واقعیت مجازی در دستان شما:بررسی اچ‌تی‌سی وایو

واقعیت مجازی در دستان شما:بررسی اچ‌تی‌سی وایو

بزرگترین پلت فرم در بازی های رایانه ای در دست یک تولید کننده تایوانی است که یک هدست واقعیت مجازی را با کنترلگرهای ردیاب تولید کرده است. اچ تی سی وایو برای بازی های VR و حتی موارد دیگر ایجاد شده است.

اجزای درون جعبه اچ تی سی وایو :
• هدست ، با  کابل 5m+ .
• جعبه لینک، و یک پد چسبنده که با آن می توانید جعبه لینک را به کامپیوترتان اضافه کنید.
• آداپتور DC، USB3، و کابل HDMI، که از جعبه لینک به کامپیوترتان و یک پریز برق متصل می شود.
• یک جفت کنترلگر، و همچنین یک جفت کابل میکرو USB و آداپتورهای مناسب شارژ کردن. البته شما می توانید هر کابل و آداپتور میکرو USB موجود در منزلتان را برای شارژ کردن  استفاده کنید.
• یک جفت بیس استیشن لایتهاوس، و یک آداپتور برق برای هر کدام.
•    نقاطی برای نصب دیواری برای بیس استیشن های لایتهاوس. شما همچنین می توانید از یک پایه یا سه پایه روشنایی با استاندارد 1/4  اینچ استفاده کنید.
•    کابل همگام 50 فوتی برای بیس استیشن لایتهاوس(که فقط در مواردی که چیزی مانع برقراری ارتباط بی سیم می شود،مورد نیاز است).
• هدفون های earbud .
قبل از اقدام به نصب نرم افزار باید یک حساب کاربری اچ تی سی ایجاد کنید. برخی از منتقدان روند وصل کردن و جایگذاری اجزا را پر زحمت دانسته و اظهار تاسف کرده اند، اما اگر شما تفاوت بین USB و   HDMI  را بدانید،بیش تر از 20 دقیقه وقت شما را نمی گیرد. هدست به جعبه لینک وصل می شود، جعبه لینک به رایانه و یک پریز برق وصل می شود. بیس استیشن ها را در گوشه ای از محیط بازی، 2متر بالاتر از کف قرار دهید،همچنین شیب آنها رو به پایین باشد، و هر کدام را به یک پریز برق وصل کنید. اکنون فقط لازم است که کابل همگام را به بیس استیشن ها وصل کنید، البته اگر از هم بیش از حد دور بودند و هیچ دیدی به همدیگر نداشتند. 
در اولین راه اندازی، محیط بازی تان را نیز تعیین کنید. 5 دقیقه در اطراف راه بروید تا لبه های فضای قابل استفاده را ترسیم کنید. سپس SteamVR منطقه ترسیمی تان را می گیرد و آن را به صورت بزرگترین مساحت مستطیلی ممکن تصحیح می کند.
کنترل گرها و ردیابی
طراحی کنترل گرهای وایو کاملا کمیاب است. حلقه باز بزرگی از سنسورها در بالای آن است، اما مهم ترین جنبه آن ها این است که به طرز باور نکردنی ای در ردیابی دقت دارند. هنگامی که شما هدست را قرار داده اید و به طور کامل از جهان واقعی دور شده اید، هیچ مشکلی برای دنبال کردن و برداشتن کنترل گرها از کف زمین ندارید.
کنترل گرها یک پد لمسی قابل کلیک در زیر انگشت شست تان دارند، که به صورت طرح های کنترلی مربوط به بازی تغییر می کنند. 
این پدها دکمه منو و دکمه استیم دارند. ازاین پدها در بعضی بازی ها به عنوان ماشه،می توان استفاده کرد. همچنین از دکمه منو برای pause کردن، باز کردن منوی تنظیمات، یا انتخاب سلاح می توان استفاده کرد.
ردیابی دقیق با قرار دادن دو بیس استیشن لایتهاوس در گوشه ای از فضای بازی فعال می شود. این بیس استیشن ها در واقع دستگاه های بی صدایی هستند، و مانند دوربین عمل نمی کنند. در عوض، آنها در سراسر منطقه بازی لیزر منتشر می کنند ، سپس هدست ها و کنترل گر ها حاشیه های کوچکی که در آن ها سنسورهای نوری قرار دارند را انتخاب می کنند. یک دوربین به طور مداوم در حال تماشای محل هدست و کنترل گر است، که خودشان سیگنال ها را از طریق ماتریسی از LED های IR منتشر می کنند. 
کابل ها
این پکیج چهار کابل ضخیم آویزان دارد که از هدست آویزان شده اند، و شما را به جعبه لینک وصل می کنند (حداکثر فاصله با بیس استیشن 5 متر است). بیس استیشن نیاز به یک کابل برق دارد. همچنین دو کابل میکرو USB برای شارژ کردن کنترل گرها و بروز رسانی هسته پردازش(مینی سیستم عامل) لازم می شوند.
دوربین
دوربین به طور پیش فرض غیر فعال است، و اچ تی سی پیشنهاد می کند که اگر تجربه مشکلات ردیابی را دارید، باید میزان رفرش و یا غیر فعال کردن دوربین را کاهش دهید. برخی پورت های USB  ظاهرا ناسازگارند، شاید به این دلیل که تعدادی از دستگاه های USB که خود را از طریق هدست عرضه می کنند چالش برانگیز هستند. البته هیچ مشکلی با مادر بورد Gigabyte Z97-D3H گزارش نشده و دوربین با رفرش کامل خوب عمل کرده است.
دوربین چه کاری می تواند انجام دهد؟ دو حالت وجود دارد که با آن ها می توان دوربین را فعال کرد.اولین حالت نمایشی واقعی از دنیا است که در یک صفحه نمایش کوچک جلوی کنترل گر  نشان داده می شود. کاربرد این حالت محدود است.
حالت دوم (و سوم) به حالت Tron ملقب شده است، و زمانی می تواند فعال شود که یا کاربر با محدودیت ها (حد و مرزها) برخورد کند، و یا زمانی که دو بار روی دکمه خانه ضربه بزند، یا هر دو. 
نقص ها
بیایید در مورد جنبه های منفی صحبت کنیم.اگرچه کنترل گرها خارق العاده هستند، از  پدهای ردیابی نمی توان استفاده زیادی کرد.به عبارتی پدها بی فایده هستند.
اگر شما در محیطی مرطوب و گرم باشید حرارت موجود  در داخل هدست می تواند مشکل ساز باشد. این موضوع کمی ناراحت کننده است و ممکن است مجبور به استراحت در وسط بازی شوید و یا همچنان از آن رنج ببرید. در بازی های غیر اکشن، این مسئله زیاد مهم نیست.
به روز رسانی سیستم عامل کنترل گرها نیز می تواند پرزحمت باشد.ارتقا و بروزرسانی حدود 15 دقیقه طول می کشد.
در آخر Steam VR  هنوز هم باگ دارد. چند بار پس از تعریف اندازه اتاق ، هدست برای جایگذاری کاربر در کف زمین اشتباه می کند. رفع این مشکل با نصب دوباره برنامه امکان پذیر است،حتی  گاهی دو بار باید آن را نصب کنیم. 
آیا کامپیوتر شما آماده است؟
شما می توانید ابزار تست عملکرد SteamVR را از Steam  دانلود کنید. همچنین اخیرا پردازنده اش به پردازنده Core i7 4950k ارتقا یافته است. اصولا شما نیاز به ارتقاء دارید، مگر اینکه در حال حاضر چیزی فوق العاده بالا که برای بازی های  4K  ساخته شده داشته باشید.

 

منبع خبر: makeuseof

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر