ویژگی های منحصر به فرد و جدید در Ubuntu 16.04

ویژگی های منحصر به فرد و جدید در Ubuntu 16.04

با ما باشید تا در این متن با یک سری از ویژگی های جدید سیستم Ubuntu 16.04 آشنا شوید .


Ubuntu 16.04 Xenial Xerus :
در ابتدا اشاره ای به زمان ارائه ی Ubuntu 16.04 Xenial Xerus داشته باشیم که بر اساس اخبار رسیده قرار است تا سازندگان این برنامه درر همین روز ها اقدام به ارائه ی آن به بازار های عمومی بکنند . و آنچه که اهمیت داد این است که طرفداران این نرم افزار با دیدن ویزگی های خاص و منحصر به فرد موجود در این نرم افزار شگفت زده خواهند شد .
مطمئنا کسانی که از ابتدای ورود سیستم Ubuntu 16.04 LTS تا به امروز با این سیستم سر و کار داشته اند بهتر می توانند ویژگی های قبلی و جدید این برنامه را با یکدیگر مقایسه نموده و نتیجه ی آن را در اختیار عموم قرار بدهند . حال در این بخش متخصصان ما که با این برنامه ارتباط نزدیک داشته اند قصد دارند تا شما را در شناخت ویژگی های جدید Ubuntu 16.04  یاری خواهند کرد . با ما همراه باشید .
یک نکته دیگر هم اضافه بکنم و آن هم اینکه فرض ما بر این است که همه ی خوانندگان این متن از کاربران سیستم لینوکس محبوب Ubuntu هستند . اما اگر هم اینگونه نبود باز هم با خواندن این متن اطلاعات فوق العاده جالبی نصیب آنها خواهد شد .

 


حال می رویم سراغ اصل مطلب : Ubuntu 16.04 چه ویژگی های جدیدی دارد که آن را منحصر به فرد ساخته است !؟
اولین نکته ای که هست در رابطه با Ubuntu Software Center می باشد . همانطور که کاربران سیستم Ubuntu در جریان هستند این بخش از برنامه همواره یک سری نارضایتی ها و شکایت هایی را از طرف کاربران به دنبال داشت . زیرا در بخش Ubuntu Software Center فعالیت های کاربران به کندی انجام می گرفت . بخش Ubuntu Software Center همیشه سنگین بود ، کند کار می کرد و سرعت نرم افزار را به شدت پایین می آورد . حال این بخش در نسخه ی جدید این نرم افزار به کلی کنار گذاشته شده است .
در جدید ترین نسخه نرم افزار Ubuntu ، بخش Ubuntu Software Center که معمولا بلا استفاده هم بود جای خود را به بخش جدید GNOME داده است . درست است . حالا Ubuntu 16.04 با استفاده از GNOME می تواند نیاز های کاربران را به راحتی و با سرعت تامین بکند . البته این بخش بیشتر به Software مشهور شده است و هیچ کس آن را با اسم کامل خود یعنی GNOME Software Ubuntu 16.04 نمی شناسد .
نکته بعدی در پرداختن به ویژگی های جدید موجود در جدید ترین نسخه Ubuntu 16.04 ، غیرفعال شدن جست و جوی آنلاین به صورت پیش فرض می باشد .

 

 


همه ی ما در سال های اخیر شاهد تقابل Canonical ( Ubuntu’s parent company ) با تبلیغات آنلاین پر بحث در جست و جو های Unity Dash بوده ایم .
اگر کاربری با این موارد آشنایی نداشته باشد می تواند نرم افزار ها ، فایل ها ، اسناد ، تصاویر و هر چیز دیگری را که می خواهد را در Unity Dash جست و جو نماید . اما هنوز هم شاهد آن هستیم که این جست و جو ها بیشتر از مجرای سیستم Amazon انجام می شود و همه ی داده هایی که در رابطه با جست و جو ها و تاریخچه ی آن مطرح هستند در سیستم  Amazonنگهداری و ابقا می شود . حال حتی اگر شما در حافظه ی داخلی خود نیز مطلبی را جست و جو کرده باشد باز هم Amazon در تعقیب شما خواهد بود . اگر تا اینجا مطلب امنیتی برای شما روشن نشده است پس پاراگراف پایین را هم بخوانید .
کاربران محترم باید بدانند که این مطلب مخصوصا با ایجاد نگرانی های جدید در رابطه با امنیت سیستم ها که این سال ها شدید تر هم شده است به اندازه ای اهمیت پیدا کرد که حتی بسیاری از کاربران سیستم های لینوکس برنامه ی Ubuntu به جاسوسی از سیستم های شخص خودشان متهم کردن و اساسا آن را نرم افزار جاسوسی نامیدند . همین فشار های وارده بر سیستم Ubuntu در نهایت باعث شد تا Ubuntu برای این جست و جو های خارج از عرف برنامه ی ویژه ای تدارک ببیند و در این نسخه ی جدید آن را به صورت پیش فرض در حالت غیر فعال قرار داده است تا اگر خود کاربران احساس کردند که به آن نیاز دارند ، با اختیار آنها را فعال نمایند .
البته باید گفت که Ubuntu با انجام این کار نتوانسته است همه ی نگرانی ها را برطرف نماید . اما هر چه باشد کاربران می توانند اطمینان داشته باشند که این عملکرد به صورت پیش فرض غیر فعال است و تنها در صورت رضایت آنها شروع به فعالیت خواهد نمود .

انتقال Unity Launcher به پایین صفحه :
همانطور که می دانید سیستم Linux به خصوصی سازی ها و ویرایش های خود مشهور است . در سیستم Ubuntu نیز کاربران می توانند تعداد بسیاری از ویرایش های دلخواه خود را بر روی نرم افزار خود اعمال بکنند . برای مثال در نرم افزار Ubuntu امکان ویرایش ویژگی های ظاهری ، تم ها و آیکون های صفحه برای کاربران فراهم شده است .
اما با وجود این حرف ها تنها بخشی که محل آن هیچ وقت تغییر نداشته است Unity Launcher بود که آن هم در این نسخه ی جدید قابلیت تغییر محل را کسب کرده است . در جدید ترین نسخه Ubuntu کاربران می توانند بخش Unity Launcher مخفی بکنند . والبته این تنها کاریی است که از دست کاربران بر می آید .

 


یعنی خبر خوشی که می توان در رابطه با Unity Launcher داد این است که مشکل ثابت بودن محل Unity Launcher در این نسخه ی جدید بر طرف شده است . کاربران با اجرای Ubuntu 16.04 می توانند بخش Unity Launcher را به پاییین صفحه منتقل نمایند . متاسفانه باید بگوییم که هنوز هم با وجود اینکه کلی تغییرات بر روی سیستم Ubuntu 16.04 اعمال شده است باز هم کاربران نخواهند توانست بخش Unity Launcher را در قسمت بالا یا در بخش راست تصویر خود قرار دهند و این کاستی ها هنوز هم بر قرار هستند . اما حقیقت این است که این اندک کار انجام گرفته نیز جای شکر دارد و هر چه باشد با انتقال بخش Unity Launcher به پایین صفحه هم بسیاری از مشکلات سلیقه ای کاربران بر طرف خواهد شد .
نکته ی آخر در این بخش این است که بسیاری از کاربران با وجود عدم میل قلبی خود ، به مشاهده ی بخش Unity Launcher در سمت چپ ، به مشاهده ی آن در این بخش عادت کرده اند . یعنی اینکه با وجود امکان تغییر محل بخش Unity Launcher در نسخه ی جدید این نرم افزار بسیاری از کاربران محل آن را تغییر نخواهند داد زیرا به مشاهده ی آن مطابق تنظیمات پیش فرض عادت کرده اند .  
ویژگی بعدی این است که Unity 7.4 هنوز هم قصد ندارد تا جای خود را به Unity 8 بدهد !
اگر شما هم از جمله کاربرانی بودید که دوست داشتید در نسخه ی جدید Ubuntu ، Unity 8 جای  Unity 7.4 باید بگوییم که هنوز خبری از این تغییر در نسخه ی جدید نیست . درست است به طرز ناامید کننده ای باید این خبر را داد که در Ubuntu 16.04 هم Unity 8 وارد کار نخواهد شد و نسخه ی قبلی آن یعنی Unity 7.4 هنوز هم به قدرت خود باقی است . البته با در نظر گرفتن این مطلب که Unity 7.4 مدت زمان زیادی را به پشتیبانی از این سیستم ها صرف کرده است بهتر می توان این عدم جایگزینی و تجدید را درک کرد . زیرا استفاده از یک محیط دسکتاپ جدید می تواند خلل ها و مشکلات جدی و مهمی را در کار با نرم افزار بوجود بیاورد .
LTS بیشتر بر روی سیستم های تولید کننده ارائه خواهد شد تا با توجه به اعتبار این سیستم های نرم افزاری ، بحث آزمایش و امتحان و بنچمارک آن نیز قابل چشم پوشی باشد .
خب حالا یک خبر خوش داریم و آن هم اینکه باید به کاربران بگوییم که نباید ناامید بشوند زیرا Ubuntu 16.04 که با Unity 7.4 وارد کار می شود ، یک سری ویژگی های منحصر به فرد نیز دارد که در پایین به آنها اشاره می کنیم . ( البته ممکن است قبلا از وجود برخی از این ویژگی ها با خبر بوده باشید . )
•    اکنون با استفاده از Unity Dash می توانید مواردی مانند Shutdown ، restart ، log out و ... را نیز جست و جو بکنید .
•    انتقال Unity launcher به قسمت پایین صفحه دراین نسخه امکان پذیر است .
•    جست و جوی آنلاین به صورت پیش فرض در حالت غیر فعال قرار گرفته است .
•    در Unity launcher گزینه هایی نیز برای فرمت دستگاه های خارجی وصل شده به سیستم قرار داده شده است .
•    اسکرول بار های جدید در Unity Dash قرار داده شده اند .
•    نمایشگر های جدیدی اضافه شده اند که نشانگر تعداد پنجره های حافظه ها یا Trash  های خارجی می باشند .
•    تعویض کننده ی صفحه ی کار هم دارای یک لیست سریع جدید می باشد .
•    با استفاده از کلید های Alt + { num } می توان حافظه های خارجی را در صفحه لانچر باز کرد .
•    کاربران می توانند در بخش Settings - > Appearance با انتخاب قسمت Menus Availability ویژگی های ظاهری ماوس خود را نیز تنظیم نمایند . یعنی می توانند به سیستم دستور بدهند که همواره آن را نمایش بدهد و یا در حالت خاصی این کار را بکند .

Apt و apt-get :
اگر شما کاربری هستید که گاهی اوقات از Ubuntu استفاده کرده اید ، به احتمال زیاد از بخش apt-get آن استفاده نموده و به آن عادت کرده اید . و در نسخه ی جدید Ubuntu 16.04 هم می توانید از این ویژگی لذت ببرید .
با این وجود در Ubuntu 16.04 بخش apt هم به شما پیشنهاد خواهد شد . با این تفاسیر کاربران Ubuntu برای استفاده از هر یک از این موارد گزینه هایی مانند ‘ use apt-get autoremove to remove unused packages ’  و ‘ use apt autoremove to remove unused packages ’ را به طور هم زمان مشاهده خواهند کرد .
البته تفاوت آنچنان چشم گیری هم بین apt و apt-get وجود ندارد و کاربران هم به مرور زمان به این امر پی خواهند برد . علاوه بر این apt هم چیز جدیدی نیست . apt در سیستم Debian در طی سال ها مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از کاربران هم با آن آشنایی دارند . دستورات و ساختار apt هم بسیار مشابه apt-get است .
کاربران به جای apt نصب می توانند از apt-get نصب استفاده نمایند . همچنین apt جست و جو و apt-cache جست و جو هم می توانند به جای یکدیگر اعمال بشوند . و بسیاری کار های دیگر که می توان با هر دو این گزینه ها انجام داد .
یک ویژگی دیگری که می شود در رابطه با apt گفت این است که این گزینه در آخر کار یک نوار فرآیندی را نمایش می دهد که کاربران می توانند با مشاهده ی آن از روند پیشرفت نصب خود آگاه بشوند .

 


پشتیبانی ZFS :
نسخه ی جدید Ubuntu 16.04 دارای پشتیبانی پیش فرض ZFS خواهد بود . ZFS یک سیستم فایل محبوب برای ئخیره داده ای می باشد . این سیستم به گونه ای طراحی شده است که به هنگام فعالیت ، ذخیره ی داده ها را چک می کند و همچنین بررسی می نماید که این فایل ها خراب و یا دچار آسیب نشده باشند .
پکیج Snap برای نرم افزار های جدید تر در ارائه ی LTS :
به تازگی با خبر شدیم که مقامات رسمی اعلام کرده اند Ubuntu 16.04 جدیدی که در حال ورود به بازار است دارای پکیج Snap خواهد بود .
اگر اطلاع نداشتید بهتر است بدانید که بر اساس اعلام مسئولین Ubuntu 16.04 جدید درای قابلیت پکیج Snap خواهد بود که می تواند نوعی همگرایی را در ذهن ایجاد نماید . تا کنون این نوع پکیج به طور موفقیت آمیزی در نرم افزار های  IoT و Ubuntu Phone مورد استفاده قرار گرفته است . و حالا دسکتاپ های ما شاهد ورود پکیج Snap خواهند بود .
Ubuntu با ارائه ی ابزار Snapcraft و قرار دادن آن در اختیار برنامه نویسان خود پکیج Snap را وارد برنامه های خود کرده است تا با استفاده از آن تفاوت چشمگیری در سیستم های خود بوجود آورد . پکیج های Snap مطمئن تر هستند و از امنیت بهتری برخوردارند زیرا به نوعی با کاری که انجام می دهند سیستم را ایزوله نگه می دارند . پکیج Snap هم با برنامه های دارای سیستم باینری ( دو گانه ) و هم سیستم ثانوی و پیرو سازگار هستند .
این ایزوله بودن سیستم را قادر می سازد تا نرم افزار های جدیدی را بر روی یک LTS نصب نمایند . بنابر این آن دسته از نرم افزار هایی که به صورت پیش فرض بر روی سیستم قرار ندارند و از دسترس کاربران خارج هستند هم می توانند به راحتی بر روی آن نصب شده و مورد استفاده قرار بگیرند . این ویژگی به خصوص در برنامه ی Ubuntu بسیار قابل بررسی می باشد زیرا این سیستم علاقه ی چندانی به پشتیبای از نرم افزار های جدید ندارد و معمولا آنها را پس می زند .
اگر بخواهیم این مطلب را به زبان ساده و عامیانه بگوییم آنگاه باید گفت که با وجود این پکیج کاربران دیگر نیازی به نصب PPA های مختلف بر روی سیستم خود ندارند و می توانند بدون انجام این کار نیز از نصب و راه اندازی نرم افزار های مختلف برر روی سیستم خود لذت ببرند .
عدم پشتیبانی برای درایور های AMD/ATI Radeon :
اگر شما یکی از بازی دوستان حرفه ای در سیستم لینوکس هستید ، این خبر مختص شما است . Ubuntu 16.04 پشتیبانی از درایور های AMD Catalyst Linux که به fglrx معروف هستند را از قلم انداخته است ! این گرافیک های سنتی با درایور منبع آزاد AMDGPU که توسط AMD طراحی شده است جایگزین خواهند شد .
اما AMDGPU ها خالی از مشکل نیستند ! اول اینکه این درایور ها هنوز در حال طراحی و ساخت هستند و وارد بازرا های عمومی نشده اند ! و دوم اینکه ، این سیستم با سخت افزار های گرافیکی قدیمی سازگاری چندانی ندارد !
به بیان دیگر باید گفت که کاربران Radeon باید دور Ubuntu 16.04 را ( حداقل تا زمانی که این شرایط برقرار است ) خط بکشند .
نرم افزار های جدید و ارتقاء یافته :
قصد ما این نیست که وارد جزئیات بشویم و ویژگی های هر نرم افزار ارتقاء یافته ای را شرح بدهیم . این کار از حوصله ی متن هم خارج است . پس بنابراین به جای این کار لیست تعداد معدودی از نرم افزار های مهمی که در نسخه ی جدید Ubuntu 16.04 دارای ورژن های ارتقاء یافته می باشند  برای شما آورده شده است . با هم این قسمت را بررسی می کنیم :
•    Mozilla Thunderbird 45.0
•    LibreOffice 5.1
•    Python 3.5
•    QML-based USB Startup Creator
•    Docker 1.10
•    Linux Kernel 4.4

همچنین نرم افزار های Disc burning utility Brasero و نرم افزار پیام رسان فوری Empathy نیز از لیست نرم افزار های پیش فرض نصبی خارج شده اند .
خب حالا واقعا منتظر Ubuntu 16.04 هستید و این انتظار را هیجان اگیز می دانید ؟!
به نظر اغلب کارشناسان و دست اندرکاران نرم افزاری ، Ubuntu 16.04 خود ار به ویژگی های جدید و خوبی مجهز کرده است که شایسته ی تقدیر می باشد و ارزش منتظرماندن برای مشاهده و استفاده از آن را دارد . و کاربران نیز نطر مشابه به نطر کارشناسان را دارند . زیرا آنها با این نرم افزار کار کرده اند و کاستی های آن را از نزدیک لمس نموده اند بنابر این برطرف شدن این کاستی ها بیش از همه برای این کاربران هیجان انگیز و ارزشمند خواهد بود .
حالا شما هم می توانید ویژگی های مورد اشاره در این متن را بار دیگر مطالعه بکنید و در نهایت این سوال را از خود بپرسید که آیا منتظر ماندن برای این چنین نرم افزاری هیجان انگیز و مطلوب است یا خیر ؟!

 

منبع خبر: itsfoss


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر