چرا هنوز در سال ۲۰۱۶ اینترنت اعصاب‌خردکن است؟

چرا هنوز در سال ۲۰۱۶ اینترنت اعصاب‌خردکن است؟

اوج ترافیک است و تمام آزادراه‌ها قفل. اما یک قرار کاری مهم دارید که باید تحت هر شرایطی خود را به آن برسانید. مقصد را وارد GPS می‌کنید اما اپلیکیشن ناوبری به‌جای این‌که کمک حال شما باشد اشتباها شما را در دل ترافیک گیر می‌اندازد. حالا باید تمام تلاشتان را بکنید تا هرطور که شده خودتان را به قرار برسانید. این سناریو برایتان آشنا است؟ وقتی وارد اینترنت می‌شویم؛ همین حالت برایمان پیش می‌آید.

با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در عرصه فناوری در طی این سال‌ها دیده شده؛ با وجود این‌که زمان زیادی از Dial Up می‌گذرد اما هم‌چنان بازکردن یک صفحه ساده می‌تواند اعصابتان را به‌هم بریزد. زمان پاسخ؛ تایم اوت و تأخیرهای شبکه. چرا در سال 2016 اینترنت هنوز این همه مشکل دارد؟

زمان تأخیر صفحات وب

این روزها در پس زمینه سیستم‌ها سرویس‌های زیادی در حال اجرا است: تبلیغات؛ کوکی‌ها؛ اسکریپت‌ها و سایر خصوصیات شخصی‌سازی. همین مسائل باعث می‌شود تا بارگذاری یک صفحه ساده وب زمان زیادی را از شما بگیرد. از زمانی‌که شما آدرس را در نوار آدرس تایپ می‌کنید تا زمان زدن دکمه Enter و بارگذاری اطلاعات بر روی صفحه سفرهای زیادی طی می‌شود تا صفحه‌ای که شما مدنظرتان است از منبع گرفته شده و روی سیستم مقصد که در اصل شما هستید نمایش داده شود.

این فرآیند مانند راه رفتن یک حلزون آهسته و خسته‌کننده است. اما یکی از مشکلات؛ پروتکل‌های حمل دیتا و مسیرهای قدیمی آن است که چندین دهه است مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم در این حالت به‌جای این‌که ترافیک را دور بزند و اطلاعات را به مقصد برساند خود را مستقیما راهی گلوگاه می‌کند. به‌همین ترتیب است که سرعت به‌شدت پایین می‌آید و شاهد اتصالات بد هستیم.

 

کارایی ضعیف در بالادست

با این‌که فناوری‌هایی از قبیل شتاب‌دهنده‌های CDN و WAN و سرویس‌های ابری تا حدودی مشکل اینترنت را حل می‌کنند؛ کاربران هم‌چنان برای تماشای ویدئو و ویدئو کنفرانس باید منتظر بافر شدن باشند. شتاب‌دهنده CDN برای پایین‌دستیها بهینه شده اما برای دیتای بالادستی کاری نمی‌کند. این مسئله در اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های میزبان؛ اشتراک‌گذاری فایل؛ مدیا؛ تبلیغات و گیمینگ که پهنای باند زیادی می‌گیرند بیشتر مشهود است. به‌خصوص اگر که اتصالات کیفیت پایینی داشته باشند.

اینترنت هم‌چنان یک جعبه سیاه باقی مانده است

امکان بررسی سیستم‌های LAN؛ WAN و IT بیشتر از قبل فراهم است اما اینترنت هم‌چنان یک جعبه سیاه پر رمز و راز است. همان‌طور که «فارست گامپ» می‌گوید شما هیچ وقت نمی‌دانید که قرار است چه چیزی به‌دست آورید. در یک لحظه همه اتصالات خوب عمل می‌کند و سرعت عالی است اما به یک‌باره تبدیل به گلوگاه می‌شود. به‌مخض این‌که چیزی ارسال کنید هیچ کنترلی روی محتوایی که انتشار داده‌اید نخواهید داشت. باید صبر کنید تا مسیرش را طی کند؛ از مجموعه‌ای از شبکه‌ها عبور کند بدون این‌که بداند این راه مناسب است.

برترین بودن هزینه‌بر است

اپراتورهای ابر و کسانی‌که به دنبال طراحی و نوشتن اپ‌هایی هستند که هم میزان تأخیر آن‌ها کم باشد و هم ‌این‌که کارایی بالایی داشته باشند به مجموعه‌ای از سخت‌افزار؛ نرم‌افزار و کلی سرویس نیاز دارند تا از کارایی بالا در قسمت‌های دیگر اطمینان خاطر داشته باشند. برای این منظور و مقابله با عدم ثبات و پایداری باید یک مرکز دیتا اجاره یا خریداری کرد. به‌هر حال به‌دلیل تفاوت‌های جغرافیایی ممکن است یک اپلیکیشن در نقطه‌ای از دنیا خیلی خوب کار کند اما در نقطه‌ای دیگر کارایی اسف‌باری داشته باشد.

شاید یکی از انتخاب‌های خوب؛ شرکت «لکسیفون» باشد. یک کمپانی متخصص در حوزه VoIP مبتنی بر ابر که با در اختیار داشتن تنها یک مرکز داده در اروپا قصد ارائه سرویس در بعد جهانی را دارد. تأخیر و گم شدن یک پکت دیتا در منطقه‌ای مانند آسیا روی کیفیت سرویس صوتی تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. یا شرکتی مانند Quixey که در زمینه خدمات تبلیغاتی موبایل به کاربران در هند سرویس می‌دهد. دیتاسنتر این کمپانی در سیلیکون‌ولی واقع است.

 

 

شک و تردید SLA

تلاش برای گارانتی SLA در محیط اینترنت مانند سرویس ارسال پیتزا برای مشتریان در عرض تنها ۳۰ دقیقه با استفاده از اتوبوس است. معلوم نیست اتوبوس چه زمانی برسد؛ گاهی سر وقت می‌آید و گاهی دیر. شرکت‌های کمی هستند که قادراند سیستم‌های سخت‌افزاری خود را ارتقاء دهند و هم‌چنان سودده باشند. به‌عنوان مثال امکان ارتباط بین سانفرانسیسکوی آمریکا تا بیروت در لبنان کار دشواری است. چند کاربر موبایل به دو طرف اضافه کنید تا متوجه شوید که صوت و تصویر با چه وضع اسفناکی بین دو شهر رد و بدل می‌شود.

 

 

اینترنتی که شایسته ما باشد

پس اینترنت باید چه شکلی باشد؟ امکان دیدن تصاویر در هر دو طرف باید فراهم باشد. ترافیک اینترنت باید به سمت سریع‌ترین مسیر راهنمایی شود. در نتیجه کاربران می‌توانند تجربه خوبی از اینترنت داشته باشند.امکان شناسایی گلوگاه ترافیکی و هدایت آن به سریع‌ترین مسیر در لحظه یا نزدیک به آن برای رسیدن به سرویس سریع؛ قابل اطمینان و سرویسی که از نظر کارایی رضایت مشتریان را جلب کند حائز اهمیت است.

برنامه‌ها و سرویس‌های پیشرفته با کاهش قیمت مواجه هستند؛ تکیه کردن بر دیتای زمان واقعی از هر زمان دیگری مهم‌تر شده و تصمیم‌گیری‌های مسیریابی باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. سیستم ابر در این قسمت می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. فقط به این مسئله توجه کنید که در طی یک دهه گذشته چقدر روی تغییر و تحولات قسمت‌های مختلف IT تأثیر داشته است.

 

 

قدرت محاسباتی عظیم پردازنده‌های امروزی و مدرن می‌تواند از طریق سرویس ابر در اختیار باشد یا مشکلات را در کمترین زمان برطرف کند. با بکارگیری سرویس‌های مبتنی بر ابر امکان ذخیره‌سازی اطلاعات بسیار راحت‌تر و کاربردی‌تر شده است.

اکنون زمان آن رسیده تا شبکه خودی نشان دهد. به‌کمک ابر شاید خیلی از مشکلاتی که تا به امروز در پیش روی این بخش بوده از بین برود.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر