آردیونو در مقابل رزبری پای: مینی کامپیوتر مناسب برای شما کدام است؟

آردیونو در مقابل رزبری پای: مینی کامپیوتر مناسب برای شما کدام است؟

اگر به ساخت پروژه های الکترونیکی علاقه مند هستید و نیاز به یک مینی کامپیوتر دارید، ممکن است برایتان سوال شود که آردوینو برای شما مناسب تر است یا رزبری پای. این دو شاید شبیه به هم باشند ولی کاملا با یک دیگر متفاوت هستند و هر کدام کاربرد خود را دارند.

یک کامپیوتر کوچک می خواهید که به وسیله آن بتوانید یک برجک لیزری که بادکنک های رنگی پرتاب می کند درست کنید؟ البته این موقعیتی است که هرکدام از ما ممکن است در آن قرار گیریم! قطعا چیزهای خوبی در مورد آردوینو و رزبری پای شنیده اید. اما نمی توانید تصمیم بگیرید که کدام یک مینی کامپیوتر مناسب برای پروژه شماست. اما با خواندن این مقاله شاید بتوانید راحت تر تصمیم بگیرید. 

تفاوت آن ها چیست؟ 
شاید آردوینو و رزبری پای درست شبیه به هم به نظر برسند- هر دو تخته مدارهای کوچک با تعدادی تراشه و پین رویشان هستند- اما در اصل کاملا با هم متفاوت می باشند. آردوینو در اصل یک کنترل گر کوچک است، نه یک مینی کامپیوتر. یک میکرو کنترل گر یک قسمت کوچک از چیزی است که عامل ساخت یک کامپیوتر است و فقط زیرمجموعه ای از قابلیت های رزبری پای را تشکیل می دهد. 
گرچه آردوینو را می توان مانند اپلیکیشن ها با  C برنامه نویسی کرد، نمی تواند یک " سیستم عامل" کامل را اجرا کند و نمی توان آن را جایگزین مدیا سنتر کرد. از طرف دیگر رزبری پای یک کامپیوتر است. 

نقاط قوت و ضعف
پس آردوینو بی استفاده است؟ نه- آردوینو برای پروژه های الکترونیکی بسیار عالی است. آردوینو دارای یک سری ورودی و خروجی است که می توان آن ها را به صورت مستقیم به سنسورها و اجزا متصل کرد، و به راحتی می توان با آن چیزهای مختلف ساخت. آردوینو برای نمونه سازی عالی است. 
آردوینو سفت افزار آردوینو را اجرا می کند، یک نرم افزار هسته ای که به آن اجازه می دهد تا از طریق یو اس بی با یک کامپیوتر ارتباط برقرار کند و به همه قابلیت های آن دسترسی داشته باشد. البته معمولا کسی این سفت افزار را تغییر نمی دهد، اما امکان این کار وجود دارد. وقتی که اپلیکیشن های شما بارگذاری شدند، می توانید آن را به هرجا متصل کنید و به سرعت شروع به کار می کند- هیچ نیازی به ریبوت، نصب یک صفحه کلید یا انتخاب یک اپلیکیشن برای اجرای آن نیست. خودش کاری را که برای آن برنامه ریزی شده است را انجام می دهد. 


از طرف دیگر رزبری پای یک مینی کامپیوتر کامل و تابعی است که نیازمند یک سیستم عامل است- اولین چیزی که باید انتخاب کنید. همچنین همه قطعاتی که یک کامپیوتر باید داشته باشد ( البته در ابعاد کوچک) را دارا می باشد. فضای ذخیره سازی آن از طریق یک کارت میکرو اس دی تامین می شود، و اترنت داخلی آن امکان استفاده از شبکه را فراهم می کند ( شما روی آردوینو نیز میتوانید از شبکه استفاده کنید اما باید یک " شیلد" به آن اضافه کنید). 
در قلب پای یک سی پی یو Broadcom Arm-v6 وجود دارد؛ که دارای حافظه و یک پردازنده گرافیکی می باشد که خروجی HDMI را کنترل می کند. شما می توانید یک صفحه کلید و مانیتور به آن اضافه کنید، روی آن لینوکس نصب کنید. پای یک پلت فرم بسیار قوی در ابعاد کوچک است- که برای سیستم های جاسازی شده ، یا پروژه هایی که نیازمند تعامل و قدرت پردازش می باشند بسیار مناسب است. 


رزبری پای برای پروژه های الکترونیکی ساده زیادی پیچیده است. برای مثال، اولین پروژه هر کسی چیزی شبیه به روشن خاموش کردن یک لامپ ال ای دی است. در آردوینو برای این کار باید یک ال ای دی و مقاومت را به دو پین متصل کنید، سپس تقریبا هشت خط کد بزنید. روی یک رزبری پای از آنجایی که یک سیستم عامل کامل روی آن نصب دارید، باید برای کنترل پین های GPIO باید چند آرشیو نصب کنید. 
آرشیو های زیادی وجود دارد که می توانید از بین آن ها انتخاب کنید، که وابسته به زبان برنامه نویسی است که انتخاب می کنید- که شامل طراح های بصری مانند  Scratch می شود. WiringPi به شما اجازه می دهد که به همان زبانی که در آردوینو استفاده می شود کد بزنید. در نهایت، باید پیش از اجرا اپلیکیشن خود را کامپایل کنید. می توان گفت که با پای می توانید هر کاری که روی آردوینو ممکن است را انجام دهید، البته اوضاع کمی پیچیده تر است. 


یک چیز مهم دیگر این است که آردوینو پر طرفدار ترین پلت فرم برای پروژه های الکترونیکی است، در نتیجه با این که با رزبری پای می توان پروژه های الکترونیکی را انجام داد خیلی آموزش مبتدی برای آن پیدا نمی کنید. بهتر است از پای برای پروژه های پیشرفته تر و بزرگ تر استفاده کنید. 
از طرف دیگر، رزبری پای یک مینی کامپیوتر است، اما آردوینو نیست. برای درک بهتر این موضوع، بعدادی از سیستم عامل هایی که می توان روی رزبری پای نصب کرد را به شما معرفی می کنیم: 
•    رزپین (Raspian)
•    اندروید (Android)
•    ریسک او اس (RiscOS) 
•    پلن 9(Plan 9) 
•    ایکس باکس مدیا سنتر (Xbox Media Center) 

و حال تعداد سیستم عامل هایی که می توان روی آردوینو نصب کرد: 
•    هیچی

اصلا چرا انتخاب کنیم؟
اما شما می توانید از هردو آن ها نهایت استفاده را ببرید. شاید پای کمی پیچیده تر از آردوینو باشد، و آردوینو نتواند به اندازه پای کاربرد داشته باشد- اما آیا تا به حال به استفاده از هر دو فکر کرده اید؟ این پروژه – آلامود (AlaMode)- یک کلون آردوینو را مستقیما روی یک پای قرار داده است، و امکان دسترسی سریع به همه قابلیت های آردوینو را فراهم می کند. 


یا اگر پایتون را می پسندید، کافی است آردوینو خود را به یو اس بی پای خود متصل کرده و از این رابط استفاده کنید.  

مارال رضایی

مارال رضایی

مارال هشت سال است که یه عنوان مترجم مشغول به فعالیت است.او دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه است و به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی صحبت می کند. مارال به ادبیات، سینما و موسیقی راک علاقه مند است و به دنبال یک تجربه متفاوت به وادی تکنولوژی قدم گذاشته.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر