پروژهSourceForge

پروژهSourceForge


سورس‌فورج یک مخزن مبتنی بر وب از کدهای پایه‌ است. سایت متمرکزی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار برای کنترل، مدیریت و توسعه‌ِی نرم‌افزارهای متن‌باز است. این سایت اولین نمونه در ارائه‌ی این خدمات بصورت رایگان است. سورس‌فورج توسط شرکت سورس‌فورج بهره‌برداری می‌شود و از نسخه‌ی سازمانی نرم‌افزار سورس‌فورج که انشعابی از آخرین نسخه‌ی آزاد موجود است بهره می‌برد.

تا ژوئیه ۲۰۱۱ این سایت میزبان ۳۰۰٬۰۰۰ پروژه بوده‌است و بیش از ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ کاربر در آن ثبت نام کرده‌اند، هرچند همه‌ی آنها فعال نیستند. سورس فورج امکان دسترسی رایگان برای میزبانی وب و ابزارهایی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای رایگان و یا متن‌باز فراهم می‌کند. پیش از این، این سایت از سمت توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان بسیار مورد تایید و پرطرفدار بود. اما با گذشت زمان گیت‌هاب جایگاه سورس‌فورج را در میان توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان اشغال کرد. گیت‌هاب یک سرویس میزبانی وب برای پروژه‌هایی است که از سیستم سورس کنترل گیت استفاده می‌کنند. گیت‌هاب با استفاده از روبی آن ریلز و ارلنگ ساخته شده‌است. این سرویس هم دارای گزینه رایگان برای پروژه‌های متن‌باز و هم پولی برای پروژه‌های تجاری است. گیت هاب در سال ۲۰۰۸ پایه‌گذاری گردید و بر اساس گزارشی در ژوئن ۲۰۱۱، این سرویس محبوب‌ترین سرویس ارائه‌دهنده‌ی گیت است. در واقع سورس‌فورج سایتی بود که به صورت رایگان و متن‌باز فایل سورس باینری را، با امکان دانلود، در اختیار کاربران و توسعه‌دهندگان قرار می‌داد. اما به نظر می‌رسد که همین امکان دانلود عامل اصلی سقوط آن سایت شد.
پیش از این سورس‌فورج فضای معقولی برای ارائه‌ی پروژه‌های متن باز فراهم کرده بود. پس از مدتی مدیریت سایت تغییر کرد و به نظر می‌رسد از همین جا بود که سایت سورس‌فورج روندی نزولی پیش گرفت.
با تغییر کردن مدیریت سایت، تبلیغات و اسپانسرها به سایت اضافه شدند. لینک‌های دانلود تبلیغاتی در کنار لینک دانلود فایل سورس متن‌باز قرار داده شد. نکته‌ای که وجود داشت این بود که بیشتر نرم‌افزارهایی که توسط این لینک‌ها به کاربران پیشنهاد می‌شدند، از نظر کیفیت، در سطح پایینی بودند. علاوه بر این‌ها با ارائه‌ی بسته‌ی نصب ویندوز به همراه فایل‌های سورس متن‌باز، پیچیدگی سایت سورس‌فورج بیشتر و بیشتر شد. همین‌ها کافی بود تا اسپانسرهای قدرتمند سایت، در سال 2013، از میدان کنارگیری کنند.
مدیریت سایت از این استراتژی این گونه دفاع می‌کند که هدف از این تاکتیک جمع‌آوری بودجه برای پروژه‌های متن‌باز، از طریق تقسیم سود بود. به علاوه پروژه‌هایی که تمایل به همکاری نداشتند می‌توانستند درخواست انصراف دهند.
در ماه مه سال 2013 شرایط برای سایت سورس‌فورج بدتر شد؛ به این ترتیب که بی‌نظمی‌های پیرامون سرویس‌دهی بدتر و بدتر شد.
به این ترتیب پروژه‌های زیاد و معروفی تصمیم به انصراف از سایت سورس‌فورج گرفتند و سایت گیت‌هاب را ترجیح دادند. از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پروژه‌ی شناخته‌شده‌ی ++Notepad، یک ویرایش‌گر متن و ویرایش‌گر کد متن‌باز برای ویندوز ، اشاره کرد.
این مهاجرت صورت گرفته‌ی پروژه‌ها از سایت سورس‌فورج به سایت مقابل ‌آن گیت‌هاب، بی‌شک بدلیل لطمه‌ای است که خود سایت، با استراتژی‌های مدیریتی جدید، به اعتبار خود وارد کرده است. زمانی که دیگر پروژه‌های بزرگ و شناخته‌شده به این سایت اعتمادی ندارند، پروژه‌های کوچک هم در نتیجه‌ی آن از سایت صلب اطمینان می‌کنند. البته سایت سورس‌فورج تنها سایتی است که امکان دانلود فایل سورس باینری را برای کاربران و توسعه‌دهندگان فراهم آورده است؛ همین ممکن است دلیلی باشد تا پروژه‌های کوچک همچنان این سایت را ترجیح دهند.
به عنوان نکته‌ی آخر باید دانست که دلیل اصلی سقوط سایت سورس‌فورج، همان‌طور که به آن اشاره شد، اضافه‌کردن لینک‌های تبلیغاتی و اسپانسر به سایت بود؛ در انتخاب این استراتژی برای مدیریت سایت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات رایگان باید بیشتر دقت کرد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر