واکنش مدافعان آزادی بیان به ثبت پتنت جدید اپل

واکنش مدافعان آزادی بیان به ثبت پتنت جدید اپل

ICTPRESS – پتنت جدید اپل نشان میدهد که میتوان با سنسورهای مادون قرمز؛ دوربینهای آیفون را از کار انداخت. این حرکت برای استفاده در کنسرتها منطقی بنظر میرسد. اما در تظاهرات و راهپیمایی چطور؟

به گزارش شبکه خبری ICTPRESS به نقل از گاردین، پتنت جدید نشان میدهد که اپل با بکارگیری سنسورهای ویژه مادون قرمز دوربینهای آیفون را غیرفعال میکند. این کار توسط یک پخش کننده اشعه مادون قرمز در نقاطی که عکسبرداری و فیلمبرداری در آنها ممنوع است جاسازی و استفاده میشود.

یک دستگاه الکترونیکی با دریافت سیگنالهای مادون قرمز؛ داده‌ها را رمزگشایی کرده و بصورت موقت قابلیت ضبط گوشیها را از کار می‌اندازد.

همچنین به گفته اپل از این فناوری برای ارسال اطلاعات به تمام گوشیهایی که در یک مکان قرار دارند استفاده میشود.

در ابتدا ایده این کار کاملا منطقی بنظر میرسد. گوشیهای اپل برای برگزار کنندگان کنسرتهای موسیقی؛ موزه‌ها؛ صحنه‌های تئاتر و مکانهایی مانند آن تبدیل به یک کابوس شده است.

اما از سال 2009 که اپل ایده پیاده‌سازی این قابلیت را مطرح کرد انجمنهای مدافع آزادی بیان شروع به انتقاد از آن کردند.

اگر اپل روشی ابداع کند که طرفهای سوم با استفاده از آن امکان کنترل برخی از ویژگیهای گوشیهای آیفون را داشته باشند؛ اپل چگونه میتواند افرادی که به این فناوری دسترسی دارند را کنترل کند؟ آنوقت هیچ جای تعجبی نیست که برخی کشورها از آن برای بلاک کردن پوشش شبکه‌های اجتماعی از تجمعات اعتراض‌آمیز و تظاهرات استفاده کنند.

باید دید اپل برای حل این مشکل چاره‌ای می‌اندیشد یا اینکه با چشمپوشی از درخواست منتقدین آن را در اختیار متقاضیان قرار میدهد.

نگاه دیگران

نگاه دیگران

نگاه دیگران نگاهی است از دنیای گسترده صفحات گوناگون اینترنت که منتخبی از آن‌ها را در پایگاه خبری چهره و اخبار مشاهده میکنید.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر