استخوان بندی خارجی در تلاش برای روشن ساختن جاده صنعت

استخوان بندی خارجی در تلاش برای روشن ساختن جاده صنعت

توسعه ی استخوان بندی خارجی توانمندشده، تاکنون به آزمایشگاه، ارتش و زمینه هایی مانند درمان توانبخشی محدود شده¬ بود. این تکنولوژی پتانسیل زیادی در صنعت نیز دارد بخصوص مکان هایی که نیاز به بلند کردن اجسام سنگین وجود دارد. به تازگی در اشتوتگارت، پروژه¬ی Robo-Mate از نوعی استخوان¬بندی خارجی مخصوص صنعت پرده برداری کرد که می¬تواند ده کیلو را همانند یک کیلو جابجا کند.


یکی از مزیت¬های نادیده گرفته شده¬ی تکنولوژی مدرن، کمک به نیروی کارگر می¬باشد. در زمانی¬ نه چندان دور گفته شده¬است که حتی صنایعی با تکنولوژی¬های بالا نیاز به حمل و جابجایی زیاد وسایل سنگین دارند. حتی کارخانه¬ی پلاستیک که محصولات کوچک تولید می¬کند نیاز به کارهای دستی بسیاری مانند کار با فلزات یا چرخاندن پمپ¬های بنزین دارد.
مکانیزه کردن و اتوماتیک¬سازی دستگاه¬ها اگرچه بسیاری از کارهای دستی را از بین برده است ولی طبق گفته¬ی اتحادیه¬ی بنیاد کار، 44 میلیون کارگر در EU از اختلالات اسکلتی عضلانی رنج می¬برند. در بعضی از صنایع، کارگران تا 10 تن بار را در روز بلند می¬کنند. دلیل اینکه چرا این اتفاق می¬افتد اینست که نمی-توان همه¬ی کارها را اتوماتیک کرد. بعضی از کارها در مقیاس کوچک انجام می¬شوند ولی بعضی نیازمند حرکات پیچیده و غیرقابل پیش¬بینی هستند مانند پیاده سازی یک ماشین که حتی فراتر از توان یک ربات پیشرفته¬هم می¬باشد و در نتیجه انسان باید با همه¬ی سختی این کار، خود کارهای سنگین را برعهده بگیرد. این موضوع برای کارفرمایانی که در تلاشند تا کارگران را نگه دارند و سیستم مراقبت¬های بهداشتی را حفظ کنند، اثرات جانبی خود را دارد.
پروژه¬ی Robo-Mate در سال 2013 در یک کنسرسیوم با 12 نهاد تحقیقاتی و شرکت¬هایی از هفت کشور اروپا آغاز به¬کار کرد. ایده¬ی آنها تولید یک استخوان¬بندی خارجی برای انسان بود که به¬عنوان یک محافظ از بدن برای کاهش حجم کار فیزیکی، به اندازه¬ی یک دهم، عمل کند. استخوان¬بندی خارجی Robo-Mate از یک سری از ماژول¬های حامی برای بازو، ساق پا و تنه¬ی انسان تشکیل شده¬است. ماژول مربوط به بازو، بازوی فرد را حمایت می¬کند، بار را از روی بازو برمی¬دارد، در نتیجه شخص حس می¬کند که وزن جسم، یک دهم وزن واقعی جسم است. ماژول مربوط به تنه نیز به ماژول بازو وابسته است. ماژول تنه، به پشت و ستون فقرات کمک می¬کند و از رگ به رگ شدن یا فشار به دیسک¬ها جلوگیری می کند. به طور متوسط ماژول¬های ساق پا، از ران محافظت می¬کند و در زمان نشستن، مانند یک صندلی عمل می¬کند بنابراین نگه¬داشتن بار، نیاز به نیروی اضافی ندارد.
برای اساس گفته¬های تیم پروژه، کلید توسعه¬ی این پروژه استفاده از نرم¬افزارهایی برای شبیه¬سازی فعالیت¬های سنگین بود که با استفاده از آن تشخیص دادند که فشار بر روی کدام قسمت¬های بدن است. این امر به تیم این امکان را می¬دهد که متوجه شوند استخوان بندی خارجی برای چه کارهایی مناسب است.
نمونه¬ی اولیه¬ی استخوان بندی خارجی Robo-Mate در یک مراسم در فرانهوفر اشتوتگارت در 12 ژوئن، رونمایی شد ولی تیم پروژه متذکر شد که هنوز کار بزرگی باید بر روی این پروژه انجام شود. هم اکنون نیازهای ایمنی این استخوان¬بندی ارزیابی شده است و برای استفاده ی روزانه ی افراد از این استخوان بندی، تلاش شده است تا ساده¬تر شود.
دکتر لئونارد اوسولیوان، متخصص ارگونومی و طراح تولید در دانشگاه لیمریک در ایرلند در گفته¬ای به این نکته اشاره کرده¬است که ما به دنبال ساخت یک ابرقهرمان نیستیم. ما می¬خواهیم در واقع یک کمک کننده توسعه دهیم که از کارگران تولید در کارهای روزانه حمایت و به سلامتی آنها کمک کند.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر