دانشمندان در اتمسفر سیاره مریخ اتم اکسیژن پیدا کرده‌اند

با وجود این‎ که از زمان سکونت انسان بر روی زمین سالیان سال می‎گذرد، ولی هنوز هم چیزهای زیادی برای کشف کردن وجود دارد، بنابراین نبایستی جای شگفتی داشته باشد که هر از چند وقت یک‎‎‎باری اطلاعاتی جدید در رابطه با سیاره‎های دیگر نظیر مریخ به گوش برسد. آخرین اکتشافات این سیاره نشان از وجود اکسیژن اتمی در اتمسفر آن دارد.

ولی آن‎قدر هیجان زده نشوید چون هنوز امکان نفس کشیدن بر روی این سیاره بدون لباس فضایی وجود ندارد. اکسیژن اتمی با چیزی که ما در زندگی‎ روزمره‎ی خود از آن تنفس می‎کنیم بسیار متفاوت است. گرچه اهمیت این کشف بالا است چون به دانشمندان کمک می‎کند که فرسایش جوی و سایر گازهای رها یافته به درون این سیاره را مشخص کنند.

همچنین به واسطه‎ی این کشف می‎توان مشخص کرد که در دوران قدیم این گازها نقش حمایتی از زندگی بر روی مریخ داشته‎اند یا خیر. دانشمندان در حال حاضر بر این عقیده هستند که میلیاردها سال قبل، میدان مغناطیسی مریخ به دلیل نامشخصی از بین رفته است که همین امر به انفجارهای انرژی از سوی تابش‎های خورشیدی اجازه داده که اتمسفر آن را نابود کنند و در نتیجه این سیاره حالت فرسوده‎ی امروزی خود را داشته باشد.

در گذشته هم تلاش‎هایی به منظور کشف اکسیژن اتمی در اتمسفر مریخ صورت گرفته است، نظیر دهه‎ی 70 و ماموریت‎‎های فضاپیماهای Viking و Mariner، ولی با توجه به سطح فن‎آوری آن زمان امکان اندازه‎گیری دقیق طول موج‎های مرتبط با آن مشکل بود.