چشم در برابر چشم: مقایسه iOS 9 در برابر اندروید N

چشم در برابر چشم: مقایسه iOS 9 در برابر اندروید N

با آنکه بسیاری از ما منتظر دریافت آپدیت اندروید مارشملو هستیم، مهندسین گوگل اصلا استراحتی ندارند چون نسل بعدی اندروید یعنی اندروید N تقریبا آماده شده است. در مقایسه اندروید N با iOS اپل که به نسخه‎ی ۹٫۳ خود رسیده، چطور است؟ تنها یک راه برای فهمیدن این قضیه وجود دارد یعنی با مقایسه‎ی نظیر به نظیر اندروید در برابر iOS، پس با ما همراه باشید.

اندروید N در برابر iOS 9: تاریخ عرضه

اندروید N در حال حاضر به صورت نسخه‎ی پیش‎نمایش توسعه دهنده به چشم می‎خورد، که از تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۴، در اختیار افراد گذاشته شده است. هنوز راه زیادی تا یک سیستم‎عامل کامل شدن در پیش دارد و تنها حاوی یک‎سری امتیازها است، با اینحال گفته می‎شود نسخه‎ی نهایی برای پاییز امسال آماده خواهد شد.

iOS 9 از سال ۲۰۱۵ ارائه شده است، و سومین نسخه‎ی آن (iOS 9.3) از ماه اسفند ۹۴ برای تمامی دستگاه‎های سازگار عرضه شده است.

هم اپل و هم گوگل برنامه‎های بتایی ارائه می‎دهند که قبل از رونمایی رسمی نسخه‎های بعدی نرم‎افزارشان امکان تست کردن را در اختیار شما قرار می‎دهند، گرچه آن‎ها هشدار می‎دهند که شما نباید بر روی دستگاهی که وابسته به آن هستید از نسخه‎های بتا استفاده کنید، از این نظر که طبیعت بتای آن‎ها باعث می‎شود پر از باگ و ناپایدار باشند.

به نظر شما گوگل چه نام شیرینی برای نسخه‎ی اندروید بعدی خود در نظر گرفته است؟

 

اندروید N در برابر iOS 9: رابط کاربری
اندروید N در رابط کاربری خود احتمالا تغییرات زیادی از الان تا پاییز خواهد داشت، ولی ما از الان شاهد تفاوت‎های بارزی بین آن و اندروید مارشملو هستیم. ناحیه‎ی نوتیفیکیشن به طور کامل دوباره طراحی شده است و حالا امکان پاسخ‎ دادن به پیام‎ها از داخل نوتیفیکیشن‎ها را فراهم می‎کند، و یک حالت جدید چند پنجره‎ای دیده می‎شود که در اندروید M بروز پیدا نکرد. گوگل همچنین می‎گوید که در حال کار بر روی پروژه‎ی Svelte برای روان‎تر کردن اندروید بر روی دستگاه‎های قدیمی‎تر است، ولی جزئیات چنین طرحی هنوز بیان نشده است.

آخرین باری که iOS دوباره طراحی شده مربوط به خیلی وقت پیش می‎شود، یعنی زمان iOS 7. این سیستم‎عامل به زرق و برقی که iOS 7 بود نیست و قابلیت لمس سه بعدی عملکردهای بیشتری را به آیکون‎های اپلیکیشن‎ها اضافه کرده است، ولی هنوز هم عناصر بد وحشتناکی در رابط کاربری به چشم می‎[ورد نظیر اپلیکیشن فوق‎العاده، فوق‎العاده بد Music. iOS 9.3 ولی در رابط کاربری خود قابلیت جدیدی به اسم شیفت شب (Night Shift) را می‎بیند که به طور خودکار تعادل رنگی را برای به حداقل رسانی اثرات صفحات نمایش روشن بر روی خواب شما، تغییر می‎دهد.

 


هم اندروید و هم iOS برنامه‎‎هایی دارند که به شما اجازه‎ی دسترسی اولیه به بیلدهای نخستین را می‎دهند.

 


اندروید N در برابر iOS9: گوگل Now در برابر سیری

ما هنوز باید برای دیدن تغییرات بارزی که Google Now در اندروید N داشته است صبر کنیم، ولی حتی اگر گوگل اندکی آن را تغییر دهد باز هم به نسبت Siri اپل برای ما در مقام بالاتری قرار می‎گیرد. شاید این سلیقه‎ی ما باشد، ولی به نظر ما قدرت شناخت فرمان‎های صوتی دستیار دیجیتالی گوگل به مراتب از یکی اپل دقیق‎تر است.  قادر به فریاد زدن “hey Siri!” و مشکل فرمان‎ها چیزی است که خوشحال هستیم اپل آن را کپی کرده است، فقط دیدن اینکه Siri زمانی که ما چیز بی‎ربطی می‎گوییم طور دیگری فکر می‎کند شرم‎آور است. از نظر مفید بودن هم هنوز فاصله زیادی بین Google Now گوگل و Siri است.

 

اندروید N کاملا شبیه به اندروید مارشملو به نظر می‎آید، ولی در نسخه‎ی نهایی چنین چیزی احتمالا تغییر پیدا خواهد کرد

 

 

اندروید N در برابر iOS 9: امنیت و حریم خصوصی

همانند با همیشه، اپل و گوگل در این زمینه در دو جهت مخالف حرکت می‎کنند. اپل به سمت مدل “پدر بهترین تصمیم را می‎گیرد” حرکت می‎کند که اپلیکیشن‎های اپ استور تنها مجاز هستند و حتی اف‎بی‎آی نیز نمی‎تواند آیفون کاربران را رمزگشایی کند. گوگل، از طرف دیگر دوست دارد متن باز عمل کند و همیشه خطرات امنیتی از سوی اپلیکیشن‎های مخرب و اپ استورهای شخص ثالث وجود دارد. چیزی که ما دوست داریم در اندروید N شاهد آن باشیم قفل هوشمند برای قابلیت پسووردها است، که در واقع در اندروید مارشملو ظاهر شد ولی این نسخه از آن فعلا با بسیاری از اپلیکیشن‎ها کار نمی‎کند، بنابراین امیدواریم که گوگل آن را برای توسعه‎دهندگان اپلیکیشن اندروید N بیشتر تبلیغ کند.

 


اندروید N در برابر iOS 9: باتری

در رابطه با بخش باتری گوگل کاملا از اپل پیشی می‎گیرد، تنها آیفون ۶ اس غول‎پیکر واقعا باتری با ظرفیت عالی برای کاربران پرمصرف ارائه می‎دهد، در حالیکه حالت Doze معرفی شده در اندروید مارشملو به شکل بارزی عمر باتری را در دستگاه‎های اندروید با هر اندازه‎ای بهبود می‎بخشد. اندروید N نقش تقویت کننده‎ی این قابلیت را دارد با ارائه‎ی یک حالت بهبود صرفه‎جویی کننده در میزان مصرف انرژی که هر زمان که صفحه‎ی نمایش خاموش شود وارد عمل می‎شود. چنین چیزی باید باعث شود که اندروید حتی بیشتر دوام بیاورد، البته امیدواریم این امر بدون ضعیف کردن جنبه‎های مربوط به نوتیفیکیشن‎ها و قابلیت استفاده از گوشی باشد.

 

 

این دفعه دیگر یقینا، یقینا شاهد گسترده شدن استفاده از سرویس Android Pay هستیم.
اندروید N در برابر iOS 9: سیستم‎های پرداخت با موبایل

اپل در اینجا به دنبال استفاده از سرویس Apple Pay در تمامی‎ بانک‎های جهان بسیار جلوتر است. سیستم پرداخت گوگل دوباره طراحی و نام‎گذاری شده است و حالا Android Pay نام دارد، ولی فعلا شاهد عرضه‎ی آن در بازارهایی نظیر بریتانیا نیستیم. زمانی که عرضه شود ولی انتظار داریم که همان خرده‎فروش‎هایی که از سرویس اپل پشتیبانی می‎کنند از یکی گوگل نیز حمایت کنند.


اندروید N در برابر iOS 9: رای اولیه

 

اپل! نمی‎‌توانی اندروید N را نادیده بگیری!

 

ما قصد مقایسه سیب و پرتغال را اینجا نداریم، اندروید N در حالی‌که ما در حال مقایسه سیب‎های رسیده با درخت‎های پرتغالی هستیم که هنوز میوه هم نداده‎اند، در دور دست‎ها قرار دارد. اندروید N از الان جالب به نظر می‎آید ولی هنوز بهترین امتیازهای آن را ندیده‎ایم.

در مقایسه با iOS 8 و اندروید M، هم اندروید N و هم iOS 9 نسخه‎های بهتری از سیستم‎عامل‎های فعلی هستند؛ یعنی آن‎ها به نسبت نسل‎های قبلی خود بهتر هستند ولی به یک شکل تحول یافته نه اینکه “اوه، خدایا آن‎ها همه چیز را تغییر داده‎اند!”. ما فکر می‎کنیم که اندروید در بعضی از زمینه‎ها برتری داشته باشد نظیر عمر باتری و به خصوص قدرت شناخت بهتر فرمان‎های صوتی، و در مقابل اپل تجربه‎ی کاربری شیک‎تر ولی کنترل‎شده‎تری ارائه می‎دهد. همانند با همیشه انتخاب بین سیستم‎عامل‎های رقیب در نهایت به سلیقه‎ی شخصی ختم می‎شود، بنابراین کاربران اندروید احتمالا به سمت اندروید N کشیده می‎شوند و کاربران iOS تمایل به قبول کردن بسته iOS خواهند داشت.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر