از هوش مصنوعی استقبال کنیم یا نه؟

از هوش مصنوعی استقبال کنیم یا نه؟

در ماه های اخیر، هوش مصنوعی به قدری مورد توجه قرار گرفته است که شرکت های بزرگی مثل گوگل، مایکروسافت، فیسبوک و اپل، از تکنولوژی های جدید هوش مصنوعی خود پرده برداشته اند تا این علم را از دنیای تخیلی به دنیای واقعی منتقل کنند.

اخیراً شرکت گوگل، پلتفرم خانگی خود را معرفی کرده که به عنوان یکی از رقبای پلتفرم اکوی هوش مصنوعی آمازون مطرح شده است. آمازون، نرم افزاری را طراحی کرده است که می تواند احساسات مشتریان خود را در هنگام خرید تشخیص دهد. شرکت های فیسبوک، آی بی اِم و سایر غول های تکنولوژی، با استفاده از هوش مصنوعی، حضور کاربر در فضاهای اجتماعی را مطالعه کرده و بر اساس علاقه مندی های شخصی هر کاربر، تبلیغات و فروش خود را به او عرضه می کنند.

در همین بین، شرکت اپل اعلام کرده است که قرار است یک سیری (Siri) جدید را به بازار عرضه کند که از ورژن قبل، هوشمندتر بوده و علاوه بر دستگاه های آی-او-اس (iOS)، بر روی سیستم مک-او-اس (macOS) نیز قابل نصب باشد. سیری، یک برنامه ی نرم افزاری هوشمند ساخته ی اپل می باشد که برای پاسخگویی به سوالات، مسیریابی و پیشنهاد دهی به کاربران طراحی شده است. دارندگان دستگاه اپل به زودی نرم افزارهای خود را به سیستم هوش مصنوعی اپل متصل خواهند کرد تا بدون باز کردن یک نرم افزار یا حتی قفل گوشی خود، بتوانند تقویم خود را چک کنند یا بهترین رستوران شهر را پیدا کنند!

علی رغم فوایدی که علم هوش مصنوعی برای دنیای تکنولوژی داشته است، برخی از متخصصان بر این باورند که این سیستم های هوشمند می توانند دنیای انسانیت را تهدید کنند و یا حتی باعث از کار افتادگی و کند ذهن شدن آدمیان شوند. برخی دیگر نگرانی های خود را در رابطه با مطالعه ی داده های شخصی توسط هوش مصنوعی اعلام کرده اند و معتقدند که شرکت های کامپیوتری، دسترسی زیادی به اطلاعات شخصی و ارزشمندی دارند که تحت عنوان "شخصی سازی" آن را امری معتبر ساخته اند. شاید هنوز خیلی زود باشد که بتوانیم تشخیص دهیم آینده ی هوش مصنوعی در سال های آتی، نگران کننده است یا خوش بینانه؟

 

منبع خبر: techradar

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر