بهترین توزیع های لینوکس در سال 2016 (قسمت اوّل)

بهترین توزیع های لینوکس در سال 2016 (قسمت اوّل)

2015 سال بسیار مهمی برای لینوکس بود. سیستم عامل لینوکس در ده سال گذشته، یک مسیر نسبتاً طولانی را طی کرده است و سال 2016، جذابیت بیشتری را در پی خواهد داشت. در این پست، به معرفی برخی از توزیع های لینوکس خواهیم پرداخت که به نظر می رسد در سال 2016 به خوبی بدرخشند.

2015  سال بسیار مهمی برای لینوکس بود. سیستم عامل لینوکس در ده سال گذشته، یک مسیر نسبتاً طولانی را طی کرده است و سال 2016، جذابیت بیشتری را در پی خواهد داشت. در این پست، به معرفی برخی از توزیع های لینوکس خواهیم پرداخت که به نظر می رسد در سال 2016 به خوبی بدرخشند.

 

بازگشت چشمگیر توزیع openSUSE

openSUSE یکی از توزیع های لینوکس است که توسط پروژه openSUSE توسعه داده شده و توسط شرکت SUSE و تعدادی از شرکت های دیگر حمایت می شود. کمپانی SUSE، از قدیمی ترین شرکت های لینوکسی است که تنها یک سال بعد از معرفی لینوکس توسط توروالدز شکل گرفت.

در سال 2015، تیم openSUSE تصمیم بر آن گرفت که به شرکت لینوکسی سوزه (SLE) نزدیک تر شود تا بتوانند توزیعی را ایجاد کنند بیشتر شبیه به توزیع لینوکسی تحت سرور SLES باشد (مشابه CentOS و Ubuntu). بنابراین، توزیع جدیدی تحت عنوان openSUSE Leap معرفی گردید که مستقیماً بر اساس SLE service pack 1 طراحی شده است.

هر دو توزیع مطرح شده از مزایای یکدیگر بهره می برند، SUSE مزایای openSUSE را به همراه دارد و برعکس. بدین ترتیب، openSUSE، ورژن جدیدی را منتشر خواهد کرد که طول عمر بیشتری نسبت به ورژن های قبلی خواهد داشت.

در نتیجه، openSUSE به یکی از مهم ترین توزیع ها تبدیل شده است، چرا که کاربران SLE نیز می توانند از openSUSE Leap استفاده کنند. علاوه بر این، openSUSE همچنین از انتشار Tumbleweed سخن گفته است که یک توزیع خالص از openSUSE می باشد و آخرین ورژن های با ثبات همه نرم افزارها را در بر دارد. بنابراین، اکنون کاربران می توانند از توزیع به شدت پایدار openSUSE استفاده کنند یا از توزیع همواره به روز openSUSE Tumbleweed بهره ببرند. تا کنون هیچ توزیعی به این چشمگیری به عرصه باز نگشته است.

 

بیشترین امکان شخصی سازی در توزیع Arch

آرچ لینوکس یا آرچ (Arch)  یکی از توزیع های برتر (و یا حتی می توان گفت بهترین) موجود در بازار است. دلیل این ادعا این است که آرچ، در بسیاری از زمینه ها از سایر توزیع ها بهتر عمل می کند.

  • آرچ لینوکس، یک توزیع کاملاً مناسب برای افرادی است که قصد دارند همه چیز را درباره لینوکس بیاموزند. از آن جایی که در فرایند نصب باید همه چیز را به صورت دستی تنظیم و نصب کنید، تمام بخش ها و تنظیمات یک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس را خواهید شناخت.
  • آرچ، بیشترین امکان شخصی سازی را در مقایسه با سایر توزیع ها دارد. در واقع آرچ سعی دارد که سلیقه شخصی خودش را در رابطه با محیط دسکتاپ دخیل نکند. تمام چیزی که شما در آرچ خواهید داشت، یک فونداسیون اصلی است که بر روی آن می توانید توزیع دلخواه خود را بسازید.
  • آرچ لینوکس همچنین یکی از بهترین نسخه های جاری است، از آن جهت که همواره به روزرسانی شده است. کاربران می توانند آخرین پکیج های منتشر شده را اجرا کنند.
  • آرچ از نظر مستندات نیز به خوبی پشتیبانی شده است. آرچ ویکی (Arch Wiki) یکی از منابع قوی در این زمینه است که تقریباً تمام مسائل مربوط به لینوکس را در آن می توان یافت.
  • یکی از مزیت های قابل توجه در آرچ این است که تقریباً تمام پکیج ها و نرم افزارهای موجود برای هر توزیع دیگر لینوکس را پشتیبانی می کند.

 

خوش قیافه ترین توزیع با elementary OS

توزیع های مختلف لینوکس، بر جنبه های مختلفی تمرکز دارند که در بیشتر موارد این تفاوت ها، تکنیکی محسوب می شوند. در بسیاری از توزیع های لینوکس، زیبایی محیط دسکتاپ از جمله مسائلی است که بعد از طراحی توزیع مورد توجه واقع می شود.

elementary OS در مقایسه با سایر توزیع ها، طراحی و زیبایی را جزء اولویت ها قرار می دهد و دلیل این امر کاملاً واضح است: این توزیع توسط افرادی توسعه یافته است که شهرت خود را با طراحی آیکون های زیبا در دنیای لینوکس به دست آورده اند.

 elementary OS در رابطه با زیبایی و احساس سیستم عامل، بسیار جدی عمل می کند. به نحوی که توسعه دهندگان، کامپوننت های مخصوص به خودشان را طراحی کرده اند (از جمله محیط دسکتاپ). علاوه بر آن، این توسعه دهندگان فقط نرم افزارهایی را انتخاب کرده اند که با طراحی این توزیع، سازگاری داشته باشند. در این رابطه شاید بتوان گفت که سیستم عامل مک (Mac OS X) تاثیر بسیار زیادی بر روی elementary OS داشته است!

 

بهترین تازه وارد، Solus

سیستم عامل Solus اخیراً توجه زیادی را معطوف خود ساخته است. این توزیع، شکل و شمایلی آراسته دارد که از ابتدا طراحی و ساخته شده است. این سیستم عامل، از مشتقات دبیان یا اوبونتو نیست. محیط دسکتاپ این توزیع تحت عنوان باجی (Budgie) از پایه و در جهت مجتمع سازی با Gnome طراحی شده است. Solus از همان دیدگاه مینیمالی سیستم عامل گوگل کروم بهره می برد.

Solus در واقع یک سیستم عامل جدید نیست! این پروژه تحت عنوان ها و شکل های مختلف در بازار وجود داشته است امّا کل این پروژه تحت عنوان جدید Solus در سال 2015، احیا و عرضه گردید.

 سال بسیار مهمی برای لینوکس بود. سیستم عامل لینوکس در ده سال گذشته، یک مسیر نسبتاً طولانی را طی کرده است و سال 2016، جذابیت بیشتری را در پی خواهد داشت. در این پست، به معرفی برخی از توزیع های لینوکس خواهیم پرداخت که به نظر می رسد در سال 2016 به خوبی بدرخشند.

منبع خبر: linux

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر