چگونه میتوانیم جلوی حملات سایبریِ رایج را بگیریم؟!

چگونه میتوانیم جلوی حملات سایبریِ رایج را بگیریم؟!

چگونه میتوانیم جلوی حملات سایبریِ رایج را بگیریم؟!

سیستم هایِ شرکتِ خدماتِ بازنشستگیِ در ژاپن اخیرا آلوده به ویروس شده و حجم عظیمی از اطلاعاتِ محرمانه دزدیده شدند. همه ی کاربرانِ گوشی های هوشمند و تبلت ها در معرض حملات سایبری میباشند. با توجه به اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده است بنابراین اجرای تدابیر لازم به منظور قربانی چنین حملاتی نشدن ضرورت بسیاری دارد. اکثر موارد حملات سایبری مربوط به دریافت ایمیل های مشکوک که حاوی ویروس هستند میباشد.

به هنگام کار هوشیار باشید !

هدفِ مورد حمله یِ سایبری در شرکت خدمات بازنشستگیِ ژاپن یکی از کامپیوترهای مورد استفاده توسط یکی از کارکنان بود. کامپیوتر زمانی آلوده به ویروس شد که کارمندِ شرکت اقدام به باز کردن فایل الحاقی در ایمیل دریافتی میکند. به این نوع حملات سایبری "targeted e-mail"  گفته میشود که هدف اصلی آن دزدیدن اطلاعات از شرکت های بزرگ میباشد. با توجه به اینکه این ایمیل ها در تیتر خودشان از نام اشخاص و شرکت های حقیقی استفاده میکنند بنابراین تشخیص این که ایمیل عادی است یا تقلبی برای کاربران سخت میباشد. برای مثال , نام ارسال کننده ی ایمیل ممکن است  " شرکت بیمه " و موضوع آن  " هشداریه در مورد مخارج پزشکی"  باشد. ارسال کننده ی چنین ایمیل هایی اول شرکتِ مورد هدف را بررسی میکنند و پس از کنترل نوع ایمیل های دریافتی شرکت , سعی میکنند ایمیلی مشابه به ایمیل های روزانه ی آن شرکت ارسال کنند تا از نظری ظاهری موجه و عادی باشد.

و اما زمانی که شما چنین ایمیل هایی را دریافت میکنید چکار باید کنید؟! با توجه به گفته ی شرکتِ امنیتِ فناوری اطلاعات و ارتباطات " Junsuke Sawarame" شرکت های اداری هرگز از سرویس های ایمیلی رایگان برای ارسال پیام استفاده نمیکنند به عنوان مثال جیمیلِ گوگل خدمات رایگانی را به کاربران ارایه میکند. این شرکت امنیتی همچنین افزود که مراقب فایل های الحاقی در ایمیل های خود باشید و اگر فرمت های الحاقی جزو فرمت های رایج  نظیر .doc یا .docx باشد نسبت به باز کردن آن اقدام کنید و اگر فایل الحاقی دارای فرمت .exe باشد احتمال اینکه ویروسی باشد زیاد است.

همیشه سعی کنید برنامه هایتان به روز باشند زیرا با به روز رسانی های انجام شده مشکلات و حفره های امنیتی در برنامه ها رفع میشوند. از نصب کردن برنامه های امنیتیِ دریغ نکنید. برنامه های امنیتی علاوه بر پاک کردن ویروس ها , امکاناتِ امنیتیِ دیگری را نیز ارایه میکنند نظیر : هشدار دادن به کاربر به هنگام باز کردن آدرس های اینترنتیِ مشکوک. به روز رسانی برای برنامه ی امنیتی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر