رونمایی از مدل جدید جنگنده سوئدی ساب ۳۹ گریپن/رقیب جدی اف- ۳۵ که کار می‌کند!

رونمایی از مدل جدید جنگنده سوئدی ساب ۳۹ گریپن/رقیب جدی اف- ۳۵ که کار می‌کند!

سوئدی‌ها از مدل جدید جنگنده ساخت این کشور رونمایی کرده‌اند که گفته می‌شود رقیب جدی برای لاکهید مارتین اف- ۳۵ خواهد بود. اف-۳۵ تاکنون با وجود هزینه بسیار مشکلات متعددی در روند ساخت خود داشته و خیلی‌ها را نا‌امید کرده است.

شرکت ساب نمونه اولیه نمونه جدید جنگنده خود با بهبودهای فنی مختلف به نام Gripen E ۳۹-۸ رونمایی کرده و به آن لقب «جنگنده هوشمند» را داده است. این مدل جدید نسبت به مدل‌های قبلی بزرگتر است و به موتور قدرتمند‌تری هم مجهز شده است. سامانه رادار آن بسیار پیشرفته تر شده و تسلیحات بیشتری را می‌تواند حمل کند. به همین خاطر بازار خریداران اف-۳۵ را هدف قرار داده و خود را به عنوان رقیب این جنگنده معرفی کرده است. برخی کارشناسان نظامی که منتقد پروژه لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲ هستند می‌گویند بر خلاف اف-۳۵ این جنگنده سوئدی واقعا کار می‌کند!
تخمین زده می‌شد ساخت اف-۳۵ تاکنون هزینه‌ای بالغ بر 400 میلیارد دلار داشته است. به خاطرمشکلات فنی ساخت این جنگنده ۷ سال از برنامه زمان‌بندی شده اولیه آن عقب تر است. گریپن جت مافوق صوتی با سرعت بیش از دو ماخ است که مثل جنگنده‌های قبلی شرکت ساب از طراحی بال‌مثلثی و بدون دم همراه با کانارد بهره می‌برد. مدل‌های تازه‌تر ساب ۳۹ به تجهیزات سوخت‌گیری هوایی هم مجهز شده‌اند و مدل‌های صادراتی آن سازگاری قابل توجهی با استانداردهای ناتو دارند. این جنگنده از یک موتور ولوو-فلایگموتور نیرو می‌گیرد که از موتور آمریکایی جنرال الکتریک اف۴۰۴ اقتباس شده است. موتوری که در جنگنده‌های اف-۱۸ هورنت هم نصب شده‌است.

نیروی هوایی سوئد به تازگی سفارش خرید جدیدترین مدل گریپن را داده‌است که از یک موتور ارتقایافته با نام اف۴۱۴جی و رادار آرایه فازی فعال بهره می‌برد. در این مدل ظرفیت سوخت داخلی هواپیما هم به طور قابل توجهی افزایش یافته‌است.

 

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر