آمریکایی‌ها به دنبال تولید کلاشنیکف روس‌ها!/علاقه‌مندی به تک‌تیراندازها و مسلسل‌های طراحی روسیه

آمریکایی‌ها به دنبال تولید کلاشنیکف روس‌ها!/علاقه‌مندی به تک‌تیراندازها و مسلسل‌های طراحی روسیه

کلاشنیکف که در ایران به نام کلاشینکف یا کلاش شناخته می‌شود به خاطر مشخصات فنی‌اش پرکاربردترین سلاح جهان شناخته می‌شود. اما در یک اتفاق جالب حالا ارتش آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی تولید این اسلحه است!

ستاد فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا تولید تفنگ‌های کلاشنیکف را در کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکایی بررسی می‌کند. به غیر از کلاشنیکف، آمریکا به تولید تفنگ‌های تک تیرانداز و مسلسل‌های طراحی روسیه هم علاقه نشان داده است. واشنگتن پست در گزارشي اعلام كرده كه ارتش آمريكا به اين نتيجه رسيده كه استفاده از اسلحه‌هاي ساخت اين كشور براي گروه‌هاي نظامي و شبه نظامي مورد حمايت واشنگتن سخت است. همچنين نگهداري سلاح‌هاي روسي هم راحت‌تر به حساب مي‌آيد.

كلاشنيكف،خانواده‌ای از تفنگ‌های تهاجمی با آتش تحت اختیار است که شامل تفنگ آکا-۴۷ ( AK-47) است. AK مخفف Автомат Калашникова و عدد ۴۷ نیز اشاره به سال ۱۹۴۷ است که اسلحه مزبور به وفور در خط تولید قرار گرفت. نام این سلاح برگرفته از نام طراح آن میخائیل تیموفیویچ کلاشنیکف است.

آکا-۴۷ که از فشنگ ۳۹×۷٫۶۲ استفاده می‌کند که توسط میخائیل کلاشنیکف در جریان جنگ جهانی دوم با الهام از اولین تفنگ تهاجمی جهان یعنی اس‌تی‌جی-۴۴ طراحی شد. در سال‌های بعد تغییرات زیادی بر روی این سلاح صورت گرفت و در دهه ۱۹۶۰ آکاام (کلاشنیکف مدرن) و در سال ۱۹۷۴ آکا-۷۴ که کالیبر آن به ۵٬۴۵ کاهش پیدا کرده و از فشنگ ۳۹×۵٫۴۵ استفاده می‌کند، در ارتش شوروی جایگزین آن شد. از سال ۱۹۹۱ آکا-۷۴ام سلاح سازمانی امروزین روسیه انتخاب شده و از دهه ۱۹۹۰ ساخت سری آکا-۱۰۱ این اسلحه که از کالیبرهای دیگر استفاده می‌کند آغاز شد.

این تفنگ خشاب‌های۵، ۱۰، ۲۰ ۳۰، ۴۰ و ۷۵ فشنگی دارد و با روش غیرمستقیم و با فشار گاز ناشی از انفجار باروت مسلح می‌شود و سیستم قفل گلنگدن آن از نوع چرخشی است. این سلاح در سه نوع با قنداق ثابت، تاشو از زیر، و تاشو از کنار ساخته می‌شود که نوع تاشو آن به سبب اشغال فضای کمتر و حمل آسان‌تر مورد توجه‌است و به سبب کوچکی و سبکی نسبی در جنگ‌های چریکی (پارتیزانی) کارایی دارد. کالیبر اصلی آن ۷٫۶۲ میلی‌متر است؛ ولی در کالیبرهای دیگر نیز ساخته شده‌است. بدنه آن از فولاد نرم ساخته شده و دیگر بخش‌ها پرس‌کاری شده‌است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر