پلاستيك هاي زيست تخريب پذير

پلاستيك هاي زيست تخريب پذير

اطرافمان انباشته از پلاستیک شده است. هر کاری که انجام می‌دهیم و هر محصولی را که مصرف می‌کنیم، از غذایی که می‌خوریم تا لوازم برقی به نحوی با پلاستیک سرو کار داشته و حداقل در بسته بندی آن از این مواد استفاده شده است. گرچه بسته‌بندی پلاستیکی با قیمتی نازل امکان حفاظت عالی از محصولات مختلف خصوصا مواد غذایی را فراهم می‌کند ولی متاسفانه معضل بزرگ زیست محیطی حاصل از آن گریبان‌گیر بشریت شده است. اکثر پلاستیکهای معمول در بازار از فرآورده‌های نفتی و زغال سنگ تولید شده و غیر قابل بازگشت به محیط هستند و تجزیه آنها و برگشت به محیط چند هزار سال طول می‌کشد. به منظور رفع این مشکل ، محققان علوم زیستی در پی تولید پلاستیکهای زیست تخریب پذیر از منابع تجدید شونده مثل ریزسازواره‌ها و گیاهان می‌باشند.

واژه زیست تخریب پذیر یا Biodegradable به معنی موادی است که به سادگی توسط فعالیت موجودات زنده به زیر واحدهای سازنده خود تجزیه شده و بنابراین در محیط باقی نمانند. استانداردهای متعددی برای تعیین زیست تخریب پذیری یک محصول وجود دارد که عمدتا به تجزیه 60 تا 90 درصد از محصول در مدت دو تا شش ماه محدود می‌گردد. این استاندارد در کشورهای مختلف متفاوت است. تولید صنعتی پلیمردرساخت پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر شامل استخراج مستقیم پلیمرها از توده زیستی گیاه می‌باشد پلیمرهایی که از این روش تولید می‌شوند عمدتا شامل سلولز ، نشاسته ، انواع پروتئین‌ها ، فیبرها و چربی‌های گیاهی می‌باشند که به عنوان شالوده مواد پلیمری و محصولات طبیعی کاربرد دارند.

 

 

به هر حال اگر باور داريم که تنها کره زمين را براي زيست داريم و اگر باور داريم که فرزندانمان نيز حق دارند که از طبيعت و محيط زيست خود استفاده کنند، بايد براي حفظ و نگهداري آب، خاک و هواي کره زمين دست به دست هم دهيم و عوامل آلوده کننده را از آن دور کنيم و يکي از رويکردهايي که مي تواند به خارج کردن عوامل آلوده کننده از محيط زيست کمک کند، خداحافظي با ظروف پلاستيکي يک بار مصرف و جايگزيني آن با ظروف محیط زیست دوست است. در اين راستا فافا اقدام به تهيه و استفاده از پلاستيك هاي زيست تخريب پذير در بسته بندي محصولات خود در فروشگاه نموده و تلاش دارد سهمي هرچند اندك در مسير طولاني و سخت تغيير فرهنگ استفاده از پلاستيك ها با طول عمر هزاران سال داشته باشد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر