احتمال پرواز اولین هواپیما به مریخ

احتمال پرواز اولین هواپیما به مریخ

پرواز هواپیما بر روی مریخ، مانند تصور یک فیلم علمی تخیلی است. ماشین های بالدار پرنده به مریخ هجوم ببرند و مانند یک دسته مرغ دریایی فراهوشمند، داده ها را جمع کنند.اولین هواپیما بر فراز مریخ، بسیار دور از این فانتزی خواهد بود. بر اساس، عکس های منتشر شده ی ناسا، این هواپیما بیشتر شبیه یک هواپیمای بدون موتور یا گلایدر است که در زمین استفاده می شود.

هواپیمای Prandtl-m طراحی شده، یک هواپیمای نسبتا ظریف از نوع بالدیس یا Flying-Wing (هواپیمایی با بال بزرگ) است. نمونه ی اولیه ی این هواپیما، مبتنی بر هواپیمای Prandtl-d موجود است. Prandtl-d یک گلایدر کنترل شده از راه دور است که توسط دانشجویان مهندسی هوا فضا در دوره کارآموزی در ناسا در سال های 2013-2012 طراحی و ساخته شد.
مهندسان برنامه ریزی کرده بودند که نمونه ی اولیه ی Prantdtl-m در اواخر سال 2015، از یک بالون در ارتفاع بالا راه اندازی شود؛ به این صورت که هواپیما را تا 100,000 فوت معادل 30,480 متر- که احتمال وجود جو مریخ در آنجا زیاد است- ارسال کنند. هدف نهایی تغییر در طراحی هواپیما و اضافه کردن بالهای تاشو به آن است که با استفاده از آنها هواپیما می تواند به اندازه ی سفینه ی کوچک CubeSat شود.
یک CubeSat همراه با یک Prandtl-m می توانند مانند یک ولگرد مریخی در مریخ بچرخند، به جو بروند و در امنیت حرکت کنند و در حال پرواز عکس هایی با وضوح تصویر بالا بگیرند. بالدیس یا Flying Wing از فلزات محکم ولی سبکی مانند فیبر کربن یا پشم شیشه ساخته شده است و حدود 2.6 پوند معادل 1.2 کیلوگرم وزن دارد.
AI Bowers، دانشمند ناسا و مدیر برنامه ی Prandtl-m بیان کرده است: " در ماموریت آینده فضانورد، Prandtl-m می تواند از روی بعضی از مکان های فرود برای ماموریت آینده ی فضانورد عبور کند و عکسهای نقشه ای بسیار جزئی با وضوح تصویر بالا به زمین برگرداند که اطلاعاتی را در مورد شایستگی مکان های فرود به دانشمندان می دهد.
اگر آزمون اولیه موفقیت آمیز بود، هواپیما برای انجام یک سری از ماموریتهای طراحی شده گماشته خواهد شد تا شرایطی مانند CubeSat را برای استقرار خود شبیه سازی کند.
Bowers در جایی دیگر گفته است: "اگر Prantdtl-m افت 450,000 فوتی را کامل کند، فکر می کنم این پرژه شانس بالایی برای رسیدن به دفتر مرکزی ناسا داشته باشد و در آن زمان باید گفت که می توان بر روی مریخ با یکی از دزدان دریایی گردش کرد.
تیم توسعه امیدوارند این هواپیما بتواند از سال 2022 تا 2024 بر روی این سیاره قرمز رنگ پرواز کند.

ad9183f443fc51c1b6446268582e7497

وجیهه نیکخواه

وجیهه نیکخواه

وجیهه ، کارشناسی ارشد کامپیوتر، گرایش نرم افزار و علاقمند به دنیای نرم افزارهای آزاد است. تمایل به یادگیری زبان های مختلف و نیز زبان های برنامه نویسی، او را به سمت نوشتن و ترجمه مباحث علمی و تکنولوژی کشانده. پیش از ورود به فیسیت به تدریس در حوزه های مختلف کامپیوتر مشغول بوده است. ترجمه،خوشنویسی و بدمینتون از جمله تفریحات مورد علاقه اوست.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر