بهترین هدست های واقعیت مجازی در سال 2016 (قسمت اوّل)

بهترین هدست های واقعیت مجازی در سال 2016 (قسمت اوّل)

ایدۀ اولیۀ واقعیت مجازی، مفهوم جدیدی نیست! امّا در سال های اخیر، این ایده به یکی از محبوب‌ترین بحث های دنیای تکنولوژی تبدیل شده است. امروزه به راحتی در هر خانه ای با کمترین امکانات (با داشتن یک گوشی هوشمند یا یک کامپیوتر) می توان از دستگاه های واقعیت مجازی استفاده کرد. در این پست، لیستی از بهترین هدست های واقعیت مجازی را تهیه کرده ایم که برخی از آن ها به بازار عرضه شدند و برخی دیگر هنوز وارد بازار نشده اند، امّا انتظار می رود که در سال جاری حرفی برای گفتن داشته باشند. به نظر می رسد که در سال 2016، شاهد حضور دستگاه های بیشتری در این عرصه باشیم.

رتبۀ اول: آکیلس ریفت

شاید بتوان گفت آکیلس ریفت (Oculus Rift) بیشتر از سایر هدست های واقعیت مجازی مورد توجه واقع شده است. این هدست که می توان آن را یکی از پدیده های جذاب سال 2016 خواند، ابتدا به عنوان یک ایده در کمپین کیک استارتر (Kickstarter) مطرح شد و در آن جا تحت حمایت بیش از 10 هزار نفر قرار گرفت.

در این هدست واقعیت مجازی، دو صفحه نمایش قابل تنظیم با رزولوشن 1080 پیکسل قرار دارد. یک دوربین در این هدست تعبیه شده است تا بتواند حرکات اضافی را شناسایی کند. همچنین یک میکروفن درون این هدست قرار گرفته است که به احتمال زیاد در آینده برای گرفتن فرمان صوتی از کاربر به کار خواهد رفت. قیمت این هدست، 599 دلار می باشد.

آکیلس ریفت از همان ابتدای معرفی وعده داده بود که تحولی اساسی در دنیای گیمینگ ایجاد کند و اکنون می توان گفت با عمل به این وعده، در رده بندی هدست های واقعیت مجازی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است. علت این انتخاب را می توان به روزرسانی مداوم این دستگاه و ایجاد قابلیت های جدید در آن نسبت به سایر هدست ها معرفی کرد.

رتبۀ دوم: اچ-تی-سی وایو

اچ-تی-سی وایو (HTC Vive) هم مثل آکیلس ریفت، یک تجربه واقعیت مجازی منحصر به فرد است که برای اجرا نیاز به یک کامپیوتر قوی دارد. اچ-تی-سی وایو از این جنبه نسبت به سایر هدست های واقعیت مجازی متمایز می شود که به شما اجازۀ گشت و گذار آزادانه در یک اتاق را می دهد؛ این در حالی است که سایر دستگاه های واقعیت مجازی فقط به شما اجازه کمی حرکت در محدودۀ مشخصی را می دهند. با نصب سنسورهای اچ-تی-سی وایو بر روی دیوار، می توان موقعیت فیزیکی شخص مورد نظر را در هر گوشه از اتاق مشخص نمود.

اچ-تی-سی وایو که با قیمت 799 دلار در بازار موجود است، در محیط های متفاوتی (از صعود به قلۀ اورست گرفته تا نگهداری از ربات ها) آزمایش شده و توجهات زیادی را معطوف خود ساخته است. امّا تنظیم اولیۀ این دستگاه بسیار مهم است از این نظر که سنسورها را باید در مناسب ترین مکان قرار داد تا بهترین نتیجه را گرفت. 

رتبۀ سوم: پلی استیشن وی آر

هدست واقعیت مجازی سونی پلی استیشن، که در اوایل تحت عنوان پروژۀ مورفیس (Morpheus) شناخته می شد، اکنون با نام پلی استیشن وی آر (PlayStation VR) شناخته می شود و رتبۀ سوم از این رده بندی را به خود اختصاص می دهد.

این هدست که در ماه اکتبر 2016 روانۀ بازار خواهد شد، قیمت کمتری نسبت به اچ-تی-سی وایو و آکیلس ریفت دارد؛ چرا که پلی استیشن وی آر با هدف قرار دادن کنسول های خانگی، دیگر نیازی به یک کامپیوتر قدرتمند برای بازی ندارد و از این جنبه نسبت به اچ-تی-سی و آکیلس برتری دارد، امّا از نظر وضوح تصویر و رزولوشن، کیفیت کمتری نسبت به این دو هدست دارد.

شکی نیست که آکیلس ریفت و اچ-تی-سی وایو بر روی پلتفرم کامپیوتر شانس موفقیت بیشتری دارند، ولی به نظر می رسد که شرکت سونی قصد دارد با عرضۀ پلی استیشن وی آر بر روی کامپیوتر، رتبه بندی کنونی هدست های واقعیت مجازی را تغییر دهد.

هدست پلی استیشن وی آر، با استفاده از دوربین و کنترلر های پلی استیشن، حرکات سر را تشخیص می دهد. از آن جایی که پلی استیشن 4 از لحاظ ساختاری شباهت زیادی با کامپیوترهای شخصی دارد، عرضۀ پلی استیشن وی آر بر روی کامپیوترها نیز محتمل است.

سونی فعلاً تمرکز خود را بر روی بازی های مخصوص به این هدست معطوف کرده و اعلام نموده است که در ماه اکتبر، همراه با عرضۀ پلی استیشن وی آر، 50 بازی بهبود یافته هم منتشر خواهند شد. این هدست که با قیمت 399 دلار روانۀ بازار خواهد شد، با داشتن یک پلتفرم بازی از پیش طراحی شده، بسیاری از موانع و هزینه های واقعیت مجازی را حذف خواهد کرد. 

رتبۀ چهارم: سولون کیو

هدست واقعیت مجازی سولون کیو در سال 2016 و در کنفرانس توسعه دهندگان بازی GDC در سانفرانسیسکو رونمایی شد. این هدست، بر روی ویندوز 10 اجرا می شود و به زودی به یکی از رقبای اصلی آکیلس ریفت و اچ-تی-سی وایو تبدیل خواهد شد. یکی از مزیت های سولون کیو این است که نیاز به یک کامپیوتر قدرتمند گران قیمت ندارد.

با استفاده از تکنولوژی های AMD، این هدست به گونه ای طراحی شده است که کاملاً به صورت بی سیم عمل کند. هدفون های این هدست به نحوی طراحی شده اند که صدا را به صورت 3 بعدی و با حذف نویزهای اضافی پخش کنند.

مشخصات ظاهری این هدست به نظر رضایت بخش هستند، امّا بهرحال باید صبر کرد و کارکرد این هدست را در عمل دید. هنوز قیمتی برای این هدست مشخص نشده است.

رتبۀ پنجم: سامسونگ گیر

کره ای ها با همکاری فیسبوک و شرکت آکیلس، هدست ساده ای را طراحی نموده اند که با قیمت 99 دلار به بازار عرضه شد. هدست واقعیت مجازی سامسونگ گیر (Samsung Gear VR) نیاز به یک کامپیوتر قدرتمند یا کنسول بازی ندارد و حتی به گونه ای طراحی شده است که با یک گوشی هوشمند می توان از آن بهره برد.

ورژن های متفاوتی از هدست سامسونگ گیر طراحی شده اند که از مدل های تلفن هوشمند متفاوتی پشتیبانی می کند. اگر تلفن های پرچمدار سامسونگ (مانند گلکسی نوت 5، گلکسی اس 6 اج و گلکسی اس 6 اج پلاس، گلکسی اس 7 و گلکسی اس 7 اج) را در اختیار داشته باشید، به راحتی می توانید با مراجعه به گوگل پلی، اپلیکیشن های واقعیت مجازی را نصب کرده و از تماشای دنیای واقعیت مجازی لذت ببرید.

برای این هدست که با قیمت پایین 99 دلار در بازار موجود است، می توان یک کنترلر اختیاری با قیمت 70 دلار نیز تهیه نمود. باید قبل از خرید مطمئن شوید که این کنترلر با گوشی هوشمند سامسونگ شما سازگاری داشته باشد. هدست واقعیت مجازی سامسونگ گیر، درب جدیدی را به دنیای موبایل ها گشوده است امّا همچنان نیاز دارد که به دستگاه های جانبی دیگری مجهز شود.

برای مشاهدۀ بخش دوم این پست کلیک کنید.

منبع خبر: pocket-lint

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر