شاید ساعت هوشمند بعدی شما با چشمانتان کنترل شود

شاید ساعت هوشمند بعدی شما با چشمانتان کنترل شود

روشن‌ و خاموش کردن چراغ‌ها، بالا و پایین بردن صدای پخش موسیقی یا بین کانال‌های تلویزیونی چرخیدن؛ تمام این‌‌ها کارهایی است که در حال حاضر می‌توان با دراختیار‌داشتن ساعت مچی هوشمند انجام داد. تا این‌جای کار اتفاق عجیبی رخ نداده و همه چیز کاملاً عادی است. قضیه وقتی جالب می‌شود که از این پس، همین کارها بدون کوچک‌ترین تماس با صفحه انجام می‌شود.

ردیابی چشم مسئله‌ای است که مدت‌هاست ذهن محققان را به خود مشغول کرده و حالا تحقیقات آن‌ها برای توسعه نرم‌افزار مربوطه منجر به روش پیمایش (اسکرول‌کردن) خلاقانه ساده‌ای شده است که به گفته آن‌ها، شباهت زیادی به نحوه حرکت چشم دارد. محققان دانشگاه لنکستر با حرکات دایره‌ای چشم توانستند یک ساعت هوشمند را کنترل کنند.  نگاه کردن به یک نقطه ریز که در تمام صفحه می‌چرخد، باعث انتخاب یک گزینه می‌شود؛ درست مشابه اتفاقی که در فشار‌آوردن بر روی دکمه فیزیکی یا ضربه‌زدن روی صفحه می‌افتد و ممکن است که باعث تغییر یک حالت شود.

 

هانس گلرسن، یکی از اعضای تیم تحقیق، می‌گوید: «رسیدن به این قابلیت در خصوص ساعت‌‌های هوشمند موفقیت بزرگی است، چون ساعت طوری طراحی می‌شود که با حرکات چشم کار کند؛ شاید به‌همین‌دلیل بود که انسان به‌فکر افتاد تا از ساعت جیبی به‌ ساعت مچی برسد؛ چون برای نگاه‌کردن به صفحه ساعت نیازی به استفاده از دست‌ها نیست.»

 

استفاده از مکانیزم انجام عملکردهای مختلف با دنبال کردن حرکات چشم می‌تواند برای تنظیمات دیگر نیز به‌کار رود؛ برای مثال از این روش می‌توان در خصوص کنترل تلویزیون استفاده کرد. می‌توانید در حالی‌که با تلویزیون فاصله دارید به صفحه نگاه کنید و با استفاده از حرکت چشم کار خاصی را انجام دهید. هر صفحه می‌تواند چندین عملکرد داشته باشد؛ یعنی هر صفحه می‌تواند نقاط چرخشی خود را داشته باشد که هر کدام از آن‌ها برای ایجاد تغییر در بخش‌های مختلف استفاده می‌شوند؛ اما شاید این سوال پیش بیاید که اگر نقطه‌ها به‌درستی انتخاب نشوند، آن وقت چه اتفاقی می‌افتد. برای حل این مشکل نیز محققان چاره‌ای اندیشیده‌اند: «هر نقطه با سرعت متفاوتی با سایر نقاط حرکت می‌کند.»
سیستم ردیابی چشم با دوربینی که روی سر نصب شده کار می‌کند و حرکات چشم را پایش می‌کند. دوربینی که برای این‌ کار استفاده شده از شرکت Pupil Labs Pro است. گلرسن در این‌باره می‌گوید: زمانی‌که ساعت‌های هوشمند از دوربین‌های با کیفیت بالایی استفاده کنند که داخل ساعت تعبیه شده است، می‌توانند حرکات چشم را نیز پایش کنند.»ردیابی چشم در زمینه‌های مختلفی به‌کار گرفته شده است؛ برای مثال کسانی‌که در شاخه تبلیغات فعالیت می‌کنند عادات افراد را برای اهداف بازاریابی پایش می‌کنند؛ یا اینکه برای کنترل ماشین از ردیابی پیش‌گویانه استفاده می‌شود و هم اینکه در آینده‌ای نزدیک شاهد استفاده از آن در نسخه‌های جدیدتر هدست‌های واقعیت مجازی اوکولوس‌ریفت خواهیم بود.

گلرسن می‌گوید: «ردیابی چشم مانند گذشته فناوری گران‌قیمتی نیست؛ اما مشخص نیست کاربردهای بزرگ و مهم آن چه خواهد بود.» او اضافه می‌کند: «سیستم انتخاب دایره‌وار به شیوه‌ای کار می‌کند که در مقایسه با سایر سیستم‌های ردیابی چشم، طبیعی‌تر عمل می‌کند. در گذشته افراد برای اینکه بتوانند با این روش دکمه‌ای را فعال کنند، باید زمان زیادتری به آن نگاه می‌کردند یا خیره می‌شدند که این کار برای چشم هم غیرطبیعی است و هم خسته‌کننده؛ اما اگر بتوانیم اجزای در حال حرکت را روی صفحه به فرد نشان دهیم، دنبال کردن آن برای چشم طبیعی‌تر می‌شود و راحت‌تر می‌تواند با آن کار کند.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر