سونی هم مشغول ساخت لنزهای تماسی است که می‎تواند عکس بگیرد

سونی هم مشغول ساخت لنزهای تماسی است که می‎تواند عکس بگیرد

با توجه به تعداد نسبتا زیادی از اسناد ثبت اختراع و مطالعات تحقیقاتی که طی چند سال گذشته بر روی پوشیدنی‎های هوشمند مرتبط با چشم صورت گرفته است، به نظر می‎رسد ما در حال گذار به دنیایی هستیم که قرار است همه چیز را از پشت لنزهای مجهز به فناوری پیشرفته ببینیم. این بار شرکت سونی هم مثل گوگل و سامسونگ نمونه‎ای از لنزهای تماسی هوشمند را به نام خود ثبت کرده است تا در رقابت آینده پوشیدنی‎های مخصوص چشم سهمی داشته باشد.

این سند ثبت اختراع که توسط Sony Alpha Rumors دیده شده است، به نوعی از لنزهای تماسی اشاره دارد که می‎تواند زمانی که فردی که آن را به چشم زده پلک می‎زند یک عکس بگیرد، این عکس را ذخيره کرده و سپس آن را به یک دستگاه بی‎سیم مثل تلفن هوشمند، تبلت یا کامپیوتر ارسال کند.
در این سند آمده است که برای گرفتن عکس‎ها ابتدا با استفاده از یک دستگاه مثل تلفن هوشمند به لنزها فرمان گرفتن عکس ارسال می‎شود. اما تصور این که بتوان با یک روش ساده به لنزها فهماند که توسط یک سنسور حساس به نور حرکت پلک را تشخیص داده و بعد در زمان چشمک زدن عکس بگیرید کمی‎ مشکل است. این سند ثبت اختراع همچنین نشان می‎دهد که این لنزها توانایی بزرگنمایی، فوکوس و تغییر اندازه روزنه عبور نور را نیز دارند، بنابراین تصاویر گرفته شده می‎توانند بسیار معقول و با کیفیت باشند.

 

 

نه تنها این، بلکه آن گونه كه در سند قید شده است، این لنزهای تماسی از یک نمایشگر نیز برخوردار هستند که به شما اجازه می‎دهد تصاویر گرفته شده را مشاهده کنید. توانایی تبدیل شدن یک لنز تماسی به یک نمایشگر موضوعی است که دانشمندان از گذشته مشغول کار روی آن هستند. سونی اعلام کرده است که این لنزها توانایی برقراری ارتباط از طریق یک تلفن هوشمند را نیز دارند و می‎توان آنها را روشن و خاموش کرده و احتمالا به نمایشگر فرمان صادر کرد. اگر شما نمی‎خواهید همیشه به تلفن هوشمند متکی باشید و یا با هر بار پلک زدن یک عکس بگیرید، سونی یک سویچ روشن و خاموش را داخل خود لنزها تعبیه کرده است. در این سند ثبت اختراع نوشته شده است: «در مواقعی که کاربر در زمان بسته بودن چشم پلک خود را فشار دهد، این فشار توسط یک سنسور فیزوالکتریک (حساس به فشار) تشخیص داده شده و سویچ روشن می‎شود.»

برای دستیابی به لنزهایی که بتوانند علاوه بر کیفیت لنزهای دوربين به کوچکی لنزهای تماسی نیز باشند نیاز به فناوری بسیار پیشرفته‎ای دارد. پاسخ به این پرسش که چگونه می‎توان تمام این قابلیت‎ها را در یک چنین اندازه‎ای گرداوری کرد هنوز در هاله‎ای از ابهام قرار دارد، بنابراین ما باید منتظر نمونه اولیه کاربردی از این فناوری باشیم که شاید هرگز ارائه نشود.

هر چند ممکن است طی چند سال آینده ما قادر به پوشیدن چنین لنزهایی نباشیم، اما این سند ثبت اختراع به ما گوشزد می‎کند که در آینده‎ای نامعلوم پوشیدنی‎های هوشمند چشمی‎ چگونه می‎توانند زندگی ما را متحول کنند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر