آنجا که پنگوئن ها در آن حکومت میکنند!

آنجا که پنگوئن ها در آن حکومت میکنند!

حتما شنیده‌اید که با لینوکس هر کاری می‌توان انجام داد؛ اما این جمله تا چه حد واقعیت دارد؟ شاید لینوکس ‌روی سیستم‌های دسکتاپ حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما تقریبا در هر جای دیگری بزرگ و قابل احترام است. شاید شما هم گاهی از لینوکس استفاده کرده اید اما خود از آن خبر ندارید!


حتما شنیده‌اید که با لینوکس هر کاری می‌توان انجام داد؛ اما این جمله تا چه حد واقعیت دارد؟ شاید لینوکس ‌روی سیستم‌های دسکتاپ حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما تقریبا در هر جای دیگری بزرگ و قابل احترام است. شاید شما هم گاهی از لینوکس استفاده کرده اید اما خود از آن خبر ندارید!

به گزارش «تابناک» از این مسأله مطلع باشید یا نه، لینوکس تقریبا در هر جایی یافت می‌شود. چندین دلیل برای این موضوع وجود دارد:

نخست: به دلیل ماهیت Open Source خود، لینوکس به شدت انعطاف‌پذیر است. در نتیجه هر کسی توان ورود به کد لینوکس و تغییر آن بر پایه نیازهای خود است.

دوم: به شدت Portable است؛ به این معنا که به سادگی ‌روی هر ساختار پردازشی قابل استفاده است.

سوم: فوق‌العاده سریع است، که معنی آن قابلیت استفاده‌ روی سخت‌افزارهای ارزان قیمت‌تر است.

چهارم: رایگان است که خود انگیزه فراوانی برای بسیاری ایجاد می‌کند.

بدون اشاره به سیستم عامل اندروید، بگذارید نگاهی به چند سیستم و دستگاهی داشته باشیم که سیستم عامل لینوکس آنها را هدایت می‌کند تا به خوبی درک کنید که لینوکس تا چه حد در زندگی ما دخیل است:

 

500 ابر رایانه برتر جهان
تصور می‌کنید ‌هیچ کس از لینوکس استفاده نمیکند؟ کافی است نگاهی به فهرست پانصد ابر‌رایانه برتر جهان بیندازید. تقریبا بیش از 96 درصد از آنها سیستم عامل لینوکس را بر روی خود نصب دارند‌.

برای این موضوع نیز دلایل بسیاری وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آنها این است، از آنجا‌ که بیشتر ابر‌رایانه‌های جهان توسط برنامه‌نویسان ماهر طراحی شده است، لینوکس به آنها این اجازه را می‌دهد، در هر کجا که لازم بود تغیرات ایجاد نمایند. دلیل دوم نیز آن است، همان گونه که گفته شد، لینوکس قابلیت استفاده بر روی همه ساختارهای CPU و پردازش را دار‌است که این امر همخوانی خوبی با نیازهای سخت‌افزاری ابر‌رایانه‌ها را دارد.

 

 

سیستم سرگرمی پرواز
سیستم سرگرمی پرواز که به مسافران اجازه دیدن برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی، وب‌گردی و انجام بازی‌های رایانه‌ای را میدهد، بیشتر از طریق لینوکس هدایت می‌شوند. از مهمترین دلایل این امر، سرعت بالای لینوکس و بی نیازی آن به هزینه‌های مربوط به لایسنس است.

این امر به شرکت‌های هواپیمایی اجازه می‌دهد ‌ضمن ایجاد تنظیمات و برنامه‌های خاص شرکت خود، این سیستم را دقیقا مطابق سلیقه و نیاز مسافران تغییر داده و آماده کنند. همچنین نه تنها امکان به‌کارگیری سخت‌افزارهای ارزان قیمت را در این مورد دارا هستند بلکه از هزینه خرید سیستم عامل ـ مثلا ویندوز ـ برای هر صندلی هواپیما نیز بی نیاز شده و در هزینه‌های خود به شدت صرفه‌جویی می‌کنند.

 

ایستگاه بین المللی فضایی و Large Hadron Collider

لینوکس همچنین وظیفه هدایت Large Hadron Collider را بر عهده دارد؛ یعنی یکی از مهمتریرن تجهیزات علمی جهان و قدرتمند‌ترین پروژه فیزیک تاریخ بشر تا کنون‌ و این مورد تنها مربوط به LHC نمی‌شود، بلکه ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز سیستم عامل رایانه‌های Onboard خود را از ویندوز به لینوکس تغییر داده است‌. گویا لینوکس در جو علمی به شدت سرآمد است.

 

 

اتومبیل خودران گوگل

گوگل از نسخه‌ای تغییر یافته از سیستم عامل لینوکس Ubuntu برای پروژه Self-Driving Car خود بهره برده است‌ و می‌دانیم که این پروژه از بسیاری جنبه‌های پیچیده و محاسبات بزرگ برخوردار است. پروژه تحسین برانگیز دیگری با قدرت لینوکس.

 

 

سیستم های کنترل ترافیک
سیستم‌های کنترل عمومی همچون سیستم کنترل ترافیک در شهرهای بزگ جهان همچون سانفرانسیسکو‌ و همچنین بسیاری از سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی از سیستم عامل لینوکس بهره می‌برند. یک چنین پروژه‌های بزرگ زیربنایی، نیازمند تنظیمات و پیکر‌بندی‌های بسیار خاصی است که تنها لینوکس به خوبی از پس آنها بر‌می‌آید؛ بار دیگر به این دلیل که انعطاف پذیر و البته ارزان قیمت است.

این از نمونه‌هایی است که به خوبی نشان می‌دهد، ‌لینوکس تا چه حد زندگی ما را ‌غیر مستقیم تحت تأثیر دارد.

 


همان گونه که می‌بینید لینوکس تقریبا در همه جا هست و اگر با آن ‌مستقیم در ارتباط نیستید،‌ قطعا ‌غیر مستقیم در زندگی ما اثر دارد. مسلما جاهای بیشتری در دنیا هست که پنگوئن بر آن حکومت می‌کند؛ اما اینها به نظر جالب‌ترین مثال‌ها بود. حتی شاید از این به بعد بیش از همیشه با لینوکس سر و کار داشته باشیم، زیرا خودپردازهایی که مجهز به ویندوز XP هستند، دیر یا زود باید سیستم عامل خود را تغییر دهند!

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر