نیکولا وان؛ اولین سنگین وزن الکتریکی جهان

نیکولا وان؛ اولین سنگین وزن الکتریکی جهان

کمپانی نیکولا موتور درحال سرمایه‌گذاری برای ساخت نخستین خودروی سنگین جهان با پیشرانه الکتریکی است. این غول سبز Nikola One نام دارد.

نیکولا تسلا را حتما می‌شناسید؛ همان مخترع بزرگ آمریکایی که اصالتا صربستانی بود و تحقیقات و ابداعات زیادی در زمینه جریان های ولتاژ بالا الکتریکی و جریان های مغناطیسی از خود به‌جا گذاشت. اما امروز قرار نیست از زندگی این نابغه بزرگ صحبت کنیم؛ این‌ها را گفتیم که فقط نام این دانشمند بزرگ برای‌تان یادآوری شود چراکه با نامش کار داریم! حدود 13 سال پیش کمپانی آمریکایی تسلاموتور تاسیس شد که حالا در ساخت خودروهای لوکس الکتریکی در جهان حرف اول را می‌زند. اما چه اشکالی دارد که کمپانی دیگری این‌بار با نام نیکولا وارد میدان شود؟!

نیکولاموتور نام کمپانی جدیدی است که به تازگی در ایالات‌متحده کارش را شروع کرده است. نیکولاموتور البته رقیبی برای تسلاموتور محسوب نمی‌شود چراکه فعلا نه خط‌تولید و کارخانه‌ای دارد و نه کارمند و تکنسینی. موسسان این شرکت فعلا در مرحله جذب سرمایه هستند و ظاهرا هم بسیار در کارشان عجله دارند چرا که از همین ابتدا نخستین محصول‌شان را معرفی کرده‌اند. نام این محصول را Nikola One گذاشته اند و می گویند که نخستین خودروی سنگین جهان با پیشرانه الکتریکی است که به تولیدانبوه می رسد.

این خودرو  که کمتر از 1700 کیلوگرم وزن دارد، در فاز مفهومی بوده و تنها برخی جزئیات کلی از آن منتشر شده است. نیکولا وان مجهز به باتری‌های 320 کیلووات ساعتی است که می‌توانند حدود 2000 اسب‌بخار خروجی داشته باشند که از قوی‌ترین انجین دیزلی جهان (در این کلاس) حدود 2.5 برابر قوی‌ترست.

 

از چنین توان بالایی قابل پیش‌بینی بود که نیکولا وان محدوده پیمایشی بسیار زیادی داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق هم افتاده است؛ با یکبار شارژ، این هیولای سبز می‌تواند حدود 1930 کیلومتر جابجا شود. نیکولا وان برای شارژشدن باتری هایش نیازی به اتصال به برق ندارد؛ درون آن توربینی کار گذاشته اند که به مخزن 567 لیتری گاز طبیعی متصل است و همزمان با حرکت، باتری‌های لیتوم‌یونی را هم شارژ می‌کند. ضمن اینکه سیستم بازیابی انرژی ترمز نیز برای آن بکار رفته است.

نیکولا موتور می‌گوید که در صورت ساخت این خودرو، قیمت هر دستگاه آن مابین 300 تا 400 هزار دلار خواهد بود. این قیمت اگرچه نسبت به قوی‌ترین دیزلی‌های جهان 2 برابر بیشتر است ولی زمانیکه هزینه تعمیر و نگهداری آن‌را در طولانی مدت درنظر بگیریم به‌‌صرفه‌بودنش مشخص می‌شود. آنطور که نیکولاموتور گفته است، مالکان این خودرو بعد از طی‌کردن یک میلیون مایل یا 1.6 میلیون کیلومتر (که معادل کارکرد 10 سال می‌شود) حدود 400 هزار دلار در هزینه سوخت صرفه‌جویی می‌کنند و اگر هزینه 100 هزار دلاری تعمیر پیشرانه را هم در این مدت اضافه کنیم، خریداران این خودرو مجموعا 500 هزار دلار در 10 سال نخست خریدن نیکولا وان صرفه‌جویی خواهند کرد.

 

پیش‌ثبت‌نام نیکولا وان هم‌اکنون شروع شده است که در آن مشتریان تنها با پرداخت 1500 دلار در صف انتظار قرار می‌‌گیرند. نکته جالب‌تر اینجاست که کمپانی در فاصله یکماه اخیر 7000 سفارش گرفته است. همچنین امکان فروش لیزینگی این خودرو نیز وجود دارد که در آن مشتریان باید مبلغی مابین 4000 الی 5000 دلار را بصورت ماهیانه پرداخت کنند. نیکولاموتور قرارست به 5000 خریدار اول این خودرو حدود 380 هزار لیتر گاز طبیعی را بصورت رایگان عرضه کند.

برای راه‌اندازی خط‌تولید این خودرو حدود 2.3 میلیارد دلار از طریق پروژه‌های استارت‌آپ جمع‌آوری شده و تنها چند قدم تا احداث کارخانه آن باقی‌مانده است.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر