ربات سمندری راه می‌رود، می‌خزد و شنا می‌کند!

ربات سمندری راه می‌رود، می‌خزد و شنا می‌کند!

یکی از آخرین ربات‌های مؤسسه تکنولوژی فدرال سوئیس در لوزان (EPFL) از حرکت سمندر - چه در زمین باشد چه در آب- تقلید می‌کند.

 دانشمندان  EPFL  نام Pleurobot  را روی این ربات گذاشته اند.آن‌ها پس از بررسی فیلم‌های اشعه ایکسی که راه رفتن و شنا کردن دوزیستان را نشان می‌داد، Pleurobot  را طراحی کرده‌اند.

طبق گفته این موسسه، در گذشته دانشمندان دیگری هم در EPFL ، ربات سمندری را ساخته ‌اند، اما حرکات این یکی  طبیعی‌تر از بقیه ربات های سمندری است.همچنین این اولین ربات سمندری است که دقیقأ بر اساس حرکت سه بعدی اسکلت یک حیوان است.


Pleurobot  از استخوان‌های سه بعدی، مفاصل موتوری و مدارهای الکترونیکی که به عنوان سیستم عصبی مرکزی مصنوعی این ربات عمل می کند، ساخته شده است.

مهره های این ربات کمتر از مهره های یک سمندر واقعی است، اما دانشمندان امکان بهینه سازی آن را فراهم کرده‌اند، به طوری که حرکات دستگاه تا جایی که ممکن است واقعی‌تر و طبیعی‌تر جلوه کند.

رهبر تیم - Auke Ijspeert - می گوید: Pleurobot  می‌تواند در زمینه درک و شناخت حرکت مهره داران کمک کند.


پایین ترین سطح شبیه‌سازی الکتریکی در نخاع سمندر مربوط به راه رفتن است، در حالی که بالاترین سطح شبیه سازی مربوط به شنا کردن است. به این ترتیب، این دستگاه می تواند به دانشمندان کمک کند تا رابطه بین شبیه سازی طناب نخاعی و حرکت یک حیوان مهره دار را  کشف کنند.

در آینده این دستگاه می تواند به تولید دستگاه های پروتز عصبی در بیماران قطع عضو و فلج منجر شود.

 

منبع خبر: engadget

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی

فاطمه بهزادی کارشناس ارشد نرم افزار هست. تحقیق و مطالعه ی تکنولوژی های جدید رو دوست داره. اوقات فراغتش رو با ماهیگیری،کوهنوردی و دوچرخه سواری می گذرونه. ایمیل ارتباطی: fbehzadi0@gmail.com


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر