معرفی هفت بازی جذاب در ترمینال لینوکس

معرفی هفت بازی جذاب در ترمینال لینوکس

کدامیک از ویژگی های یک بازی شما را بیشتر مجذوب خود می کند؟ آیا گرافیک جذاب و تجملاتی الزاماً کیفیت یک بازی را بالا می برد؟ یا هنوز هم می توان از بازی های مبتنی بر متن در لینوکس لذت برد؟ در این پست به معرفی هفت بازی ترمینالی در لینوکس می پردازیم که امیدواریم برای علاقمندان به لینوکس، جذاب باشد.

اشتباه نکنید! منظور ما این نیست که بازی های ترمینالی لذت بخش تر از بازی های گرافیکی هستند! مسأله این است که هر چه بیشتر می گذرد، به ارزش اصلی بازی و خاطره هایی که با آن داشته ایم، بیشتر توجه می کنیم تا به گرافیک آن.

اگر به دهه ی 60 تا اوایل 80 شمسی دقت کنیم، متوجه می شویم که در آن روزها بازی های ساده ی مبتنی بر متن، آنچنان محبوب بودند که به سختی می توان آنها را از خاطره ی کاربرانش پاک کرد. در واقع، این بازی ها، نهایت سرگرمی آن روزها را تشکیل می دادند و تمام چیزی بودند که می توانستید با آن سر و کار داشته باشید. بنابراین، تصمیم گرفتیم در این پست برخی از ساده ترین بازی های متن باز و البته مبتنی بر ترمینال در لینوکس را معرفی کنیم.

 

بازی 2048

در چند سال اخیر، بازی 2048 تبدیل به یکی از محبوب ترین بازی های مبتنی بر وب گردید که در گیت هاب هم منتشر شد. این بازی با ارائه ی عملکردی ساده، و صرفاً با لغزش یک سری بلاک عددی قادر است برای ساعت ها شما را سرگرم کند.

2048، بازی ساده ای است و در عین حال، انعطاف بالایی دارد که منجر به تولید بازی مبتنی بر ترمینال آن تحت عنوان 2048-cli گردید. 2048-cli ورژنی از بازی 2048 است که تحت لیسانس MIT به زبان C نوشته شده است و دقیقاً شبیه به ورژن مبتنی بر وب عمل می کند.

مجموعه بازی های BSD

برخلاف سایر بازی هایی که در این لیست معرفی می شوند، مجموعه بازی های BSD صرفاً به یک بازی محدود نمی شوند. این پکیج، بازی های مختلفی را فراهم می کند که قالب های متفاوتی (از ساده تا پیچیده) را به همراه دارند. پکیج بازی های BSD تحت لیسانس BSD و در اصل برای توزیع های BSD طراحی شده است.

برخی از بازی های موجود در این پکیج عبارتند از:

  • بازی های کارتی
  • تخته نرد
  • بازی کرمی
  • شطرنج
  • کریبیج

البته بهتر است لیست کامل بازی های موجود در این پکیج را شخصاً بررسی کنید، چون تعداد بازی ها بیشتر از آنچه انتظار دارید، می باشد.

بازی Moon Buggy

بازی Moon Buggy یک بازی لغزشی تحت لیسانس GPL است که در آن باید با اتومبیل پرشی خود از روی دهانه های خالی پرش کنید. این بازی که بعد از معرفی بازی Moon Patrol مدل سازی شد، در عین سادگی، به شدت اعتیادآور است؛ به همان دلیلی که بازی هایی مثل Flappy Bird هنوز سرگرم کننده و جذابند!

بازی Nethack

به ندرت می توان از بازی های مبتنی بر متن صحبت کرد و اسمی از Nethack نبرد! بازی Nethack، از جمله بازی های ماجراجویانه ای است که جامعه ی کاربری آن تقریباً به مدت سه دهه فعالیت داشته اند (این ویژگی در مقابل بعضی از بازی های گرافیکی امروزی، نقطه ی مثبت بزرگی است).  

Netheck یک بازی فانتزی است که در آن به جست و جو در یک سیاه چال پر از هیولا و چالش های خاص می پردازید. در این بازی، ابزارهای متفاوتی شبیه اسلحه، زره و طومار در اختیار شما قرار می گیرند که برای عبور از این سیاه چال به شما کمک می کنند. این بازی تحت لیسانس Nethack قرار دارد که مشابه با GPL است.

بازی nInvaders

اگر دلتان برای بازی آرکید آتاری تنگ شده است، و دوست دارید بازی مشابهی را در ترمینال خود اجرا کنید، به بازی nInvaders سری بزنید که تحت لیسانس GPL v2 قرار دارد. در این بازی با تنها سلاح خود، به جنگ فضاییان بروید و با جا به جایی مناسب، مانع از منفجر شدن این سلاح شوید. آرکید یکی از بهترین بازی های دهه ی 40 شمسی بود که اکنون با این ورژن ترمینالی، می توانید  به خاطرات آن روزها سری بزنید.

بازی نودوکو

نودوکو (Nudoku) همان بازی سودوکو (Sudoku) است که به زبان C و برای ترمینال نوشته شده است. این بازی که تحت لیسانس GPL v3 قرار دارد، منطق ساده ای دارد که باید اعداد 1 تا 9 را در یک جدول 9 در 9 قرار داد. نودوکو سطح های مختلفی برای بازی، از آسان تا دشوار، در نظر گرفته شده است که می توانید توانایی های خود را در هر مرحله ی آن بسنجید.

بازی Robot Finds Kitten

بازی Robot Finds Kitten، تحت لیسانس (zen simulation) GPL قرار دارد که در آن، یک ربات وظیفه ی پیدا کردن یک بچه گربه را در یک دنیای شلوغ بر عهده دارد و باید بتواند گربه را از سایر اشیاء این محیط، تشخیص دهد. اگر چه محیط بازی به نظر ساده می رسد امّا ممکن است شما را برای تشخیص گربه ی گمشده از بین سایر آیتم ها، به چالش بکشاند.

نتیجه گیری

در این پست فقط به معرفی تعداد محدودی از بازی های ترمینالی برای لینوکس پرداختیم. اگر مایلید تمام این بازی ها را فقط با یک دستور نصب کنید، کافی است به دستور زیر در فدورا توجه کنید و دستور متناظر با سیستم عامل خود را وارد کنید.

sudo dnf install -y nethack bsd-games 2048-cli ninvaders nudoku moon-buggy robotfindskitten

 

 

منبع خبر: opensource

مریم بهزادی

مریم بهزادی

کارشناس ارشد هوش مصنوعی و رباتیک، علاقمند به فناوری و دنیای توسعه نرم افزار.


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر