دکتر گوگل

دکتر گوگل

در چند روز آینده گوگل ویژگی جدیدی به موتور جستجویش اضافه می‌کند: سرویسی هوشمندتر برای تشخیص دقیق‌تر بیماری بر اساس علائم.

حالتان خوب نیست؟ نمی‌دانید فقط سرما خورده‌اید یا مسئله جدی‌تر است؟ یکی از بدترین کارهایی که می‌توانید بکنید این است که نشانه‌های بیماری‌تان را در گوگل جستجو کنید. به احتمال زیاد بعد از ده دقیقه متقاعد شده‌اید که سرما خورده‌اید و اگر سرطان نگرفته باشید، ابولا را که حتما گرفته‌اید و به زودی جان به جان‌آفرین تقدیم می‌کنید. آن وقت در گوگل جستجو می‌کنید: «چگونه وصیت‌نامه بنویسم؟»

بله، با وجود آن‌که جستجوی علائم بیماری در گوگل کار خوبی نیست، روزانه میلیون‌ها نفر انجامش می‌دهند. حالا خبرهایی به گوش می‌رسد که این افراد نگران به‌زودی نتایج قابل اعتمادتری از جستجویشان به دست می‌آورند. ورونیکا پینچین، مدیر این محصول گوگل، گفته است: «از چند روز دیگر وقتی از گوگل چیزی بپرسید شبیه 'سردرد در سمت راست' به شما فهرستی از دلایل را نشان می‌دهیم ('سردرد'، 'میگرن'، 'سردرد عصبی'، 'سینوزیت'، 'سرماخوردگی معمولی' و...) برای علائمی مثل 'سردرد' معمولی درباره روش‌های خوددرمانی اطلاعات و توضیحاتی در دسترس شما قرار می‌دهیم و می‌گوییم که در چه شرایطی باید به دکتر مراجعه کنید. به این ترتیب، هدف ما این است که شما بر اساس علائم بتوانید درباره شرایط جسمی خود جستجو و پرسه‌زنی کنید و به‌سرعت هدف خود را ببینید و هم تحقیقات عمیق‌تری بکنید و با متخصصان امر حرف بزنید.»

گوگل با تیمی از متخصصان دانشگاه هاروارد و کلینیک مایو همکاری کرده است تا دقیق‌ترین نتیجه را در جستجو به دست بدهد. با وجود این، معنای حرفمان این نیست که از این به بعد گوگل می‌تواند دقیقا بیماری شما را تشخیص بدهد، صرفا می‌تواند گزینه‌های مرتبط‌تری روی میز شما بگذارد. از طرف دیگر، گوگل مسئولیت تشخیص‌های اشتباه را هم نمی‌پذیرد: «جستجوی علائم بیماری (مثل همه اطلاعات پزشکی گوگل) فقط برای به دست آوردن اطلاعات است و همیشه باید به دکتر و مشاور پزشکی مراجعه کرد.»

این امکان اول در آمریکا اجرا می‌شود و انتظار می‌رود در آینده کشورها و زبان‌های دیگر را هم در بر بگیرد.

شما چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان ممکن است روزی اینترنت ما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز کند؟

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر