهش می دهد. شما باید از به روز رسانی  خودکار برنامه های خود از طریق وای فای در" تنظیمات گوگل پلی>عمومی> به روز رسانی خودکار برنامه ها"، اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که این به روزرسانی سیستم عامل جدیدتان در Settings > About Phone > System updates اعمال شده است.

4.برنامه های خارج از گوگل پلی را دانلود نکنید!
گوشی یا تبلت اندرویدی تان به طور پیش فرض به شما اجازه دانلود برنامه ها را از هر نقطه دیگری غیر از گوگل پلی استور نمی دهد، اما به آسانی می توان این مجوز را دریافت کرد: تنظیمات> امنیت> مدیریت دستگاه> منابع ناشناخته. گوگل هیچ کنترلی بر برنامه های خارج از فروشگاه برنامه های خود ندارد، بنابراین تنها کسانی که واقعا از معتبر بودن منابع دیگر با خبرند، می توانند از آن ها دانلود کنند.

5.مجوزهای برنامه ها را مدیریت و کنترل کنید.
یکی از مزایای دانلود برنامه ها از گوگل پلی این است که به شما خواهد گفت قبل از نصب یک برنامه نیاز به مجوز دارید. اغلب برنامه ها به امکانات ظاهرأ نامرتبط تلفنتان نیاز دارند، از جمله بازی هایی که به مشاهده کانتکت هایتان نیاز دارند (برای رقابت با دوستان) و برنامه های پیام رسانی که می خواهند به دوربینتان دسترسی پیدا کنند (برای ارسال پیام های تصویری و ویدئویی). با این حال، اگر شما دیدید که برنامه ای نیاز به مجوزی خاص دارد، آن را نصب نکنید.

6.حساب های کاربری را تنظیم کنید.
 از زمان اندروید لولی پاپ تاکنون، ما قادر به راه اندازی حساب های کاربری چندگانه در تبلت ها، و اخیرأ گوشی های تلفن بوده ایم. اگر شما در حال اشتراک گذاری دستگاهتان با یکی دیگر از اعضای خانواده، همکار یا دوستتان هستید، می توانید اجازه دسترسی به بخش هایی از اندرویدتان را که مایلید، به آن ها بدهید. تنظیم حسابهای کاربری به این صورت است: Settings > Users > Add User

7.مواظب باشید که چه اطلاعاتی را به اشتراک می گذارید. 
امروزه مردم اطلاعات بیش از حدی را در رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک به اشتراک می گذارند، مانند انتشار این که آنها می خواهند به مدت یک هفته در خارج از کشور باشند و خانه خود را ترک کنند (و در نتیجه این خانه در برابر سارقان آسیب پذیر می شود). با اندروید ممکن است اطلاعات بسیاری را به اشتراک بگذارید.اندروید از مرورگر کروم استفاده می کند، که شما آن را بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود به کار برده اید. توانایی همگام سازی بوک مارک ها، کلمات عبور وغیره از طریق یک حساب  گوگل بسیار جذاب است و در زمان صرفه جویی می کند ، اما اگر گوشی یا تبلت خود را گم کردید مسئله ساز می شود . همه لاگین ها، کلمات عبور و اطلاعات حساستان در ایمیل های شما در دسترس هر کسی است که دستگاه اندرویدتان را می یابد.
شما می توانید داده هایی (به خصوص کلمات عبور) که با راه اندازی کروم ذخیره شده اند را با کلیک کردن بر روی نماد سه نقطه در سمت راست بالای پنجره و انتخاب Settings > Basics > Save passwords ، کنترل کنید. همچنین منوی تنظیمات را در کروم انتخاب کنید، روی حساب خود کلیک کنید، سپس انتخاب کنید که چه اطلاعاتی همگام سازی شده اند.حالت ناشناس(Incognito)  کروم را فراموش نکنید که به شما اجازه مرور اینترنت را می دهد و حریم خصوصی شما را ردیابی نمی کند. یک برگه ناشناس جدید از منوی تنظیمات کروم باز کنید.

8. ردیابی و پاکسازی از راه دور را تنظیم کنید.
مدیریت دستگاه اندروید ابزاری عالی برای ردیابی کردن و در صورت لزوم، حذف کردن گوشی یا تبلت اندرویدی گم شده یا دزدیده شده است. این برنامه از طریق گوگل پلی رایگان است، همچنین می تواند در هر مرورگر وبی که شما در آن حساب گوگل دارید دستیابی شود.

9.دستگاه را بیمه کنید!
با توجه به اینکه برخی از دستگاه ها بیش از 600 £ می ارزند، با توجه به ارزش دستگاه، می توانید آن را بیمه کنید. بیمه گوشی های هوشمند  5.99 £ در هر ماه است.

10.از اندرویدتان بکاپ بگیرید.
این واقعیت که داده های ما ممکن است زمانی گم یا دزدیده شوند نگران کننده است. تهیه نسخه پشتیبان از اندروید ضروری است. شما می توانید همه چیز را به حساب گوگل خود پیوند دهید. تهیه نسخه پشتیبان از اندروید به این معنی است که شما می توانید به چیزهایی مثل عکس ها و فیلم هایتان از طریق هر مرورگر وبی با حساب گوگلتان دسترسی داشته باشید، و دفعه بعد که شما گوشی جدیدی را خریدید نیازی نیست که به صورت دستی تمام برنامه های مورد علاقه خود را دانلود و نصب کنید.

11.با ویروس ها و بدافزارهای اندرویدی مقابله کنید.
ویروس های اندرویدی کم هستند و به احتمال زیاد شما با کلیک کردن بر روی یک لینک خطرناک درجیمیل یا یک پیام متنی و دادن اطلاعات شخصی بسیار زیاد،گرفتار مشکل می شوید وشما خود را در حال دانلود یک برنامه خطرناک می بینید. بعضی از مردم مایل به نصب یک برنامه آنتی ویروس رایگان مانند Lookout، Avast  یا AVG هستند، اما ما هنوز به جایی نرسیدیم که این برنامه به شدت لازم باشد و معمولا همگی برای جلوگیری از ویروس های اندرویی باید برنامه ها را  فقط از گوگل پلی دانلود کنیم. 

12.از وای فای امن استفاده کنید.
گوشی های هوشمند و تبلت ها دستگاه های همراهی هستند، که هر کجا باشیم انگاردر خانه خودمان هستیم. البته ارائه وای فای رایگان در همه جا در دسترس است. فقط به دام یک شبکه بی سیم نا امن نیفتید، به این دلیل که شما با استفاده از یک اتصال اینترنت رایگان در خارج از خانه ، خسارت بزرگی را متحمل می شوید.

13.اندرویدتان را با رمزگذاری(انکریپت) پنهان کنید.
کسانی که مایل به حفظ دستگاه اندروید خود هستند بیشتر مایلند که از گزینه رمزنگاری در تنظیمات > امنیت> رمزگذاری استفاده کنند. این کار تمام داده ها را بر روی گوشی - برنامه ها، رسانه ها و بیشتر – مخفی می کند، تا زمانی که شما کلمه عبور رمزگشایی را وارد کنید. رمزنگاری و رمزگشایی داده ها زمان بر است ، و برای اکثریت مردم غیرضروری است. با این حال، اگر دستگاه شما حاوی اطلاعات فوق العاده امنی است، احتمالأ مایل به در نظر گرفتن آن هستید. 

14.از یک اپلیکیشین پیام رسانی امن استفاده کنید.
اینکه پیام های متنی شما به کجا می روند و جاسوسی می شوند یا نه،بستگی به سرویس پیام رسانی ای  دارد که شما استفاده می کنید. همانطور که از آغاز ماه آوریل، سرویس پیام رسانی محبوب واتساپ  ارائه شد ، هم اکنون رمزنگاری end-to-end. را نیز ارائه می کند. یکی دیگر از برنامه های پیام رسانی امن   Signal Private Messenger است، که اجازه می دهد شما آزادانه با دوستان خود چت کنید بدون اینکه سروری قادر به دستیابی ارتباطات یا اطلاعات شما باشد. فقط به خاطر داشته باشید که هر پیامی بر روی گوشیتان هنوز هم برای کسانی که دسترسی فیزیکی به آن دارند قابل مشاهده است.

 

منبع خبر: pcadvisor

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر