12 پروژه‌ی جالب با استفاد از رایانه‌ی کوچک "رزبری پای"

12 پروژه‌ی جالب با استفاد از رایانه‌ی کوچک "رزبری پای"

دو مدل از این رایانه ساخته شده که قیمت‌شان ۲۵ و ۳۵ دلار است. سرعت پردازنده اصلی این کامپیوتر کوچک ۷۰۰ مگاهرتز است که در حالت توربو تا ۱ گیگاهرتز نیز قابل افزایش است.

دو مدل از این رایانه ساخته شده که قیمت‌شان ۲۵ و ۳۵ دلار است. سرعت پردازنده اصلی این کامپیوتر کوچک ۷۰۰ مگاهرتز است که در حالت توربو تا ۱ گیگاهرتز نیز قابل افزایش است. حافظه این رایانه در نسخه‌های ۲۵۶ مگابایتی و ۵۱۲ مگابایتی و یک گیگابایتی عرضه شده است. این رایانه دارای دیسک سخت نیست ولی به کمک حافظه  SD، خود را راه اندازی می‌کند.
این رایانه قادر است با سیستم عاملهای مختلفی راه اندازی شود. سیستم عامل اولیه‌ای که با آن عرضه شد لینوکس نسخه دبیان بود ولی نسخه‌هایی از اندروید نیز برای آن تهیه شده است.
پس از رونمایی از رزبری پای 2 ، مایکروسافت مدعی شد که نسخه‌ای از ویندوز 10 را برای رزبری پای 2 بهینه کرده و به صورت رایگان منتشر خواهد کرد. به این ترتیب رز بری پای 2 همراه با ویندوز 10 تنها 35 دلار قیمت خواهد داشت. این رایانه با کمک یک کابل میکرو USB تغذیه می‌شود.
در این مطلب، در قالب توضیحاتی راجع به ماهیت رزبری پای، 12 پروژه‌ی ساده که با کمک این رایانه‌ی کوچک پیاده‌سازی شده اند، برای آشنایی مبتدیان، لیست شده است.
1-    بالا بردن کلاک رزبری پای
بالابردن کلاک به معنی بالا بردن سرعت پردازش و انجام عملیات مختلف توسط واحد پردازش مرکزی کامپیوتر است. بالابردن سرعت عملکرد پردازنده غالباً توصیه نمی‌شود، اما به دلیل اینکه کاربران بیشتر اوقات به بالابردن سرعت پردازش علاقه دارند، بنیاد رزبری پای چنین امکانی را برای آن‌ها فراهم آورده است و حتی برای انجام آن هم پیشنهاداتی ارائه کرده است.
2-    موسیقی و رقص نور کریسمس هماهنگ با هم
برای اولین بار این پروژه توسط یک برنامه‌نویس به کمک رزبری پای پیاده‌سازی شد و تنها قادر به پخش رابط دیجیتالی سازهای موسیقی بود. اما پس از آن، این پروژه ارتقا یافت و قادر به پخش هر نوع فایل صوتی موسیقی با هر فرمتی شد.
3-    حسگرهای حرارتی  و دما
به کمک این رایانه‌ی کوچک و یک حسگر دما به قیمت تنها 2 دلار، حسگر حرارتی، با کنترل از راه دور، پیاده‌سازی شده است. به کمک این حسگر می‌توان از فاصله‌ی دور، از طریق اینترنت، از دمای محیطی که این حسگر در آن نصب شده است با خبر شد؛ البته این به این معنی نیست که به کمک این حسگر می‌توان در برابر رخ‌دادهای محیط از راه دور عملی انجام داد، به کمک این حسگر می‌توان تنها در جریان دمای محیط قرار گرفت.
4-    ایستگاه هوایی
به کمک این رایانه‌ی کوچک می‌توان تمام جزئیات مربوط به وضعیت آب و هوا، از میزان بارش گرفته تا سرعت وزش باد را ضبط کرد و با وصل کردن این رایانه‌ی کوچک به یک سایت هواشناسی، می‌توان این اطلاعات را در شبکه قرار داد و به این ترتیب یک استگاه‌ هوایی به وجود می‌آید. علاوه بر این، این کامپیوتر کوچک قادر است تمام بروزرسانی‌های وضعیت آب و هوایی را روی سایت در شبکه قرار دهد.
5-    قاب عکس دیجیتالی
این پروژه برای پخش فیلم و عکس‌های دیجیتالی و فایل‌های صوتی موسیقی، با استفاده از رزبری پای، طراحی و پیاده‌سازی شده است.
6-    دستگاه بازی
در این پروژه از رایانه‌ی کوچک رزبری پای برای کنسول بازی استفاده شده است البته طراحی و پیاده‌سازی کنسول بازی به کمک این مینی کامپیوتر پروژه‌ای نسبتاً ساده است و آن‌طور که به نظر می‌رسد سخت و مشکل نیست.
7-    روباتیک
پیاده‌سازی پروژه‌های روباتیک از نظر مالی، هزینه‌بر است. اما به کمک این رایانه‌ی کوچک می‌توان روباتی با کنترل از راه دور به هزینه‌ی 150 دلار یا حتی کمتر ساخت. در پیاده‌سازی این پروژه توسعه‌دهندگان متخصص در کار با سیستم‌عامل لینوکس دست داشته‌اند و برای کنترل کردن روبات از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده شده است.
8-    ابر کامپیوترها
هر یک از این کامپیوترهای کوچک از نظر توان معادل با توان پردازنده‌ی پنتوم 2 است. با وصل کردن 64 رزبری پای به هم می‌توان قدرت پردازشی قابل توجهی، در حد ابر رایانه‌ها تولید کرد.
9-    سیستم اتوماتیک خانگی
به کمک این رایانه‌ی کوچک و میکروکنترل تک بردی به همراه برنامه‌ی Node.js، پلت‌فرمی بر مبنای موتور جاوا اسکریپت، می‌توان هر دستگاهی در خانه را کنترل و مانیتور کرد؛ به طور مثال می‌توان چراغ‌های روشنایی و یا تلویزیون را خاموش و روشن کرد.
10-    دوربین دیجیتالی
به کمک رزبری پای قادرید دوربین دیجیتالی با صفحه‌ی لمسی، به قیمت 126 دلار بسازید.
11-    تبلت با صفحه‌ی ‌نمایش لمسی
شاید از اسم این پروژه این چنین برداشت شود که پیاده‌سازی آن حتماً بسیار دشوار است؛ اما اصلاً چنین نیست، با انجام 7 مرحله، که جزئیات آن در فایل‌های آموزشی آنلاین یافت می‌شود، پیاده‌سازی این پروژه به سادگی امکان پذیر است.
12-    تلفن ثابت
به کمک این رایانه‌ی کوچک و Google Voice قادرید یک تلفن ثابت بسازید. Google Voice یکی از خدمات ارتباطاتی گوگل می‌باشد که در صفحه اصلی جیمیل گنجانده شده است. در این سرویس مشتریان گوگل با خرید اعتبار می‌توانند تماس تلفنی خود را برقرار کنند. به این ترتیب می‌توانید تماس‌های تلفنی رایگان برقرار کنید. البته باید توجه داشته‌ باشید که با این تلفن ثابت نمی‌توان مثلاً با مرکز اورژانس 911 ارتباط برقرار کرد.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر