نگاهی به اولین اسمارت‌فون واقعیت افزوده گوگل و لنوو

نگاهی به اولین اسمارت‌فون واقعیت افزوده گوگل و لنوو

گوگل دو سال پیش مفهوم حس‌گرهای سه بعدی در اسمارت‌فون‌ها را به ما نشان داد. اما شرکت لنوو به تازگی اعلام کرده است که موفق به ساخت اولین اسمارت‌فون مصرفی مبتنی بر پروژه تانگو (Project Tango) شده است. اما اسمارت‌فون جدید این شرکت که Phab2 Pro نام دارد، چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی دارد؟

اول از همه باید به این نکته اشاره کنیم که شما با یک اسمارت‌فون بزرگ روبرو هستید. این اقدام لنوو در زمینه تولید اسمارت‌فونی تا به این اندازه بزرگ کمی عجیب به نظر می‌رسد. این اسمارت‌فون مجهز به یک صفحه‌نمایش 6.4 اینچی بوده و وزن تقریبی نیم پوند را دارد. زمانی که این اسمارت‌فون را در دستان خود نگه می‌دارید، ممکن است تصور کنید یک قطعه آجر را نگه داشته‌اید! اندازه بیش از حد بزرگ این اسمارت‌فون به دلیل وجود مؤلفه‌های اضافی است که برای کار با پروژه تانگو این اسمارت‌فون به آن‌ها نیاز دارد.

 


اسمارت‌فون لنوو از چه اجزایی ساخته شده است؟

این اسمارت‌فون مجهز به دو دوربین، یک ردیاب حرکتی و یک حس‌گر تشخیص عمق بوده که همراه با نرم‌افزارهای تخصصی این توانایی را دارد تا به راحتی محیط اطراف شما را درک کرده و آن‌ها را به خاطر بسپارد. این قابلیت یادگیری به ویژه در ارتباط با واقعیت افزوده به شدت مورد نیاز است. دوربین‌های اضافی در پشت دستگاه و درست زیر دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی این اسمارت‌فون که توانایی فیلم‌برداری 4K را دارد، نصب شده‌اند. همچنین یک حس‌گر اثرانگشت سه بعدی در بالای این مؤلفه‌ها قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این اسمارت‌فون جدید که Phab2 Pro نام دارد، به اندازه‌ای خوب باشد که وجود این تعداد مؤلفه‌ها در اسمارت‌فون را توجیه سازد. دوربین پشتی 16 مگاپیکسلی به اندازه کافی سریع است که به سرعت روی یک شی فوکوس کرده و تصاویر واضح و روشنی را ضبط کند. این اسمارت‌فون مجهز به یک پردازنده هشت هسته‌ای اسنپ‌دراگون 652 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز، 4 گیگابایت حافظه اصلی، 64 گیگابایت حافظه داخلی، یک باتری 4050 میلی‌آمپری و اندروید مارشمالو است.

اجازه دهید کمی درباره برنامه‌های کاربردی آن صحبت کنیم

شاید بیش از هر دستگاه اندرویدی دیگری، Phab2 Pro (و هر دستگاه دیگری که بر مبنای پروژه تانگو آماده می‌شود) به تجارب توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیاز داشته باشد. برنامه‌های ویژه این چنین اسمارت‌فون‌هایی یا باید ساخته شوند یا باید به شکلی ویژه برای تانگو بازطراحی شوند. به نظر می‌رسد در این راه گوگل و لنوو کار را خوب شروع کرده‌اند. تقریبا بیش از 100 برنامه آماده استفاده در پروژه تانگو اکنون در فروشگاه گوگل وجود دارد و در مقطع فعلی یک دستگاه مصرفی واقعی این قابلیت را دارد تا همه آن‌ها را اجرا کند. اما به زودی شاهد عرضه دستگاه‌های دیگری در همین ارتباط خواهیم بود. لنوو همزمان با رونمایی از این اسمارت‌فون خود از چند نمونه از برنامه‌های کاربردی که برای این دستگاه آماده کرده است، رونمایی کرد. یکی از بزرگ‌ترین موارد استفاده این گوشی در ارتباط با بازی‌های موبایل است. کارسیا بل نویسنده سایت ماشابل در این ارتباط گفته است: «ما شاهد بوده‌ایم که یک دومینو مبتنی بر واقعیت افزوده به شما اجازه می‌دهد دقیقا تجربه یکسانی را همانند انجام این بازی روی سطوحی واقعی تجربه کنید.» همچنین یک برنامه آموزشی به شما اجازه می‌دهد تا دایناسورها را روی اشیا اطراف خود قرار دهید و به این شکل به شما آموزش‌های بیشتری در این ارتباط ارائه می‌کند.

 

 در کنار این ابزار، برنامه‌هایی برای اندازه‌گیری فواصل و حجم (خداحافظ نوارهای اندازه‌گیری) و برنامه‌هایی برای تجسم‌سازی مبلمان و لوازمی که تمایل دارید آن‌ها را در خانه خود قرار دهید وجود دارد.

 

همه برنامه‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم جالب توجه هستند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها برنامه‌های ضروری و کاربردی به شمار نمی‌روند. بدون شک بازی‌ها مفرح هستند، اما Candy Crush عملی‌تر نیست؟ همچنین چگونه شما اسباب یا مبلمان جدیدی را در نظر دارید بر مبنای این تجربه کاربری خریداری کنید؟

قدم بعدی چیست؟

همه مطالبی که در بالا مشاهده کردید به پرسش ابتدای این مطلب در ارتباط با Pahb Pro 2 باز می‌گردد؛ این ابزار دقیقا برای چه کسی طراحی شده است؟ در حالی که همه ما به خوبی قادر به تفسیر این موضوع هستیم که این ابزار چگونه قابلیت نشان دادن کاربردهای خاص منظوره را در محیط‌های آموزشی همچون مدارس یا مکان‌های حرفه‌ای دارد، اما چه افرادی به صورت بلادرنگ این توانایی را دارند تا در دنیای واقعی از این اسمارت‌فون به شیوه ملموس استفاده کنند؟ همچنین تماشای این چنین اسمارت‌فونی در این چنین اندازه‌ای در اطراف ما به معنای واقعی کلمه بزرگ است! حال تصور کنید که در نظر داشته باشید این چنین اسمارت‌فونی را هر روز با خود حمل کنید. تصور آن کمی سخت است. به نظر می‌رسد در مقطع فعلی حمل یک فبلت برای آن‌که بتوانید تجربه یک واقعیت افزوده را در اختیار داشته باشید آن چنان قانع کننده نیست.

Phab2 قرار است از سپتامبر سال جاری میلادی به قیمت 499 دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر