از شورولت‌هایی که به ایران نمی‌آیند تا نیسانی که پرواز کرد

از شورولت‌هایی که به ایران نمی‌آیند تا نیسانی که پرواز کرد

در هفته گذشته، شورولت سوژه اصلی خبرهای خودرویی در رسانه‌های ایرانی بود. برخی رسانه‌ها گفتند دولت مصوبه‌ای ارائه کرده است که موجب آن: کليه ثبت سفارشات خودروهايی که قبل از حذف از سامانه دارای اعتبار بوده‌اند، مجاز به ترخيص می‌باشند. ناگهان همه توجهات معطوف به شورولت شد چراکه بیش از 200 دستگاه آن ثبت سفارش شده بود. اما ظاهرا چنین مصوبه‌ای وجود خارجی ندارد! تقی محمدیان، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران، بلافاصله واکنش نشان داد و گفت: به هیچ وجه ورود خودروهای آمریکایی به کشور مجاز نیست و ثبت‌سفارشی در این زمینه انجام نمی‌شود. محمدیان ادامه داد: در ماه‌های گذشته که ثبت‌سفارش تعدادی از مدل‌های یک خودروی آمریکایی انجام شده بود، با فرمایشات رهبری جلوی آن گرفته و بعد از آن هیچ خودروی آمریکایی ثبت‌سفارش نخواهد شد.

 

همه ساله در فستیوال سرعت GoodWood از مجسمه‌ای بعنوان یادبود و نماد اصلی فستیوال رونمایی می‌شود. سال گذشته این مجسمه را به مزدا داده بودند تا نماد اختصاصی خودش را بسازد. امسال نیز این مجسمه را به ب‌ام‌و دادند چراکه می‌خواست صدسالگی‌اش را جشن بگیرد. در مجسمه ب‌ام‌و، سه خودروی مسابقه‌ای به چشم می‌خورد که هرکدامشان افتخاری برای سازنده‌اش داشتند؛ یکی مدل رودستر BMW 328 Mille Miglia ، دیگری V12 LMR که به قهرمانی لمانز رسیده بود و سومی هم Brabham-BMW BT52 که گرودن موری بزرگ آنرا طراحی کرده بود.

 


 آمار منتشر شده از واردات خودروها در سال 94 ثابت می‌کند که کره‌ای‌ها همچنان سلطان وارداتی‌ها هستند. در سال 94 سه برند کیا، هیوندای و سانگ‌یانگ مجموعا 60% حجم واردات به ایران را داشتند. رتبه دوم برای ژاپنی‌ها بود که 17% واردات را گرفته بودند. جایگاه سوم نیز برای رنو بود که 7% بازار را به خود اختصاص داد. چینی‌ها و ب‌ام‌و هرکدام با 5% بصورت مشترک رتبه چهارم واردات را در سال 94 داشتند.


 نیسان با معرفی GT-R Drone می‌گوید یکی از سریع‌ترین کوادروتورهای مسابقه‌ای جهان را ساخته است. این وسیله مجهز به باتری‌های 1400 میلی‌آمپرساعتی است. چهار ملخ آن نیز روی موتور 2000 کیلوولتی Xnova سوار شده‌اند. شتاب صفر تا صد GT-R Drone تنها 1.3 ثانیه است و حداکثر سرعتش به 185 کیلومتر برساعت می‌رسد

 

 

با اینکه هفته آینده نسل جدید پورشه پانامرا بصورت اختصاصی در آلمان رونمایی می‌شود اما از همین حالا تصاویر آن در رسانه‌ها پخش شده است. این تصویر (اگر صحت داشته باشد) نشان می‌دهد که پانامرای 2017 همان ظاهر نسل قبلش را حفظ کرده و مجهز به چراغ‌های LED جدیدی شده است. همچنین می‌توان انتظار داشت که چراغ‌های عقب نیز به سبک 911 جدید طراحی شده باشند. وجود انجین 4 لیتری توربوشارژ V8 برای این خودرو قطعی است.

 


 فردی به نام جمشید آرین‌اصل، به عنوان رئیس هیات مدیره آرمین خودرو، نامه‌ای را رو کرده که در سال 1381، مدعی شده که می‌توانسته خودرو برقی به تولید برساند اما معصومه ابتکار به عنوان رئیس وقت سازمان محیط زیست، در آینده این خودروها تردید داشته و آن را ناموفق توصیف کرده است. در همین رابطه معصومه ابتکار در صفحه اینستاگرام خود نوشته است که «متاسفانه گروهی ناآگاهانه اسیر این جوسازی ها می شوند که از جمله برنامه ثریا در سیما است. این برنامه متاسفانه نامه جعلی مورد بحث را نشان داده که در صورت عدم جبران آن مورد پیگیری حقوقی قرار خواهد گرفت.نامه منسوب به اینجانب جعلی است و از جاعلان آن شکایت کرده و موضوع را مورد پیگیری قرار خواهم داد. در این نامه نه تنها امضا کاملا جعلی و غیر واقعی است، بلکه ادبیات نامه و عنوان به کار رفته برای امضا کننده نیز سابقه نداشته است»

 


 محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان، در این هفته حرفی زد که خیلی‌ها از شنیدنش به مرز سکته رسیدند! وی گفت: به سیاستگذاران اقتصادی دولت پیشنهاد داده‌ایم تا هرگاه نرخ تورم تک رقمی تثبیت شد و قیمت ارز به ارزش واقعی خود رسید، آنگاه تعرفه واردات خودرو را صفر کنند. نجفی‌منش تصریح کرد: ما معتقدیم که اگر نرخ سود بانکی کاهش یابد، تورم تک رقمی شود و قیمت ارز به ارزش واقعی خود برسد، آنگاه فضای مناسب برای کاهش تعرفه واردات خودرو و رساندن آن به صفر به وجود خواهد آمد اما تا به وجود آمدن آن شرایط کاهش تعرفه به ضرر تولید داخلی خواهد بود.


 مطالعات دانشگاه آمریکایی Kogood ثابت می‌کند که ازمیان مدل‌های 2016 جنرال‌موتورز، هیچ خودرویی وجود ندارد که تولید آن 100% بومی باشد. بیشترین درصد تولید بومی مربوط به مدل‌های شورولت تراورس، بیوک انکلیو و جمس آکادیا است که هرکدام به رقم تولید بومی 80% رسیده‌اند. همچنین طبق این مطالعات تنها 65% خودروهایی که در 2015 در این بازار فروخته شده‌اند، تولید بومی آمریکا بودند.

 


 شهرام آزادی، عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر گفت: قیمت تمام شده تولید هر خودرو در ایران به طور متوسط 40 درصد بیشتر از استانداردهای جهانی است و خودروسازان ایرانی 1.5 برابر قیمت تمام شده، محصول خود را به تولید می رسانند. وی می گوید: مالیات بر ارزش 10 درصدی، مالیات‌های غیر مستقیم، هزینه‌های بیمه‌ای و شماره‌گذاری از یک سو و ازدیاد نیروی انسانی در دو خودروساز کشور و ممنوع بودن تعدیل آنها از سوی دیگر، سبب شده تا هزینه تولید خودرو در ایران بالا رفته و بهره‌وری کاهش یابد. ظرف سال‌های 88 تا 89 در مجموع 1.5 میلیون خودرو را نزدیک به 100 هزار کارگر تولید کرده‌اند اما امروز هم که میزان تولید خودرو به زیر یک میلیون دستگاه رسیده همین تعداد کارگر در کارخانه‌های خودرو کشور حضور دارند.


 در هفته‌ای که گذشت، در روز یکشنبه مسابقه معروف 24 ساعته لمانز در پیست لاسارچه فرانسه کارش را شروع کرد. بوگاتی قبل از شروع این مسابقه از فرصت بدست آمده برای نخستین رونمایی شیرون در فرانسه استفاده کرد و خودروی‌اش را به پیست این مسابقه فرستاد. شیرون یک دور بعنوان دور افتخار در این پیست زد و اتفاق جالبی برایش رخ داد؛ شیرون در همین دور به حداکثر سرعت 380 کیلومتر برساعت رسید و لقب سریع‌ترین خودروی جهان را در لمانز به نام خودش ثبت کرد. جالب اینجاست که حداکثر سرعت خودروهای مسابقه‌ای لمانز به بیشتر از 350 کیلومتربرساعت نمی‌رسد!

 


 بلومبرگ می‌گوید کارلوس گوسن، مدیرعامل 62 ساله نیسان، برای دومین سال متوالی دستمزدی بیش از یک میلیارد ین (9.6 میلیون دلار) داشته است. اما گوسن ریاست رنو را هم در اختیار دارد و از آنجا هم 8.2 میلیون دلار دستمزد گرفته بود. دستمزد بالای گوسن از رنو با شکایت برخی سهامدارانش از جمله دولت فرانسه همراه بود. دولت فرانسه که مالک 20% سهام رنو است، مخالف اصلی در خریداری 34% سهام میتسوبیشی توسط نیسان است.


 فروش رنو فرانسه به ایران در پنجمین ماه سال جاری میلادی (برابر با اردیبهشت ۹۵) با رشد حدود ۳ برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷ هزار و ۳۸۴ دستگاه رسید. شرکت خودروسازی رنو فرانسه اعلام کرد در پنجمین ماه سال جاری میلادی 7384 دستگاه از محصولات خود را روانه بازار ایران کرده است. پیش از سال 2013 که تحریم‌ها علیه ایران وضع نشده بود این شرکت ماهانه به‌طور متوسط 10 هزار دستگاه از محصولات خود را به بازار ایران عرضه می‌کرد که از سال 2013 و در پی وضع تحریم‌ها این رقم به حدود 3 هزار دستگاه در ماه کاهش یافت. فروش این شرکت فرانسوی به ایران از اواسط سال 2015 صعودی شده است. خودروی لوگان پرفروش‌ترین محصول این شرکت در ایران است که با نام ال90 و به‌صورت سی‌کی‌دی در این کشور مونتاژ می‌شود.

 


 تیونر آمریکایی Hennessey Performance برای بیست‌وپنجمین سالگرد تاسیسش، پکیج HPE800 خود را روی فورد ماستنگ گذاشت و از آن هیولایی به شدت سریع ساخت! ماستنگ حالا به قدرت 804 اسبی رسیده و شتاب 3.1 ثانیه‌ای دارد. هنسی همچنین گفته که این خودرو یک‌چهارم مایل را در 10.7 ثانیه طی می‌کند. از این ماستنگ تنها 25 دستگاه تحویل مشتریان می‌شود.

 


 هواداران افعی برای دیدن آخرین وایپر آماده باشند. داج رسما اعلام کرد که در سال 2017 دیگری وایپری تولید نمی‌کند. این موضوع از یک طرف و 25 سالگی وایپر از طرف دیگر دست به دست هم دادند تا داج 5 نسخه ویژه را از این خودرو راهی بازار کند. هنوز قیمت یا مشخصات فنی این نسخه‌ها اعلام نشده است اما می‌گویند تیراژ آن‌ها مابین 25 تا حداکثر 100 دستگاه خواهد بود.


 آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت نشان می‌دهد 146 هزار دستگاه خودرو تا پایان اردی‌بهشت در ایران تولید شده که 62 درصد آن در تهران، 11.6 درصد در خراسان رضوی و 9.5 درصد در اصفهان تولید شده است. صنایع خودروسازی کرمان به‌عنوان یکی از کارخانه های مستقل خودروسازی از ایران‌خودرو و سایپا توانسته‌ هشت درصد از کل تولید خودروهای سورای کشور در اردی بهشت ماه را به تولید برساند. از کل خودروهای سواری تولید شده در کشور، 3.5 درصد در آذربایجان شرقی، 3 درصد در مازندران و 2 درصد در فارس به تولید رسیده اما آماری از تولید خودرو در شرکت زاگرس خودرو لرستان در دسترس نیست. این آمار حاکی از آن است که 90 درصد خودروهای سواری در ایران، تحت برند ایران خودرو و سایپا به تولید می‌رسد و تنها 10 درصد با برندهای دیگر وارد بازار خودرو کشور می شود.

 


 کمپانی آمریکایی لوکال موتور که محصولات تولیدمحدود با نگاهی به آینده می‌سازد در هفته گذشته اتوبوسی به نام Olli را معرفی کرد. این اتوبوس 12 نفره به تکنولوژی خودران مجهز است و می‌توان از آن در مکان‌هایی مانند حمل و نقل فرودگاهی یا برای گردش توریست‌ها استفاده کرد. اما مهم‌ترین نکته Olli خودران بودن آن نیست. لوکال موتور می‌گوید روی Olli از سوپرکامپیوتر IBM Watson بهره گرفته که هوش مصنوعی دارد و می‌تواند فرامین صوتی مسافران را حتی بصورت سوال و جواب، بشنود و اجرا کند.


 با حضور وزیر صنعت، مدیرعامل ایران‌خودرو و معاون مدیرعامل پژوسیتروئن شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو با نام ایکاپ، در این هفته رسما آغاز به کار کرد. وزیر صنعت در این‌باره گفت: ما حتی قبل از برجام مذاکرات را شروع کردیم اما اغاز همکاری مشروط به برجام بود ، بعد از به نتیجه رسیدن برجام و سفر رئیس جمهور به فرانسه و امضا قرارداد اصلی ، یک توافقنامه اصلی با 19 توافقنامه فرعی نهایی شد. وی ابراز امیدواری کرد این مشارکت که تمام مراحل از طراحی ، مهندسی ، نواوری و صادرات را شامل می شود چند دهه ادامه یابد .

 

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر