8 اصل مؤثر در طراحی سایت که هر طراحی باید بداند

8 اصل مؤثر در طراحی سایت که هر طراحی باید بداند

طراحی وب سایت جهت انتقال مفاهیم بسیار مهم است. طراحی فقط آن چیزی نیست که طراحان سایت انجام می دهند بلکه طراحی نوعی بازاریابی محسوب می شود که محصول و نوع کار شما را معرفی می کند. ما باید اطلاعات بیشتری در مورد طراحی سایت داشته باشیم تا بتوانیم نتایج مورد نظر را از آن بگیریم.

در اینجا هشت اصل مهم طراحی سایت آورده شده است:

اصل اول: سلسله مراتب دیداری
توجه به اصل سلسله مراتب دیداری در طراحی سایت بسیار مهم است. این اصل ترتیب دیدن اجزای سایت را نشان می دهد، به عنوان مثال به عکس زیر نگاه کنید:

 

 

 

 

با توجه به این اصل برای رتبه بندی عناصر سایت ابتدا باید هدف خود را از راه اندازی سایت مشخص کنید.
اصل دوم: نسبت طلایی
نسبتی جادویی که همه چیز با آن زیباتر شده است که مقدار آن عدد طلایی 618/1 است.
حتما دنباله فیبوناتچی را از دوران دبیرستان به یاد دارید: 0,1,1,2,3,5,8,…
دنباله از اعداد به ظاهر نامرتبط که راز عجیب قانون طلایی را در خود نهفته است. قانونی که بسیاری از هنرمندان و معماران آثار هنری خود را بر اساس آن خلق کرده اند.استفاده از این قانون در توئیتر نشان می دهد که موفقیت آن یک شانس نیست بلکه به دلیل استفاده از نسبت طلایی در آن است.

 

 

 

 

به عنوان مثال اگر عرض طرح شما 960 px باشد میتوانید با تقسیم آن بر 1/618 آن را به دو بخش تقسیم کرد که 593 px آن، برای محتوا و 367 px آن، برای نوار کناری باقی می ماند.

اصل سوم: قانون Hick
این قانون می گوید که افزودن هر عنصر به سایت، زمان تصمیم گیری را افزایش می دهد. بارها در رستوران ها با این مسأله مواجه شده اید که وقتی تنوع منوها زیاد است زمان بیشتری جهت انتخاب غذا صرف می کنید اما اگر منو فقط دو گزینه داشته باشد به سرعت انتخاب می کنید.
گزینه های زیاد در طراحی سایت ممکن است موجب شود که کاربر هیچ یک از گزینه ها را انتخاب نکند و سایت را رها کند. تعداد زیاد انتخاب ها موجب دشواری کار با سایت می شود مخصوصا اگر کاربر برای اولین بار وارد سایت شده باشد. برای راحتی کار با سایت باید گزینه ها را فیلتر کرد.
اصل چهارم: قانون FITT
قانون FITT می گوید که زمان مورد  نیاز برای رسیدن به هدف به فاصله و اندازه ی آن بستگی دارد. به عبارت دیگر هر چه شیء نزدیک تر و بزرگتر باشد رسیدن به آن راحت تر است.
به عنوان مثال دکمه play در موزیک پلیرها بزرگتر از سایر دکمه هاست و در گوشه، پایین و سمت چپ قرار دارد که موجب می شود این دکمه کاملا در دسترس قرار بگیرد. این نکته را باید در طراحی سایت نیز مورد توجه قرار داد.البته این به معنای آن نیست که قانون هرچه بزرگتر، همیشه بهتر است. مثلا طراحی یک دکمه که نصف صفحه را بگیرد اصلا ایده خوبی نیست، بلکه با بزرگتر کردن یک دکمه کوچک فقط به اندازه 20% می توان اثر آن را بیشتر کرد. مثلا در طراحی فرم 99/9999% از مردم میخواهند فرم را ارسال کنند پس بهتر است که دکمه ارسال را بزرگتر از دکمه پاک کردن فرم قرار داد.
اصل پنجم: قانون سوم
طبق این قانون برای نمایش تصویر بهتر، آن را توسط دو خط افقی و عمودی به 9 قسمت مساوی تقسیم می کنیم. عناصر مهم تصویر باید در محل تقاطع خطوط یا در امتداد خطوط قرار بگیرند. با رعایت این اصل در طراحی عکس های سایت می توان مخاطب بیشتری جذب کرد.

اصل ششم: قوانین طراحی گشتالت
روانشناسی گشتالت یک نظریه از ذهن و مغز است که می گوید چشم انسان قبل از آنکه اجزای تشکیل دهنده اشیاء را ببیند کلیت آن را مورد توجه قرار می دهد. پس کاربر قبل از آنکه به منو، عنوان و بالا و پایین صفحه را ببیند نمای کلی سایت شما را می بیند.
4 مورد از قوانین گشتالت راجع به آنچه مردم از طریق دیدن اشیاء درک می کنند در زیر آمده است:
1-قانون مجاورت
اشیائی که در فضای نزدیک به هم قرار دارند به صورت یک شیء واحد درک می شوند. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که اشیاء مجاور با هم مرتبط باشند تا کاربر ارتباط بهتری با آن برقرار کند.
2-قانون تشابه
عناصر مشابه از نظر رنگ، شکل، سایه و یا کیفیت باید در یک گروه قرار بگیرند. این موجب می شود که عناصر مشابه به شکل یک شیء واحد دیده شوند.
3-قانون بسته شدن
چشم ما به دنبال کامل کردن اشیاء است و با درک بصری خود می تواند تصاویر ناقص را کامل تصور کند. با استفاده از این قانون می توان آرم یا اجزای سایت را جالب تر طراحی کرد.
یکي از جالب ترین مثال ها در این زمینه لوگوی صندوق جهانی طبیعت است.

 

 

 

4-قانون تقارن
ذهن ما اشیاء را حول یک مرکز تقارن تصور می کند، بنابراین ظاهر متقارن سایت موجب جلب توجه خواهد شد.

 

 

اصل هفتم: فضای سفید و طراحی تمیز
فضای سفید در واقع فضای خالی بین حاشیه ها، ستون ها یا تصاویر است. فضای خالی بخش مهمی از طراحی است که می توان سلسله مراتب را نیز در آن لحاظ کرد. یک صفحه پر از متن و گرافیک و بدون فضای خالی ممکن است منجر به آشفتگی سایت شود که بسیاری از مردم تمایلی به خواندن آن ندارند.
اگر فضای سفید به اندازه کافی باشد منجر می شود که سایت در یک نگاه تمیز به نظر برسد. طراحی تمیز به معنای محتوای کمتر نیست بلکه به معنای استفاده عاقلانه از فضای سفید است.
 اصل هشتم: تیغ برنده اوکام
طبق این اصل از بین فرضیه های مختلف در مورد علت بروز یک پدیده احتما ل صحیح بودن ساده ترین فرض بیشتر است. به عنوان مثال گاهی با حذف محتوای زیاد صفحه اصلی و ارجاع آن به لینک بیشتر بدانید ممکن است بازدیدهای سایت را حتی 3 برابر کند.

طبق تجربه بهتر است همیشه از ساده ترین راه حل ها شروع کنید و در صورت عدم موفقیت از راه حل های پیچیده بعدی استفاده کنیم. نتیجه نهایی اینکه طراحی وب سایت مؤثر با هنر کاملا از هم جدا هستند. شما باید سایت را با هدف تجاری طراحی کنید که با استفاده از رعایت اصول گفته شده به نتایج خوبی دست خواهید یافت.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر