4 حقه برای افزایش سرعت مرورگر فایر فاکس !

4 حقه برای افزایش سرعت مرورگر فایر فاکس !

مرورگر موزیلا فایرفاکس مدت ها قبل از این که گوگل کروم وارد میدان شود کاربران را از شر نرم افزار اینترنت اکسپلورر خلاص کرد . این نرم افزار همچنان یک مرورگر قدرتمند است اما همانند هر نرم افزار دیگری به مرور زمان کند می شود . در این نوشتار به شرح 4 روش برای افزایش سرعت این مرورگر پرداخته شده است .

1-    مدیریت کش ( cache management )

کش فایر فاکس به منظور بیشتر کردن سرعت وب گردی از طریق ذخیره کردن بعضی از فایل ها به جای دانلود کردن مداوم آن ها طراحی شده است ؛ با وجود این هرچیزی یک حد تعادل دارد و این موضوع در مورد کش هم صدق می کند . زمانی که کش تا حد زیادی بزرگ می شود مشکلاتی را به وجود می آورد و کارایی نرم افزار را تحت تاثیر قرار می دهد که خوشبختانه فایر فاکس چند آپشن مدیریت کش نیز دارد .

برای دستیابی به این آپشن ها ابتدا باید از منو فایرفاکس گزینه Options  را انتخاب و سپس بر روی گزینه های Advanced  و Network کلیک کنید . در این قسمت کاربر می تواند از طریق فعال کردن گزینه Override automatic cache management  فایل های کش را پاک کند و حجم آن ها را کاهش دهد البته در نظر داشته باشید که در صورت زیاد بودن فضای خالی حافظه و مموری افزایش کش می تواند عملکرد بهتری را در اختیار شما بگذارد . 

2-    مرورگر را رفرش کنید

مرورگر فایرفاکس یک ویژگی رفرش کننده دارد که مانند ویژگی رفرش کننده ویندوز 10 عمل می کند . این ویژگی بیشتر تنظیمات نرم افزار را بدون اثر گذاری بر روی اطلاعات شخصی کاربر مانند رمزها و تاریخچه وب گردی وی مجددا راه اندازی می کند . رفرش سازی مرورگر اغلب مشکلات مرتبط با کند بودن آن را برطرف می سازد و علاوه بر این در زمینه عیب یابی نرم افزار نیز کاربرد دارد .

عبارت " about:support " را در نوار آدرس تایپ کنید و سپس روی گزینه Refresh Firefox  کلیک نمایید . بعد از انجام این کار متوجه می شوید که سرعت مرورگر تا چه حدی افزایش یافته است ؛ البته بعد از این کار برخی از تنظیمات را مجددا باید اعمال نمایید .

3-    حذف اکستنشن ها ( extensions ) و پلاگ این های ( plug-ins )  اضافی

تعداد بالای نرم افزارهای تکراری سرعت رایانه و تعداد بالای اکستنشن ها و پلاگ این های تکراری نیز سرعت مرورگر فایر فاکس را کاهش می دهد . حدف این قابلیت ها علاوه بر سرعت ، امنیت مرورگر را نیز را بهبود می بخشد زیرا مسیر های باز کمتری برای هکرها باقی می ماند و کد های کمتری نیز اشتباه می شوند . 

برای اعمال این تغییر گزینه Add-ons  را از منو فایر فاکس انتخاب کنید و سپس اکستنشن ها و پلاگ این ها را حذف نمایید . کاربر می تواند پلاگ این ها را غیر فعال سازد و اکستنشن ها را غیرفعال و یا حذف سازد .

4-    این دو اکستنشن را نصب کنید

بدون شک همه اکستنشن ها مضر نیستند . Auto Unload Tab به طور مثال می تواند تب های غیرفعال را ببندد تا کارایی مموری و پردازشگر را افزایش دهد . این اکستنشن قابلیت تنظیم پذیری بالایی نیز دارد و می تواند از باز شدن تب ها و URL های انتخابی کاربر جلوگیری کند .

Speed Tweaks اکستنشن دیگری می باشد که همه پرچم های (  Flag) مخفی افزایش دهنده کارایی مرورگر را به راحتی در اختیار کاربر می گذارد . شما می توانید از طریق صفحه " about:config " به همه این پرچم ها دسترسی داشته باشید . صرف مدت زمانی اندک برای جست و جو در زمینه این پرچم ها در اینترنت شما را با نحوه کار آن ها آشنا می کند . 

منبع خبر: gizmodo

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی

مجتبی ذکایی فارغ تحصیل رشته مکانیک خودرو و مترجمی زبان انگلیسی است و هم اکنون در دانشگاه شهید باهنر کرمان در مقطع کارشناسی ارشد در رشته آموزش زبان انگلیسی مشغول به تحصیل می باشد . مجتبی به جهان خودرو ، سرعت ، موبایل و تجهیزات ارتباطی علاقه زیادی دارد .


0 نظر درباره‌ی این پست نوشته شده است.

ثبت نظر