تولید مو با چاپ سه‌بعدی!

تولید مو با چاپ سه‌بعدی!

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک روش جدید برای چاپ سه‌بعدی موی مصنوعی ابداع کرده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد همه چیز از قلموی نقاشی گرفته تا خز مصنوعی را چاپ کنند.

 به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از Dezeen، این تیم که از "گروه رسانه ملموس" MIT هستند، توانسته‌اند موهایی به قطر 50 میکرون چاپ کنند که انواع جدید سطوح لمسی را امکان‌پذیر کرده‌اند. این فناوری که "Cilllia" نام دارد، نشان داده که سطوح مودار یا خزدار با تراکم بالا که در طبیعت رایج هستند، اکنون می‌توانند بطور مصنوعی تولید شوند. از کاربردهای بالقوه این موی مصنوعی می‌توان به تولید سطوح با اصطکاک پائین و رابطهای کنترل لمسی در کنار طراحی تجربیات زیبایی شناختی و لمسی اشاره کرد.

محققان در ویدیویی از این فناوری نشان دادند که با مرتعش کردن سطوح طرحدار، اجسامی که روی آن‌ها قرار گرفته به حرکت درمی‌آیند و ماده را به یک عملگر تبدیل می‌کنند. از این مواد همچنین می‌توان به عنوان بخشهای متحرک با اصطکاک پائین در موتورها از جمله در پدال‌های کنترلی حساس به لمس یا سطوح نوارچسب مانند استفاده کرد که بدون مواد چسبنده، پیوند می‌خورند. همچنین می‌توان با این مواد، قلموهای کاملا کاربردی با موهای بسیار نازک چاپ کرد.

نرم‌افزار مورد استفاده برای طراحی این مواد می‌تواند به هر مو یک ویژگی خاص از جمله جهت، ضخامت و طول اختصاص بدهد، به این معنی که ویژگیهای فیزیکی سطوح را می‌توان به دقت کنترل کرد. محققان به عنوان بخشی از پروژه، نرم‌افزار تولیدکننده بیت‌مپ (bitmap) خود را طراحی کردند که می‌تواند هزاران رشته مو را بدون نیاز به تولید آن‌ها بطور جداگانه در یک نرم‌افزار مدلسازی بسازد. یافته‌های این دانشمندان در نشست تعامل رایانه و انسان CHI در سن‌خوزه ارائه شد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر