برج های هفتگانه مسکو

برج های هفتگانه مسکو

یکی دیگر از جاذبه ­های مسکو، سبک معماری خاص آن است. هرچند در نگاه اول این گونه به نظر می­ رسد که نوعی همسانی در سبک وجود دارد، ولی با کمی دقت با تنوع سبک ها مواجه می شویم. این تنوع به اندازه­ای است که می ­توان مسکو را کانون انواع سبک های معماری به شمار آورد. معماری مسکو گذشته از بعد ساختمان سازی، از ابعاد دیگر نیز قابل توجه است.

برجسته ترین و شاخص ترین سبک معماری مسکو را می توان در ساختمان های آسمان خراش های هفت گانه ای مشاهده نمود که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید. نمای این ساختمان ها به ویژه در شب که با نورپردازی ویژه ای می درخشند، جلوه ی زیبایی به شهر می بخشند.
به گزارش ویرلن ؛ در سال ۱۹۴۷ شورای وزیران اتحاد شوروی طرح جامع شهرسازی برای شوروی را به تصویب رساند. در این طرح ساخت هفت بنای با عظمت برای مسکو درنظر گرفته شده بود که بین ۲۶ تا ۳۲ طبقه ارتفاع داشتند. در طراحی این ساختمان ها معماری قدیمی روسیه به ویژه ساخت کرملین مورد توجه قرار گرفته بود.
محل مورد نظر برای ساخت این بناها، هفت تپه ای بودند که مسکو بر روی آن ها بنا شده است.
این هفت ساختمان بین سال های ۱۹۴۸ تا ۱۹۵۷ توسط بیش از ۱۰ هزار مهندس، بنا و کارگر از جمله جمعی از زندانیان، ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.
این ساختمان ها عبارتند از : ساختمان وزارت امور خارجه، دانشگاه دولتی مسکو، هتل لنینگراد، هتل اوکراین، ساختمان اداری و مسکونی مرتبط با وزارت راه و ترابری، دو ساختمان مسکونی در خیابان کاتلنیچسکایا و میدان کودریتسکایا.وزارت امور خارجه در میدان اسمولنسکایا (مترو اسمولنسکایا، انتهای خیابان آربات قدیم) بین سال های ۱۹۵۲-۱۹۴۸ ساخته شد. دانشگاه دولتی مسکو در تپه های وارابیف بین سال های ۱۹۵۳-۱۹۴۹ ساخته شده که بلندترین نقطه­ی مسکو به شمار می­ر ود. بلندی این نقطه از دلایل ساخت دانشگاه در آن­جا بود (علم باید بالاترین جایگاه را داشته باشد). این ساختمان شبیه­ترین ساختمان به کاخ شوراها بود. دانشگاه دولتی مسکو توسط معماران سرآمد زمان خود از جمله یافن و رودنف طراحی و ساخته شد. ساختمان دانشگاه دولتی مسکو ۲۳۵ متر ارتفاع دارد.

 

زهرا حسن زاده

زهرا حسن زاده

زهرا در رشته مهندسی شیمی فارغ التحصیل شده. علاقه مند به مطالب گردشگری، فناوری اطلاعات، نانو تکنولوژی. در حال حاضر نزدیک دو سال است که در زمینه اخبار فناوری فعالیت دارد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر