اجرای لینوکس بر روی HDMI Stick مبتنی بر جاوااسکریپت تنها با 25 دلار

اجرای لینوکس بر روی HDMI Stick مبتنی بر جاوااسکریپت تنها با 25 دلار


Marvel  از دو محصول خود که یک کامپیوتر شخصی کوچک را شبیه سازی می کنند، پرده برداری کرد. Kinoma HD، یک مموری استیک است که توانایی اجرای لینوکس را دارد و KinomaJS که محیط کار متن باز برای JavaScript6 است.


Marvell دستگاه Kinoma Create که مبتنی بر لینوکس است در ایندیگو، در مارچ 2014 و با قیمت 99 دلار عرضه شد و با قیمت 150 دلار در خرده فروشی، به فروش رسید. در مارچ این سال، شرکت، کد فریم ورک جاوا اسکریپ KinomaJS را آزاد کرد و حالا خبر از عرضه دو محصول جدید مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) می دهد. یک قطعه که مبتنی بر سیستم عامل بلادرنگ آزاد (FreeRTOS) و دیگری رابط چند رسانه ای با کیفیت بالا که مبتنی بر لینوکس است. قیمت پیش فروش شده این لوازم، 20 و 25 دلار می باشد.
این سقوط قیمت به خاطر ساده تر بودن دستگاه است که فاقد ورودی خروجی های گسترده و صفحه لمس QVGA موجود در دستگاه Create می باشد. اگرچه Kinoma Hd یک پردازنده ی دو هسته ای دارد که یک هسته بیشتر از تراشه موجود در Create است را با  قیمت 25 دلار عرضه می کند.
هر دو دستگاه، فریم ورک به روز شده ی KinomaJS را با استفاده از موتور جاوااسکریپت XS6 اجرا می کنند. XS6 پیاده سازیMarvell از نسخه ی ششم مصوب جاوا اسکریپت است که ECMAScript 6th Edition نیز نامیده می شود. به گفته ی Marvell این موتور دقیق ترین توسعه از جاوااسکریپت در 20 سال گذشته است. گفته می شود که این نسخه توانایی برای نوشتن کد دقیق در زمان افزودن ماژول ها و کلاس ها را دارد و با استفاده از تولید کننده مدل زمان اجرا را توسعه داده است.

marvell kinomaelement
بر اساس گفته ی Marvell، کارهای انجام شده در موتور XS6، مانند ویژگی قابلیت اطمینان طولانی مدت و استفاده از یک رم 512 کیلوبایتی، جاوااسکریپت را برای اینترنت اشیا (IoT) مناسب کرده است. نرم افزار راه انداز چهار برابر سریعتر از نسخه ی پنج جاوااسکریپت است و موتور توانایی بهتری برای پیوستن به کد C دارد که در این صورت باعث اتصال سیستم عامل و ویژگی های سخت افزاری می شود.
Marvell یک صفحه برای تست XS6 نیز تدارک دیده است که با توجه به کدها و اجرای آنها می توان به ظرفیت و کامل بودن این نسخه از موتور جاوااسکریپت پی برد. درصد امتیازات داده شده 96 درصد بوده است در حالیکه نسخه ی قبلی امتیاز 71درصدی داشته است.
Kinoma HD به صورت بی سیم به دستگاه های متصل به اینترنت، دستگاه های قابل حمل Android و iOS، سرویس های ابری و برنامه های مبتنی بر وب وصل می شود. این وسیله لینوکس را برروی Armada 1500 با مشخصات پردازنده ی دوهسته ای و 1.2 گیگاهرتزی اجرا می کند که این یک ارتقای جدید به Armada 1500 mini (88DE3005) است. 88DE3005 یک سیستم روی تراشه است که در قلب chromecast گوگل قرار دارد.
ابعاد Kinoma HD داده نشده است ولی این قطعه کمی کوچکتر از Chromecast با ابعاد 72×35 mm است. Kinoma دارای یک رم 256 مگابایتی و با توانایی اتصال به وای فای 802.11 می باشد. تنها درگاههای موجود، یک خروجی HDMI و ورودی Micro-USB برای شارژ است.
قطعه Kinoma، می تواند یک سیستم عامل متن باز را اجرا کند و به شبکهWi-Fi وصل شود. میزکار کوچک این دستگاه مجهز به استاندارد 802.11n Wi-Fi، یک جفت اتصال دهنده ی 8 پینه که می تواند به سنسورها، چراغ، موتور و فعال کننده ها متصل شود و نیز پین های شانزده تایی قابل برنامه ریزی، واسط های سریال، دیجیتال، آنالوگ، I2C و PWM را فراهم می کنند.
بر اساس طرح Marvell، تکنولوژی اجرا در مکان (XIP) برای بایت کد جاوااسکریپت، کلید اجرای برنامه های جاوااسکریپت بر روی یک رم 512 کیلوبایتی است. XIP این کار را با اجرای مستقیم کد ARM بر روی بخش نامعلوم از یک فلش مموری انجام می دهد.
اگرچه اشاره مشخصی به IDE میزکار Kinoma Studio که برروی Create اجرا می شود؛ نشد ولی تصور می شود که این IDE در اختراع جدید وجود داشته باشد. اولین باری که این IDE عرضه شد، تنها ویندوز و مک را پیشتیبانی می کرد ولی از تاریخ 19 ژوئن، یک نسخه کامل لینوکس با ویژگی های یکسانی ارائه شد.
در نمایشگاه الکترونیکی CES، در ژانویه،Marvell قطعه مبتنی بر لینوکس دیگری به نام 3D Printer SoC را عرضه کرد که به عنوان اولین بسته نرم افزاری/ سخت افزاری برای پرینترهای سه بعدی شناخته می شد. این بسته بر روی تراشه ی 533 مگاهرتزی ARMv7 ساخته شده و هم چنین شامل چهار پردازنده پنهانی و دو MCU بلادرنگ برای کنترل دقیق حرکت می شود.
اطلاعات اضافی
شما می توانید Kinoma HD و قطعه ی Kinoma را با قیمت 24.95 دلار و 19.95 دلار سفارش دهید. موتور XS6 جاوااسکریپت 6 نیز برای کاربران Kinoma Create به روز رسانی شده است و با Kinoma Studion IDE موجود می باشد.

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر