هک خودروهای برقی دوگانه‎سوز میتسوبیشی مدل Outlander توسط محققان!

هک خودروهای برقی دوگانه‎سوز میتسوبیشی مدل Outlander توسط محققان!

محققانی از یک شرکت انگلیسی خدمات امنیتی و آزمایش‌های نفوذ به نام Pen Test Partners، دریافتند که برنامه‌های تلفنی برای خودروهای برقی دوگانه‌سوز میتسوبیشی مدل Outlander دارای نقاط آسیب‌پذیری هستند که نفوذگران می‌توانند از آن‎ها برای کنترل از راه دور برخی امکانات این خودروها استفاده کنند.

خودروهای برقی دوگانه‌سوز میتوبیشی مدل Outlander یک مدل معروف از خودروهای شاسی بلند است که صاحبان آن‎ها می‌توانند امکانات زیادی را با استفاده از سامانه‌عامل‌های اندروید یا iOS در گوشی تلفن خود کنترل کنند. برخلاف دیگر خودروها که با استفاده از شبکه‌های GSM از مسافت‌های دور کنترل می‌شوند، برنامه‌های این مدل میتسوبیشی از Wi-Fi برای اتصال مستقیم گوشی به ماشین استفاده می‌کند. در این حالت گوشی تلفن باید در محدوده دسترسی خودرو قرار داشته ‌باشد.

محققان این روش اتصال را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند و دریافتند که رمز دسترسی به اینترنت WiFi که برای تشخیص و اعتبار اتصال استفاده می‌شود، در لیست گوشی صاحب خودرو وجود دارد و می‌توان آن را به راحتی شکست. این کار برای کارشناسان کمتر از چهار روز وقت گرفت، اما آن‎ها معتقد بودند که این کار را می‎توان با استفاده از منابع رایانش ابری با ارزش هزار یورو (۱۴۰۰ دلار ) انجام داد.

شرکت Pen Test Partners همچنین دریافت که هر رمز دستیابی این مدل از خودرو یک کد مجموعه خدمات (SSID – Service Set Identification) دارد. از آنجایی که کدهای مجموعه خدمات ساختار یکسانی دارند، به راحتی می‌توان موقعیت جغرافیایی یک خودرو را با استفاده از سرویس‌های موقعیت‎یابی شبکه‎ای بی‎سیم مانند WiGLE پیدا کرد.

حمله مرد میانی  رخ داده در اتصال میان برنامه گوشی تلفن و خودرو نیز ثابت کرد که در این حمله از یک پروتکل دوتایی ساده استفاده می‌شود که به راحتی می‎توان آن را شناخته و مهندسی معکوس را روی آن پیاده کرد.

محققان نشان دادند نفوذگری که در محدوده دسترسی اینترنت خودرو قرار دارد، می‌تواند به امکانات مختلفی مانند روشن یا خاموش کردن چراغ‎ها و یا سامانه تهویه هوا دسترسی داشته باشد و یا می‎تواند از امکانات شارژ باتری استفاده کند که این سوءاستفاده منجر به خشک شدن باتری خودرو می‎شود. مسئله نگران‎کننده این است که نفوذگر می‎تواند سامانه هشداری ماشین را غیرفعال کند.

محققان در توضیح بیشتر بیان کردند: «هنگامی که سامانه هشداری خودرو غیرفعال شود، امکان بروز زنجیره‎ای از حملات وجود دارد. هنگامی که درب ماشین باز شود، دریچه (پورت) تشخیصی خودرو در دسترس خواهد بود. در این مورد اقدام و تحقیق زیادی را انجام نشده است، اما شما می‌توانید به یاد بیاورید که برخی خودروهای شرکت BMW مورد نفوذ واقع شدند که در آن حملات دریچه تشخیصی خودرو برای اختصاص رمزهای جدید به خودرو مورد حمله قرار گرفت. همچنین تاکنون به اتصال میان Wi-Fi و شبکه کنترل محیط نیز توجه زیادی نشده است، اما مطمئناً از بخش Wi-Fi نیز می‎توان به امکانات تفریحی خودرو نفوذ کرد."

شرکت میتسوبیشی گویا در ابتدا به یافته‎های امنیتی این شرکت توجهی نداشته است و محققان اظهار کرده‎اند که این شرکت خودرو جدیداً روی نقاط ضعف کشف شده کار می‎کند. مجله SecurityWeek به منظور بررسی نظرات عمومی به شرکت میتسوبیشی سر زده است.

در حال حاضر، کاربران می‎توانند با قطع اتصال گوشی‎های همراه خود و نقطه دسترسی خودرو،  از خودروهای خود در برابر حملات احتمالی محافظت کنند. برای این منظور کاربران باید در بخش Setting  تلفن همراه خود، به بخش Cancel VIN Registration بروند. اگر اتصال تمامی گوشی‎های همراه قطع شده باشد، بخش‎های Wi-Fi در حالت غیرفعال (خواب) قرار خواهند رفت و تنها در صورتی که کلید کنترل از راه دور ده بار فشار داده شود، دوباره فعال می‌شوند.

نقاط آسیب‎پذیری کشف شده توسط شرکت Pen Test Partners مشابه همان نقاطی هستند که محققان سال گذشته در مدل LEAF شرکت نیسان کشف کردند. اما در مورد مدل LEAF، کارشناسان نشان دادند که حملات احتمالی ممکن است از راهی دورتر، یعنی از آنطرف دنیا، ترتیب داده شوند!

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر