نرم افزار جدید iOS کاربران را هنگام هک شدن گوشی مطلع می سازد !

نرم افزار جدید iOS کاربران را هنگام هک شدن گوشی مطلع می سازد !

System and Security Info که چند روز پیش در اپ استور اپل قرار گرفت ، جزییات زیادی را در مورد آیفون شما در اختیارتان می گذارد . این نرم افزار اطلاعات مرتبط با پردازشگر ، مموری ، میزان حافظه مصرفی و همچنین همه فرآیندهای در حال اجرای دستگاه را در اختیار کاربر قرار می دهد . اینفو علاوه بر این در زمینه های امنیتی نیز عملکرد مناسبی از خود نشان داده است به این نحو که زمانی که آیفون با استفاده از یک بدافزار آلوده شده باشد و یا هک گردیده است ، کاربر را مطلع می سازد . 

درک بسیاری از اطلاعاتی که توسط نرم افزار ارائه می شود ، بسیار ساده است . به طور مثال نشان دادن رنگ سبز در کنار یک فایل به معنای ایمن بودن آن فایل و نشان دادن رنگ قرمز در کنار یک فایل به معنی خطرناک بودن آن فایل می باشد . با استفاده از این اپلیکیشن کاربران همچنین نسبت به ریشه یابی شدن آیفون های خود نیز مطلع می شوند . گاهی اوقات کاربران دستگاه های خود را ریشه یابی می کنند تا بتوانند نرم افزارهایی به جز نرم افزارهای موجود در اپ استور را نیز روی گوشی های خود نصب کنند . چنین دستگاه هایی عمدتا بیشتر در معرض حمله بدافزارها قرار دارند زیرا نرم افزارهایی بر روی آن ها نصب می شود که توسط اپل تایید نشده است . 

اپل ، گوگل و دیگر سازندگان به طور مداوم تلاش می کنند تا از ورود بدافزارها به فروشگاه های نرم افزاری و دستگاه های خود جلوگیری کنند . به طور کلی می توان گفت که سیستم عامل iOS اپل در مقایسه با پلت فرم اندروید گوگل از امنیت بالاتری برخوردار است زیرا اپل قوانین سخت تری را برای قرار دادن نرم افزارها در اپ استور اعمال می کند . با وجود اعمال چنین اقداماتی باز هم برخی از بدافزارها می توانند حتی بعضی از دستگاه های ریشه یابی نشده را نیز آلوده کنند . 

اینفو توسط استفان اسر ، محقق امنیتی آلمانی و هکر iOS که ریشه یابی را برای چند نسخه از پلت فرم iOS ابداع کرده بود ، ساخته شده است . وی می گوید هدف از ساخت نرم افزار اینفو ارائه عمومی یک راهکار ارزان بود که از طریق آن کاربران بفهمند که آیا اطلاعات موجود در گوشی هایشان از امنیت لازم برخوردار می باشد یا خیر . اسر همچنین می گوید اینفو علاوه بر این می تواند تعیین کند که آیا کد برنامه نویسی iOS توسط شرکت اپل تایید شده است یا نه . 

اینفو برخی از لیست های موجود در آیفون را نیز تهدید تلقی می کند . اسر در این زمینه می گوید : " از آنجایی که ویژگی دسترسی دهنده iOS برخی از لیست ها را فعال می سازد ، اینفو این لیست ها را به عنوان تهدید در نظر می گیرد . " ایسر گفته است که به زودی اطلاعات بیشتری را در اینترنت در مورد نحوه عملکرد اینفو ارائه می کند . 

اپل هنوز جوابی به خبرگزاری سی نت (  CNET ) در مورد نحوه دقیق عملکرد اینفو نداده است . 

منبع خبر: cnet

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر