ادامه رکود بازار رایانه و لپ‌تاپ به دلیل استفاده از تلفن‌های هوشمند

ادامه رکود بازار رایانه و لپ‌تاپ به دلیل استفاده از تلفن‌های هوشمند

از ماه‌ها پیش شاهد رکود بازار رایانه و لپ‌تاپ هستیم. گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند تاثیر ۶۰ تا ۷۰ درصدی در این بازار داشته و موجب شده این رکود همچنان ادامه پیدا کند.

سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران گفت: اکنون بسیاری از افراد می‌توانند نیاز خود به لپ‌تاپ و رایانه را از طریق گوشی‌های تلفن همراه و تبلت‌ها برطرف کنند، چرا که با این دستگاه‌ها می‌توان اقداماتی مانند جست‌وجو در اینترنت، ارسال و دریافت ایمیل یا خدمات بانکی را به انجام رساند.

به گفته سیدمهدی میرمهدی، این مساله بر روی بازار کالاهای IT و حتی بازار سخت‌افزاری این بخش تاثیر گذاشته و باعث کاهش فروش شده است. با اینکه برای انجام برخی امور تخصصی مانند کارهای گرافیکی یا امور حسابداری افراد ملزم به استفاده از رایانه هستند اما در حالت کلی میزان استفاده مردم از این دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده است.

علی‌رغم اینکه مردم ترجیح می‌دهند در حوزه کالاهای IT در حد توان خود بهترین‌ها را تهیه کنند اما وجود شرایط فعلی بازار به گونه‌ای است که در قیاس با سه یا چهار سال گذشته گویی فروش به صفر رسیده است.

رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در مورد کاهش قیمت با توجه به کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان گفت: کاهش قیمت در این بخش زمانی رخ می‌دهد که قیمت ارز کاهش پیدا کند.

وی همچنین به بحث واردات کالاهای IT اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که در حوزه تلفن همراه به گفته فعالان این عرصه بیش از ۹۰ درصد کالاهای موجود در بازار از طریق قاچاق وارد می‌شوند فروش آن‌ها با سود کم و بدون گارانتی صورت می‌گیرد، اما در حوزه کالاهای IT شرایط اینگونه نیست و ما ملزم به پرداخت تعرفه‌های گمرکی هستیم.

میرمهدی با اشاره به تعرفه‌های گمرکی دو سال قبل که معادل پنج درصد بود، افزود: این تعرفه‌ها اکنون به ۱۵ درصد رسیده و به رغم درخواست‌های متعدد ما از دولت تاکنون در حوزه کاهش این تعرفه‌ها اتفاق خاصی رخ نداده است که این مساله در قیمت‌های کالاهای IT تاثیر بسزایی بر جای می‌گذارد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر