جستجوی عجیب روزهای اخیر بریتانیایی‌ها در گوگل: اتحادیه‌ی اروپا چیست؟

جستجوی عجیب روزهای اخیر بریتانیایی‌ها در گوگل: اتحادیه‌ی اروپا چیست؟

گوگل می‌گوید جستجوی کاربران بریتانیایی درباره عواقب ترک اتحادیه اروپا پس از پایان رای‌گیری تا ۲۵۰ درصد رشد داشته است. آن‌ها همچنین پس از آن‌که رای به ترک اتحادیه دادند تازه این سوال را طرح کردند که "اتحادیه اروپا چیست؟"

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، مردم بریتانیا روز پنج‌شنبه (۲۳ ژوئن/ ۳ تیر) در رفراندومی تاریخی به پای صندوق‌های رای رفتند و خیلی زود در روز جمعه مشخص شد که بیش از ۵۲ درصد آن‌ها به خروج از اتحادیه اروپا رای داده‌اند.

تحلیل‌گران نسبت به عواقب سنگین این تصمیم‌گیری هشدار داده‌اند و شاخص‌های بازارهای بورس و گزارش‌های مراکز اعتبارسنجی مالی سریعاً از افت مالی پوند و چشم‌انداز اعتبار مالی بریتانیا خبر دادند.

اروپا نیز در روز جمعه در شوک تصمیم بریتانیایی‌ها فرو رفت و برخی از مخالفان خروج را واداشت تا در شبکه‌های اجتماعی از "جمعه سیاه" صحبت به میان آورند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که از سمت خود کناره‌گیری می‌کند و وزیر خارجه آلمان خواستار نشست فوری وزرای خارجه اتحادیه اروپا شد.

اگرچه بنا بر گزارش‌ها روند قطعی خروج روندی طولانی است و خروج یک شبه نخواهد بود ولی تعداد هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی پیرامون خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا چنان اوج گرفت که در یک شب از پربحث‌ترین هشتگ‌های کاربران در توییتر در عرصه بین‌المللی شد.

هیجان و سرعت توییت کردن پیرامون نتایج رفراندوم چنان بالا گرفت که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، هم در توییتی شتابزده در این‌باره اظهارنظر کرد و سپس مجبور به پاک کردن توییت خود شد.

ترامپ که به اسکاتلند سفر کرده است در توییتی نوشت که اسکاتلند از نتیجه رای‌گیری هیجان‌زده است چرا که مردم توانسته‌اند "کشور خود را باز پس بگیرند". او ظاهرا نمی‌دانست که اکثریت مردم در اسکاتلند رای به ادامه حضور در اتحادیه اروپا داده‌اند و همین موضوع باعث شد تا او توییت خود را پاک کند. با این وجود، پاک کردن توییت هم باعث نشد که موضوع رسانه‌ای نشود.

موضوع توییت ترامپ ولی تنها مورد عجیب دنیای آن‌لاین در وضعیت پسارفراندوم نبود.

گوگل ساعاتی پس از اتمام رای‌گیری در گزارشی بیان کرد که جستجو درباره اتحادیه اروپا و عواقب خروج از آن از سوی کاربران در بریتانیا در ساعات پس از اتمام رای‌گیری به شدت اوج گرفته است.

امری که برخی آن را به زبان‌های مختلف معادل "نوشدارو پس از مرگ سهراب" خواندند. بر اساس گزارش گوگل هشت ساعت پس از بسته شدن صندوق‌های رای کاربران در گوگل در روندی صعودی به صرافت جستجوی اطلاعاتی درباره اتحادیه اروپا و روابط بریتانیا با آن افتادند. به گزارش گوگل جستجوی "در صورت ترک اتحادیه اروپا چه چیزی در انتظار ماست؟" پس از بسته شدن صندوق‌های رای‌گیری رشدی ۲۵۰ درصدی داشته است.

همین موضوع باعث شد برخی از کاربران در صفحات خود در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از اطلاعات گوگل به سرزنش بریتانیایی‌ها بپردازند و بپرسند که "آیا بهتر نبود قبل از رفتن به پای صندوق‌های رای به خودتان زحمت می‌دادید و در این باره گوگل می‌کردید؟"

ولی ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. بر اساس گزارش سیتنا از گوگل، کاربران بریتانیایی همچنین پس از بسته شدن صندوق‌ها تازه به طور فزاینده‌ای به دنبال پاسخ این سوال بودند که "اتحادیه اروپا چیست؟" سوالی که به گفته خبرنگار واشنگتن پست اهمیتش از آن‌چه کاربران هنگام تایپ آن تصور می‌کرده‌اند "عمیق‌تر" است. برخی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از این اطلاعات اعلام تاسف کردند و نوشتند که بریتانیایی‌ها جایی را ترک کردند که "حتی نمی‌دانستند کجاست."

 

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر