کارگاه آشنایی با طرح چشمه‌ نور برگزار می شود

کارگاه آشنایی با طرح چشمه‌ نور برگزار می شود

کارگاه «آشنایی با طرح چشمه‌ نور – کاربردها و فرصت‌ها»، پنجشنبه، بیست و سوم اردیبهشت ماه در دانشگاه صنعتی سهند با هدف آشنایی با یک طرح ملی برگزار می شود.

امین رضایی اکبریه، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: پنجشنبه‌ (۲۳ اردیبهشت ماه) دانشکده‌ فیزیک دانشگاه صنعتی سهند با حمایت معاونت پژوهشی این دانشگاه، کارگاهی با عنوان «آشنایی با طرح چشمه‌ نور – کاربردها و فرصت‌ها» برگزار می کند.

وی افزود: طرح چشمه‌ نور یک پروژه‌ ملی و میان رشته‌ای است که در نظر برخی از دست‌اندرکاران طرح، می‌توان آن‌را با راه اندازی دارالفنون مقایسه کرد.

به گفته رضایی اکبریه، چشمه‌ نور یک شتابدهنده سیکلوترون است که الکترون‌ها را شتاب می‌دهد؛ الکترون شتابدار فوتونهایی در طول موج‌های اطراف ایکس گسیل می‌کند و این نور به «خطوط باریکه۱» مختلف با ویژگی‌های متفاوت هدایت می‌شود. هریک از خطوط باریکه برای منظور خاصی طراحی و ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه فعلا در مرحله‌ طراحی و تحقیق و توسعه است، اظهار داشت: در فاز ساخت این شتابدهنده مشارکت اساتید دانشگاهی با رشته‌های مختلف ضروری است؛ ساخت چند قطبی‌های مغناطیسی (۲، ۴ و ۶ قطبی)، ساخت RF، فناوری ایجاد خلاء بسیار زیاد، ساخت آشکارسازهای مختلف تابش ایکس، منابع تغذیه، طراحی سیستم کنترل دیجیتال و نیز سیستم ذخیره اطلاعات تنها بخش کوچکی از کارهایی است که باید انجام شود.

به گفته عضو هیات علمی دانشگاه تبریز، برای این منظور متخصصان رشته‌های برق، مکانیک، کامپیوتر، عمران، فیزیک و غیره باید مشارکت داشته باشند که با توجه به نظر مسئولین طرح امکان تعریف پروژه‌های دانشجویی و یا پروژه‌های کلان در سطح دانشکده و دانشگاه وجود دارد.

وی عنوان کرد: پس از اتمام مرحله ساخت، این شتابدهنده برای طیف گسترده‌ای از کاربران از رشته‌های مواد، شیمی، فیزیک، پزشکی تا پژوهشگران حوزه‌های باستان‌شناسی و جرم‌شناسی قابل استفاده خواهد بود.

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر