بهتر است از کدام برای قفل کردن گوشی خود استفاده کنید؟ اثر انگشت یا پین؟

بهتر است از کدام برای قفل کردن گوشی خود استفاده کنید؟ اثر انگشت یا پین؟

کدام یک برای قفل کردن گوشی امن تر است؟ اثر انگشت یا پین؟ هر کدام مزایا و نقاط ضعف خود را دارند. در این مقاله به مقایسه این دو می پردازیم.

وقتی که گوشی خود را تنظیم می کنید، یکی از انتخاب هایتان این است که از اثر انگشت استفاده کنید یا پین. استفاده از اثر انگشت به نظر راه بسیار امنی می آید، چرا که منحصر به فرد است و هیچ کس قادر به حدس زدن آن نیست، اما آیا واقعا اینطور است؟ آیا اثر انگشت واقعا امن تر است؟ و یا پین بهتر است؟ 
به طرز شگفت انگیزی عوامل زیادی در پاسخ به این سوال تاثیر دارند. بیایید نگاهی به این عوامل بیاندازیم. 

اثر انگشت امن تر است یا پین؟ 
کاملا حق دارید اگر فکر کنید که اثر انگشت شما منحصر به فرد است و کسی نمی تواند از آن سواستفاده کند. و از بعضی لحاظ کاملا حق دارید. با این حال بسیاری از محققان و هکرها راه هایی پیدا کرده اند که سنسورهای اثر انگشت را دور میزند! 
برای مثال یک گروه در دانشگاه ایالت میشیگان اخیرا 300 نقطه بر اینچ اسکن از یک اثر انگشت گرفته اند و آن را با جوهر مخصوص روی کاغذ براق چاپ کرده اند. آن ها توانسته اند تا از آن برای گول زدن اسکنر اثر انگشت گلکسی اس 6 استفاده کنند. 
در سال 2013، کلوپ شورش کامپیوتری آلمان یک تصویر با کیفیت بالا از یک اثر انگشت روی شیشه گرفت و آن را چاپ لاتکس کرد که می توانست سنسورها را گول بزند. 
البته به نظر می رسد که راه های دیگری نیز وجود دارد که کمتر کسی از آن ها خبر دارد. 
اما پین چطور؟ این موضوع بیشتر بستگی به قابلیت های امنیتی روی گوشی شما دارد. برای مثال، آیفون یک قابلیت امنیتی دارد که پس از ده بار تلاش نا موفق برای باز کردن پین محتوا را پاک می کند. 
اگر چیزی مانند این روی گوشی خود دارید، اگر کسی بخواهد گوشی شما را هک کند باید در حدس زدن بسیار خوب باشد. اگر نه، بدشانسی آورده اند مگر این که راه دیگری پیدا کنند. 


بدون قابلیت های امنیتی اضافه، برای شکستن پین، هرچند عدد که باشد، مساله فقط زمان است. ممکن است خیلی طول بکشد، اما با تعداد زیاد حدس هر فرد و یا کامپیوتری می تواند آن را به دست بیاورد، چرا که تعداد محدودی عدد با چهار و یا شش پین می توان ساخت ( البته اگر از گذرواژه یا الگو استفاده کنید، تعداد گزینه های ممکن به شدت افزایش می یابد.) 
حتی با وجود حفاظت در برابر حدس های درست، اگر کسی انگیزه کافی داشته باشد می تواند وارد شود. برای مثال، هروقت که حدس غلط زدید آیفون را خاموش کنید تا شماره انداز حدس های غلط از کار بیوفتد. البته این روش دیگر جواب نمی دهد ولی نشان می دهد که هیچ سیستمی عالی نیست. 
البته، با این حال، هر کسی ممکن است بتواند پین شما را حدس بزند اما هیچ کس نمی تواند اثر انگشت شما را حدس بزند. می توانند آن را بدزدند اما نمی توانند آن را حدس بزنند. با این حساب اثر انگشت امن تر است. با این حال یک مورد استثنا خیلی بزرگ وجود دارد. 

قانون چه می گوید؟ 
چه اثر انگشت انتخاب کنید چه پین ( یا حتی هردو) حافظت از گوشی شما همچنین به فردی که می خواهید از ورودش به گوشی پیش گیری کنید نیز بستگی دارد. اگر نمی خواهید که یک غریبه گوشی شما را از روی میز کافه بردارد و وارد آن شود، هر دو پاسخ گو هستند و حتی اثر انگشت می تواند بهتر باشد. 
اما اگر می ترسید که دولت به گوشی شما دسترسی داشته باشد، باید دوباره فکر کنید. برای مثال در ایالات متحده دستیابی به پین یا گذرواژه غیر قانونی است و فرد مجرم می تواند از این کار امتناع کند. با این حال برای اثر انگشت همچین قانونی وضع نشده است. 


پس اگر در یک دادگاه در یالات متحده هستید و اطلاعاتی مرتبط با پرونده روی گوشی خود دارید، قاضی می تواند به شما دستور دهد که با استفاده از اثر انگشت گوشی خود را باز کنید. البته این قوانین در کشورهای مختلف متفاوت می باشند.

پس کدام بهتر است؟ 
برای بیشتر مردم، اثر انگشت راه حل امن تری است. حتی با وجود قابلیت پاک کردن پس از ده بار تلاش نا موفق، ممکن است، کسی پین شما را حدس بزند. اما نمی توانند اثر انگشت شما را حدس بزنند. و شکستن آن ها از راه های دیگر دشوار و گران قیمت است، حداقل برای یک آماتور. 

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر